شناسهٔ خبر: 33965 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

حق زنان به شهر و دسترسی ایمن به حمل‌ونقل، سیاست اصلی راه و شهرسازی استان قزوین

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت:با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبنی بر مشارکت بانوان در عرصه‌های اجتماعی، امید است با استفاده از ظرفیت بانوان و نگاه متفاوت آن‌ها به مسائل بتوانیم راهکارهای مناسبی جهت دستیابی به ایجاد توسعه متوازن به ویژه افزایش کیفیت در ارائه خدمات راه و شهرسازی بیابیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در دیدار با بانوان همکار این اداره کل گفت: امروز حضور زنان در جامعه به یک نیاز جدی و غیرقابل جایگزین تبدیل شده و بانوان نشان داده‌اند که با نگاه و زاویه دید خاص خود، قادرند تحول‌آفرین و اثربخش باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبنی بر مشارکت بانوان در عرصه‌های اجتماعی و استحکام پیوند خانوادگی، دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند تا طرح‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در عرصه‌های مدیریتی، با تقویت ساختاری و تشکیلاتی و با اعمال رویکرد عدالت جنسیتی محقق کنند.

حق لطفی با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در این حوزه گفت: تأکید بر دو موضوع حق زنان به شهر و سکونتگاه‌ها «و» حق زنان به دسترسی ایمن به حمل‌ونقل و بررسی شیوه‌های ایجاد آن از جمله مهم‌ترین اقدامات این حوزه بر شناسایی وظایف این وزارتخانه در مواجه با حقوق زنان است.

این مقام مسئول گفت: اهمیت محورهای مذکور در راستای توجه و تأکید سیاست‌های وزارت متبوع بر تبیین حقوق شهروندی و برخورداری یکسان فارغ از گوناگونی‌های قومی، جنسیتی و مذهبی معنا می‌یابد.

حق لطفی بیان کرد: با قرار گرفتن در مسیر شتابان توسعه، تعاریف و برداشت‌های ما از سکونتگاه‌های شهری دچار دگرگونی شده و همچنان در حال تغییر است. لذا ضرورت دارد با بهره‌گیری از ویژگی‌های مثبت موجود در فرهنگ ارزشمند این سرزمین و ظرفیت‌هایی که تکنولوژی امروز در اختیارمان قرار داده، راهکارهای مناسبی برای تحقق حقوق شهروندی زنان ارائه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اضافه کرد: تأکید بر موضوع حق زنان به شهر و دسترسی ایمن به خدمات شهری نه به معنای قائل شدن تمایز برای این گروه از اجتماع، بلکه به معنی توجه به تفاوت‌های جنسیتی در برخورداری از خدمات عمومی به عنوان یکی از این گوناگونی‌هاست.

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در جامعه و مهم‌تر از آن در خانواده گفت: امیدواریم زنان از توجه مسئولین به حوزه بانوان و نقش آنان در جامعه به عنوان یک فرصت استفاده کرده و بسترهای بهره‌برداری از ظرفیت بالای بانوان را در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی، سیاست گزاری و مدیریت اجرایی کشور ایجاد نمایند.

در ادامه این جلسه فاطمه خمسه مشاور مدیرکل راه و شهرسازی در امور بانوان، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه بانوان به معرفی همکاران فعال و پژوهشگران نمونه این اداره کل پرداخت و گفت: پرداختن به چالش‌های زنانی که دارای شرایط خاص در خانواده و جامعه هستند و همچنین پیگیری وظایف راه و شهرسازی در ارتباط با امور بانوان و خانواده از جمله مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های ما در این اداره کل است.

خمسه همچنین افزود: با پیش‌بینی یک سازوکار مناسب می‌توان بستری فراهم کرد تا از خانم‌هایی که با توانایی و ظرفیت بالا در این اداره کل مشغول به کار هستند با اختصاص مسئولیت بیشتر بهره‌برداری بهتری انجام داد.

مشاور امور بانوان این اداره کل همچنین از تشکیل تیم تخصصی بانوان با محوریت موضوعات حقوق شهروندی مربوط به زنان خبر داده و گفت: با راه‌اندازی این کارگروه با مشارکت کارشناسان توانمند این اداره کل، نمایندگان ادارات و دستگاه‌های تابعهٔ وزارت راه و شهرسازی در استان و همچنین نمایندگان فعال سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانیم با حفظ سیاست‌های کلی نظام، گام‌های مؤثری در جهت ارتقای جایگاه بانوان در رخدادها و تصمیمات مهم این کشور برداریم.

گفتنی این جلسه با حضور مسعود حق لطفی مدیرکل و همسر ایشان، مریم صدریا ذی‌حساب اداره کل، حامد مکملی سرپرست اداره روابط عمومی، فاطمه خمسه مشاور امور بانوان و جمعی از بانوان شاغل در اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما