شناسهٔ خبر: 33899 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سیستان و بلوچستان برگزار شد:

چهارمین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری

جلسه چهارمین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری صبح امروز در اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز شنبه چهارمین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری با حضور دکتر میرزائی از حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور، مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی، مدیران و رؤسای سازمان‌های مرتبط به ریاست مهندس حمیدیان معاون پیشگیری از وقوع جرم و رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان در محل اداره کل راه و شهرسازی استان تشکیل شد.

این جلسه با هدف پیگیری و محقق شدن مصوبات نشست قبلی، شناسایی و ارائه راهکارهای مؤثر و عاجل در راستای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر زاهدان، گزارش شفاهی و ارائه مکتوب اقدامات اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان  در راستای طرح حد نگار (کاداستر) برگزار شد.

میرزائی از حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور گفت: ۴ آسیب اولویتی در کشور داریم که عبارتند از: طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و حاشیه‌نشینی؛ که این ۴ آسیب مورد تأکید مقام معظم رهبری است تمامی دستگاه‌ها  هر ۶ ماه باید به محضر ایشان در این خصوص گزارش ارائه دهند.

وی افزود: حاشیه‌نشینی یک آسیب است که می‌تواند بستر وقوع به جرائم دیگر باشد و از سه گزینه دیگر نیز مهم‌تر است که در این خصوص ستادی به نام بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد به ریاست رئیس‌جمهور و با قائم‌مقامی و نائب رئیسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد در این ستاد از تمامی قوا، نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط نمایندگانی در سطح عالی عضویت دارند.

میرزائی بیان کرد: این ستاد در راهبرد اساسی خود دو استراتژی عمده را توأمان دارد پیگیری می‌کند که اولین استراتژی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی است که فرض ستاد بر این است که در یک منطقه بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینی شکل گرفت حالا باید چه بکنیم؟ باید آن‌ها را توانمند کنیم و چاره‌ای جزء توانمندسازی آن‌ها نداریم ولی یک استراتژی دومی هم تعریف شد و آن‌هم پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش مناطق جدید است یعنی اقدامات و مداخلاتی صورت پذیرد که منطقه جدید حاشیه‌نشین دیگری شکل نگیرد.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور ادامه داد: برای نیل به هدف دوم کارگروهی با مدیریت قوه قضائیه خاصه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این وظیفه به آن محول شده است که این وظیفه در دو سطح ملّی و استانی انجام می‌شود در سطح ملی کارگروه مرکزی داریم و در سطح ۳۱ استان کشور این کارگروه فعال است و با توجه به اقداماتی که کلیه اعضاء انجام داده‌اند این کارگروه به‌عنوان بهترین کارگروه ستاد ملی شناخته شد.

میرزائی گفت: استان سیستان و بلوچستان علیرغم اینکه در حوزه امنیت اجتماعی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. در معاونت حفاظت اجتماعی ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه را احصاء کردیم که بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۱۰ عنوان اتهام و خواسته در سطح کشور دارای اولویت است که با بررسی‌های به عمل آمده این استان با تمامی تلاش‌هایی که صورت پذیرفت جزء استان‌های امن است که در بسیاری از جرائم استان رتبه ۳۱ قرار دارد و یا حداقل رتبه ۲۰ به پائین دارد که پایین‌ترین افزایش جرم را داشته است که این خیلی نکته مثبتی است.

وی افزود: در بحث حاشیه‌نشینی استان سیستان و بلوچستان جزء هفت استان مهاجر فرست ما حساب  می‌شود که بحث اقتصادی، فقر، بیکاری و خشکسالی و مسائلی از این دست از اهم علل مهاجرت‌ها و علل حاشیه‌نشینی است ما نیازمندیم یکسری اقدامات در مبدأ و یکسری اقدامات در مقصد در این خصوص انجام دهیم که با بررسی‌هایی که در ستاد مرکزی انجام گرفت ما تمرکزمان را بر چند مسئله در  مبدأ انجام دادیم  که اولین بحث، ۱. بحث حرفه‌آموزی ۲. بحث توسعه گردشگری ۳. احیاء منابع آب‌وخاک ۴. بحث مرتبط با آب‌رسانی بود.

در حوزه حرفه‌آموزی جلساتی با ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای انجام پذیرفت و قرار بر این شد که در این روستاهای ۷ گانه اولویت ما طرح‌های آموزشی و حرفه‌آموزی با اولویت کارگروه در روستاهایی که مشخص می‌کنیم انجام شود.

در بحث توسعه گردشگری و طرح‌های آب‌رسانی نیز مقرر شد اقدامات را با ما همسوسازی کنند.

نظر شما