شناسهٔ خبر: 34061 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازهای زنجان

حسن مجتبی زاده به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بی‌توجهی به مقررات ملی ساختمان از مشکلات ساخت و سازهای این استان است که می‌تواند به بحران‌های جدی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زنجان، حسن مجتبی زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عنوان کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت‌و‌ساز موثرترین عامل در پیشگیری از حوادث ناگواری است که احتمال دارد اتفاق بیفتد وما اگر بخواهیم اساسی‌ترین و در عین‌حال ابتدایی‌ترین روش برای پیشگیری از بحران را اجرا کنیم، باید به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازهای شهری و روستایی توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان، ترویج مقررات ملی ساختمان در میان متخصصان و عامه مردم است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که عمر ساختمان‌ها در کشور کوتاه شده است، عدم رعایت درست قوانین ملی ساختمان در ساخت‌وسازهاست. بخشی از الزامات این قوانین در حوزه وظایفی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان ایفا می‌کند؛ یعنی حضور سازنده و ناظر ذی‌صلاح و رعایت اصول، قواعد و ضوابط فنی در امر احداث ساختمان. بخش دیگری از آن نیز فرهنگ‌سازی در میان آحاد جامعه است که بدانند آنچه اعمال می‌شود برای حفظ ایمنی خودشان است.

مجتبی‌زاده در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به فاجعه ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: مسکن و ساختمان سهم زیادی از سرمایه‌های ملی و توان اقتصادی جامعه را به خود اختصاص می‌دهد و بی‌توجهی به مباحث ایمنی و عدم کنترل‌های لازم پس از ساخت، خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی را دربر خواهد داشت. این در حالی است که مقررات بسیار مهمی در قانون ملی ساختمان درخصوص ایمنی ساختمان‌ها مطرح است که اگر به آن‌ها توجه شود، شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: تا زمانی که در حوزه مدیریت و ساخت‌وساز شهری و محیط زندگی به تخصص‌گرایی توجه نشود، نمی‌توان اهداف و برنامه‌ها را پیش برد و ایمنی‌های لازم را تامین کرد. سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان یک تشکل فنی تخصصی و یک نهاد برخاسته از توانمندی مهندسان فرهیخته، وظیفه دارد با قاطعیت تمام بر نحوه ساخت‌وسازها و عملکرد مهندسان در همه ابعاد نظارت کامل داشته باشد.

نظر شما