شناسهٔ خبر: 33807 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای‌ که گذشت:

اختصاص تسهیلات یک میلیارد یورویی به طرح برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون/ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در بودجه سال ۹۶

گزارش آخر هفته  درآمدزایی از ایستگاه‌ها با طرح «تات»، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جامع ریلی بین شهرهای اطراف تهران، تدوین دستورالعمل برنامه‌ریزی حمل و نقل یکپارچه با هدف کیفیت زندگی‌شهری، امضا تفاهم‌نامه همكاری راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس از سایر عناوین مهم در حمل‌ونقل ریلی طی هفقته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته شاهد برگزاری همایش شهرسازی ریل پایه ۲ با حضور تعداد کثیری از دست اندرکاران و مسئولان حوزه ریلی بودیم که محور اصلی این همایش مربوط مساله TOD و طراحی ایستگاه ها بر مبنای درآمدزایی به منظور کمک به اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و خودکفایی در تامین بخش قابل توجهی از بودجه مورد نیاز و راهکارهای بهره‌مندی از کمک های دولتی و غیر دولتی بود که پیشتر در زمان توسعه خطوط مترو تهران که محسن هاشمی رفسنجانی مدیریت آن را برعهده داشت مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دیگر اخبار مهم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: 

اختصاص تسهیلات یک میلیارد یورویی به طرح برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون

معاون اول رییس جمهوری تصویبنامه هیات دولت درباره اختصاص دو میلیارد و دویست میلیون یورو تسهیلات به دو طرح راه آهن گرمسار – اینچه برون و نیروگاه حرارتی هرمزگان را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد که یک میلیارد یرور از تسهیلات به این طرح ریلی اختصاص دارد.

دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل (۳۰) درصد از تجهیزات، ماشین‌آلات و خدمات موردنیاز طرح‌های موضوع این تصویب‏نامه را از محل تولیدات و خدمات داخلی تأمین نمایند.

هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در بودجه سال ۹۶

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۶ برای توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یافته است که امیدواریم با استفاده از همین ردیف بودجه، سنندج نیز به شبکه سراسری و خارجی کشور وصل شود، این در حالیست که به گفته استاندار کردستان مهم‌ترین مانع توسعه استان، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که نیازمند توجه بیشتر دولت به این مهم است.

محمدباقر نوبخت در دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در سنندج افزود: طول راه‌آهن همدان سنندج ۱۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و پیمانکار قطعه دوم آن تغییر کرده و قرار است با برگزاری مناقصه برای ادامه کار اقدام کنیم

 تاکید بر محله‌محوری در شهرسازی ریل‌پایه

آخوندی با بیان اینکه با شهرسازی ریل پایه مفهوم محله خلق می‌شود گفت: بر خلاف شهرنشینی فعلی که باعث دوری ساکنین از یکدیگر شده است بازگشت مفهوم محله موجب آشنایی نگاه‌ها می‌شود و ما در شهرسازی ریل پایه، محله محور هستیم.

وی با تکیه بر مفهوم مدرن بهره وری بیان کرد: در حمل و نقل یکپارچه نمی‌توان مترو، قطار حومه‌ای و قطار بین شهری را از یکدیگر تفکیک کرد لذا مفهوم یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری در قالب  یک شق حمل  و نقل یا حمل و نقل چند وجهی بار و مسافر در شهرسازی ریل پایه دو موضوع بنیادین است.

تهيه طرح جامع طراحی ايستگاه‌‌های قطار در ۳۰ شهر بزرگ کشور

مديرعامل شركت راه‌آهن در حالی که از طراحی طرح جامعه ايستگاه‌های قطار در ۳۰ شهر بزرگ کشور با استفاده از ۲۰ مشاور خبر داد، گفت: با توجه به حادثه ساختمان پلاسكو اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل ونقل ریلی حومه‌ای به ویژه برای شهر تهران و ارتباط آن با سكونتگاهای اطراف ضروری خواهد بود.

محمدزاده با بیان اینكه حركت قطارهای حومه‌ای به صورت پاندولی و به صورت رفت و برگشتی است افزود: علاوه بر اهمیت مكان‌یابی و ایجاد ایستگاه‌ها در نقطه ثقل شهرها، باید پارك لجستیك و فرآیند انبارش در بخش بار و ایجاد ارتباط بین حمل‌ونقل درون و برون شهری فعال شود.

درآمدزایی از ایستگاه‌ها با طرح «تات»

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «مترو تهران برای اینکه بتواند از اطراف ایستگاه‌ها درآمدزایی کند طرح «تات» را معرفی کرد» گفت: این واژه اختصار «تونل، ایستگاه و تجهیزات» است و برای جلوگیری از افراط در ساخت ساختمان‌های بلند در اطراف ایستگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که تونل هم یک کریدور حمل‌ونقلی است و شهرداری باید در کنار بزرگراه‌ها ساخت آن را بر عهده بگیرد زیرا ساخت تونل مترو برابر با جابجایی مسافر توسط یک اتوبان ۵۲ بانده است. وقتی شهرداری حاضر است یک اتوبان شش بانده را با ۵۰ میلیارد بسازد چرا نباید حاضر باشد یک تونل ۹ متری با هزینه کمتری بسازد؟ و  از شهرداری تقاضا شد تا از بودجه خود در این رابطه استفاده کند.

وی افزود: همچنین با فشار بر دولت قرار شد تامین تجهیزات با بودجه دولت انجام شود و ایستگاه‌ها نیز محل درآمدزای مترو فرض شوند و تاکید شد ایستگاه‌ها از طریق TOD ساخته شوند زیرا یک ایستگاه ۱۰ هزار یا ۱۵ هزار متری می‌تواند علاوه بر سفرها در قالب واحدهای تجاری و اداری درآمدزا باشد و از طرفی بخشی از هزینه تونل‌سازی نیز از آن تأمین خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جامع ریلی بین شهرهای اطراف تهران

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با راه‌اندازی این قطار حومه‌ای، اقبال به مسکن مهر هشتگرد افزایش می‌یابد، گفت: با راه‌اندازی این قطار حومه‌ای، ضمن آنکه، ساکنان شهر جدید هشتگرد، آسان‌تر به تهران و کرج تردد می‌کنند، فضای سبز گردشگری و زیرساخت‌هایی چون درمانگاه و کلانتری نیز تدارک دیده شده و با پروژه‌ای کاملا اقتصادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در طرح این قطار حومه‌ای قرار است شهر جدید هشتگرد به شهر قدیم آن نیز وصل شود و در قالب طرح جامع ریلی بین شهری این شهر را به قزوین نیز متصل کنیم.

تدوین دستورالعمل برنامه‌ریزی حمل و نقل یکپارچه با هدف کیفیت زندگی‌شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی، یکی از نمونه‌های بارآفرینی شهری موفق را تجربه شهر رشت در سال‌های اخیر خواند و گفت: باید به نقش ایستگاه‌های راه‌‌آهن نه به عنوان ایستگاه توزیع سفر که به عنوان کانون زندگی شهری توجه کرد. در حالی که نظام حمل و نقلی در برنامه‌های خود عموما تلقی جابه‌جایی صرف را داشته است، بحث کیفیت را مورد توجه جدی قرار نداده است و اینها موضوعاتی هستند که باید در سیاست‌های آتی اتخاذ شوند.

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بهسازی و نوسازی شهری ایران با ارایه نمونه‌های جهانی موفق در ساخت و کارکرد ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز را از جمله نمونه‌های باارزشی خواند که ظرفیت‌های فراوانی دارند اما محیط پیرامونی آنها در بافت ناکارآمد شهری واقع شده است و باید برای آن دستورالعمل‌های بازآفرینی شهری اعمال شود.

تفاهم‌نامه همكاری راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس امضا می‌شود

رسولی از تفاهم‌نامه مشترك راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس در جهت حمایت و بهبود وضعیت صنعت ریلی در بخش‌های مختلف و توسعه این صنعت در میان دیگر شقوق حمل‌ونقلی، خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بیان داشت: طی سال‌های گذشته حمایت‌های قابل‌توجهی از سوی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بخش ریلی شاهد بودیم كه می‌توان به‌عنوان نمونه به تصویب برخی قوانین در این زمینه اشاره كرد.

نظر شما