شناسهٔ خبر: 34304 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ضرورت ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگی در شهرهای جدید/ تقویت حس تعلق در ساکنان شهرها، ضرورت سیاست‌گذاری‌ شهرهای جدید است

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ضرورت ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگی در شهرهای جدید اعلام کرد: تقویت احساس تعلق ساکنان، افزایش رضایت از سکونت، افزایش تمایل به ماندگاری و تداوم سکونت و همچنین افزایش مشارکت عمومی شهروندان باید به عنوان چهار امر ضروری در سیاست‌گذرای‌های اجتماعی شهرهای جدید به شمار رود.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بحث ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگی در شهرهای جدید گفت: بدون شک توجه به این مسئله در ارتقای بخش فرهنگی و اجتماعی در شهرهای جدید اهمیت و تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت به همین دلیل باید با تنظیم قواعد و قانون مرتبط با امور فرهنگی و اجتماعی خط مشی برای تمامی شرکت‌های عمران شهرهای جدید در این مسیر ایجاد و همگی متعهد به اجرای آن شوند.

نریمان در ادامه چگونگی نما و سیمای شرکت‌های عمران شهرهای جدید را نمونه‌ای از مسائل با اهمیت در این بخش دانست و گفت: ساخت بنای شرکت‌ها به درک افکار عمومی از شرکت و وظایف آن جهت می‌دهد و می‌تواند یک شبه از مثبت به منفی یا بی‌تفاوتی در نزد افکار عمومی تغییر کند، بنابراین هدف شرکت‌های تابعه باید مراقبت از سیمای مثبت شرکت باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که برای هریک از شرکت‌های تابعه باید با توجه به منطقه، فرهنگ، تاریخ محلی و شرایط عمومی یک عبارت شعاری برای معرفی شرکت و ایجاد رابطه با افکار عمومی به کار گرفته شود گفت: همچنین توجه به طراحی و جانمایی ساختمان‌های عمومی نکته حائز اهمیت دیگری در بخش ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگی در شهرهای جدید است که می‌تواند نقش هویت بخش و عملکرد نشانه‌ای یا نمادینی به آن‌ها بدهد، در حقیقت هر شهر جدید باید دارای ساختمان‌هایی با هویت ویژه و تأثیرگذار بر درک مخاطبان باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برگزاری منظم جشنواره‌ها و گردهمایی‌های مردمی و عمومی با اولویت سنت‌ها و داشته‌های محلی را نیز اقدامی مؤثر در این حوزه قلمداد کرد و افزود: با توجه به تنوع اقلیمی و درک زیبایی شناختی منطقه‌ای می‌توانیم برای هر شهر رنگی خاص تعیین کرده و از آن به عنوان نماد از معرفی شهر استفاده کنیم که خود ایده‌ خوبی در این بخش به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول مطالعه، شناسایی، ایجاد و مراقبت از پاتوق‌های اجتماعی شهری با توجه به سیاست مسکن محله مبنا می‌تواند روح زندگی محله‌ای مبنی بر سنت شهرنشینی اسلامی – ایرانی در شهرهای جدید را تقویت کند.

نریمان در خصوص اهمیت نقش خانه‌های محله در این مناطق نیز بیان کرد: این خانه‌ها نقش مهمی در ایجاد زندگی محله‌ای داشته و امکان تحقق و عملیاتی شدن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را محقق خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطر نشان کرد: شناسایی، معرفی و تکریم مفاخر فرهنگی، علمی، هنری، اقتصادی و ورزشی شهر جدید اهمیت زیادی در ایجاد حس هویت و تعلق اجتماعی ساکنان داشته و وجود این افراد در شهرهای جدید می‌تواند به هویت و جذابیت شهرها کمک کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تقویت احساس تعلق ساکنان، افزایش رضایت از سکونت، افزایش تمایل به ماندگاری و تداوم سکونت و زندگی و افزایش مشارکت عمومی شهروندان را امری ضروری در تمامی شهرهای جدید دانست و گفت: بدین منظور تمامی مسئولان در شهرهای جدید باید هر سه ماه یکبار گزارشی را از اقدامات انجام شده در این حوزه ارسال کنند و روند فعالیت‌های خود را مورد بررسی قرار دهند./

نظر شما