شناسهٔ خبر: 34091 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر دفاع مطرح کرد؛

اعمال ۱۰۰ درصدی ممنوعیت تغییر کاربری‌ها/ پیشنهاد تشکیل یگان حفاظت شهری با حکم ضابط قضایی/ حمایت صندوق توسعه‌ملی برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی

محمد اسلامی معاون وزیر دفاع با تاکید بر اعمال ۱۰۰ درصدی ممنوعیت تغییر کاربری‌ها، پیشنهاد تشکیل یگان حفاظت‌شهری با حکم ضابط قضایی و حمایت صندوق توسعه ملی برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی را داد و گفت: آتش‌نشانی به همه ساختمان‌ها اعلام کرده که از طبقه ۱۶ به بعد، به دلیل محدودیت تجهیزاتی، مسئولیتی برعهده نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع در بیستمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در دستور فوق‌العاده آن جلسه که به بررسی ابعاد حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص داشت، گفت: خوشبختانه آیین‌نامه مقررات ملی و کنترل ساختمان در کشور وجود دارد که قوانین به روز و مناسبی است اما مساله اصلی این است که مسئولیت‌های اجرایی در رابطه با حوادث ساختمانی و حوادث شهری و کنترل آنها مشخص نیست. به همین دلیل نیز ضرورت دارد تا مسئولیت ها کاملا مشخص و روشن شود که چه نهادی باید حوادث ساختمانی و حوادث شهری را کنترل کند.

معاون وزیر دفاع ادامه داد: اینکه تصور کنیم تمامی مسئولیت‌ها برعهده مدیریت‌شهری است بدون آنکه ساز و کارها و ظرفیت و ساختار را مورد توجه قرار دهیم، تصوری بر اساس منطق نیست. معتقدم باید به موضوع حوادث‌شهری به صورت حرفه‌ای و مسئولانه نگاه کرد و برای کنترل ساخت و سازها یک نهادسازی صورت بگیرد.

اسلامی افزود: اگر نهادسازی به صورت متمرکز و یکپارچه می‌خواهد در یک ارگان باشد باید ذی‌نفعان و ذی‌رابطان مشخص شوند و بر اساس آن، یک نهاد متمرکز شکل بگیرد که این نهاد می‌تواند، در نهادهای گوناگون تعریف شود و باید همه نهادها و سازمان‌های مرتبط نقش و مسئولیتی را در نهاد کنترل حوادث شهری برعهده بگیرند.

وی تصریح کرد: از نظر حقوقی با مالک مواجهیم که مالک در بهره‌برداری ممکن است بسیاری از آیین‌نامه‌های کنترل ساختمان را رعایت نکند و به همین دلیل نیز مسائل زیادی وجود دارد که باید در مورد آن، فرهنگ سازی و آموزش همگانی انجام شود.

معاون وزیر دفاع گفت: وقتی حوادث ساختمانی رخ می‌دهد به مساله اجتماعی تبدیل می شود واین مساله اجتماعی نه فقط مالک که تمامی مردم محله و در ابعاد گسترده‌تر تمامی شهر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  

اسلامی بهره بردار و نوع بهره برداری را از جمله مسائلی عنوان کرد که نباید به راحتی از آن عبور کرد. وی افزود: نباید از کنار بهره برداری از ساختمان‌ها و تغییر کاربری به راحتی عبور کرد. باید بهرهبرداریها و تغییر کاربریها کنترل شدید شوند و تغییر کاربری به هیچ عنوان مجاز نباشد.

آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه مسئولیتی ندارد

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: وقتی ساختمانی به لحاظ کاربری تجاری- اداری است بارگذاری‌هایش سنجیده شده است و از اندازه استاندار تجاوز نمی‌کند، زمانیکه تغیر کاربری انجام می شود یعنی داریم آن را به سمت حادثه و خطر آفرینی سوق می‌دهیم. به همین دلیل تغییر کاربری نباید به هیچ عنوان رخ دهد.

اسلامی گفت: باید تغییر کاربری ممنوع شود و در بهره‌برداری و برای تغییر کاربری، الزام قاطعی وجود داشته باشد که حکم آن حکم ضابط قضایی باشد تا اینکار قابل انجام شود. همانطور که در حال‌حاضر ما برای جنگل‌ها و مراتع، برای شیلات، برای محیط‌زیست، یگان حفاظتی داریم باید برای حوادث‌شهری نیز یگان در نظر گرفت که آن یگان، حکم اش حکم ضابط قضایی باشد و بتواند برود و مکانی را که امکان خطر دارد و ضوابط را رعایت نکرده است، پلمپ کند.

اسلامی ادامه داد: حل مسائل شهر نه مساله‌ای سیاسی و نه مربوط به انتخابات است بلکه نیاز شهری و شهروندان است که باید در اسرع وقت در مورد آن تصمیم‌گیری شود. معتقدم نباید مسائل اصلی کشور را با ملاحظات بی‌مورد و غیرضرور نادیده بگیریم. این‌ها موضوعاتی جدی هستند و نباید منتظر بمانیم تا حادثه رخ دهد و پس از آن به فکر چاره باشیم.

وی گفت: در حال حاضر، آتش نشانی‌ها، بردشان در محدوده شهر است و هم اکنون برای کشور آتش‌نشانی و امداد در راه‌های خارج از شهر وجود ندارد. بدین معنا اگر حادثه‌ای بیرون از شهر رخ دهد عملا آتش‌نشانی‌ها مسئولیتی ندارند. هلال احمر نیز مسئولیت‌هایی را برعهده دارد که طبیعتا نمی‌تواند پاسخگوی تمامی حوادث و رخدادها باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه طبق اطلاعیه آتش نشانی، آن سازمان برای برج‌های بالای ۱۶ طبقه مسئولیتی برعهده ندارد، افزود: هم اکنون، آتش‌نشانی به همه ساختمان‌ها اطلاعیه داده که از طبقه ۱۶ به بعد، آن سازمان به دلیل محدودیت تجهیزاتی که در اختیار دارد مسئولیتی ندارد زیرا تجهیزاتی مناسب در اختیار ندارد.

ظرفیت‌سازی برای حل مسائل ایمنی/ پیشنهاد حمایت صندوق توسعه‌ملی برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه در برخورد با موضوعات مختلف باید نگاه مهندسی و فنی داشت، گفت: وقتی شهرهای ما دارند به سمت بلندمرتبه‌سازی پیش می‌روند و بلندمرتبه به نوعی جلوه‌های تمدن به حساب می‌آید باید لوازم و تجهیزات و خدمات تمدن ایجاد شده را نیز فراهم کنیم.

اسلامی تاکید کرد: باید ظرفیت سازی برای حل مسائل ایمنی در شهر ایجاد شود.

وی افزد: معتقدم سپردن همه موضوعات شهری به مدیریت شهری تصمیمی صحیح نیست. بلکه باید منابع لازم را در اختیار مدیریت شهری قرار داد تا مثلا از صندوق توسعه ملی، امکانات و تجهیزات امداد و نجات کشور ارتقا پیدا کند. /

نظر شما