شناسهٔ خبر: 34106 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دانشیار گروه عمران دانشگاه فردوسی مشهد خواستار شد:

نقش‌آفرینی فناوری‌های نوین ساختمانی در شکل‌گیری و توسعه شهرهای مدرن در کشور

ساختمان در حال ساخت عضو شورای علمی چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین ساختمانی خراسان رضوی بر لزوم ضرورت توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، منصور قلعه‌نویی با اشاره به لزوم به‌کارگیری فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان همراه با توسعه پایدار گفت: در شرایط کنونی کشور مهم‌ترین ضرورت استفاده از این فناوری‌ها به دلیل نقش مهم آن در توسعه پایدار است. 

وی افزود: سرعت ساخت بالاتر نسبت به روش‌های سنتی موجب می‌شود تا بتوانیم در زمان کمتر، تعداد واحدهای بیشتری را آماده بهره‌برداری نماییم، از سویی دیگر توجیه اقتصادی نهفته در این سیستم‌ها به دلایل مختلفی از جمله سبک‌سازی و استفاده از مصالح کمتر، بازگشت سریع‌تر سرمایه (به دلیل سرعت ساخت بالا)، قیمت تمام شده مناسب‌تر اغلب این فناوری‌ها، همچنین مسائل مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دوره‌های ساخت و بهره‌برداری و ...، بیانگر الزام استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان کشور است. 

قلعه‌نویی اظهار کرد: همچنین کمک به حفاظت از محیط‌زیست نیز در شرایط کنونی ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در کشور را یادآور می‌شود.

دانشیار گروه عمران دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به استفاده از این فناوری‌ها در کشورهای اروپایی و نقش آن در شکل‌گیری و توسعه شهرهای مدرن اظهار کرد: توجه متولیان ساخت و ساز کلیه دستگاه‌های اجرایی - عمرانی به ویژه شهرداری‌ها در کلان‌شهرها به استفاده از فناوری‌های نوین و بها دادن به آن‌ها، می‌تواند باعث نقش‌آفرینی این فناوری‌ها در شکل‌گیری شهرهای مدرن در کشور شود.

وی تصریح کرد: شرایط حال حاضر کشور به ویژه نیاز بالا به مسکن، استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین ساختمانی را می‌طلبد، اما به دلایل مختلف تاکنون، میزان توجه و استفاده از این سیستم‌های ساخت، مطابق با ظرفیت آن‌ها و نیاز موجود در کشور نبوده است که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به شناخته نشده بودن این روش‌ها، در سطوح مختلف دست‌اندرکاران و مخاطبان بازار ساخت و ساز اشاره کرد. 

دانشیار گروه عمران دانشگاه فردوسی مشهد بیشترین آسیب وارده به صنعت ساختمان را متوجه ضعف در امور آموزشی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از مهندسان، شناخت چندانی از فناوری‌های نوین ندارند و این آسیب در حوزه شناخت عمومی مردم جدی‌تر به نظر می‌رسد. 

وی بیان کرد: حتی بسیاری از ساکنان مجموعه‌های ساخته شده با استفاده از این فناوری‌ها، با ویژگی‌های مثبت و مزایای فناوری‌های نوین آشنایی ندارند و در برخی موارد هزینه پایین‌تر و سبک‌تر بودن سازه را به عنوان نقطه ضعف این فناوری‌ها تلقی می‌کنند. 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تقویت نظارت بر فعالیت شرکت‌های ساختمانی و سازه‌ای در این روند ضروری است، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت آیین‌نامه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته، اما در خصوص مطالعات شرایط مناطق مختلف کشور به جهت مسائل اقلیمی و آب و هوایی به منظور انتخاب صحیح فناوری نوین مناسب با آن مناطق، اقدام چندانی صورت نگرفته و با توجه به پتانسیل‌های فراوان این حوزه، جذب سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش نیز اندک بوده است. 

قلعه‌نویی با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در فراگیری به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمان ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه، تربیت مهندسان و کاردان‌های کارآموخته و آشنا به این فناوری‌ها است که از دو جهت حائز اهمیت است؛ نخست از نظر کیفی به منظور ساخت سازه‌های باکیفیت و دوم از جنبه مسائل فرهنگی، وجود این افراد کمک شایانی به ایجاد شناخت و جلب اعتماد عموم مردم و متقاضیان مسکن می‌نماید. 

ضمن اینکه گسترش تحقیقات در زمینه‌های گوناگون از جمله اقلیم‌سنجی فناوری‌های نوین، امور سازه‌ای، مدیریتی، زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی و ... از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما