شناسهٔ خبر: 34307 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار خراسان رضوی:

همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان می‌تواند حلقه اتصال دانشگاه و صنعت شود/ به صنعت ساخت‌وساز استان بسیار امیدواریم

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان را یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت ساختمان کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: امروزه با شرایطی جدی در حوزه زندگی شهری و روستایی و مسکن مواجه هستیم که از آن جمله می‌توان به توسعه نامتناسب صنعت ساختمان و محیط‌زیست، اعم از ساختمان‌های ناکارآمد، مصالح نامناسب، بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی، سازه‌های ضعیف و نامناسب با وجود گسل‌ها و تهدیدات طبیعی که ما در سرزمین پهناورمان داریم، نیازهای جدید مردم ما به مسکن و توسعه جمعیت ما در حوزه‌های مختلف، اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و ایجاد بناهای استاندارد و مناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم یکی از ضرورت‌های صنعت ساختمان کشور در دوره فعلی است، گفت: پیاده‌سازی معماری متناسب با ظرفیت‌ها و تاریخ گسترده و مردمی ما، این مسئله را ضروری می‌کند که به سمت ساخت سازه‌های سبک و توانمند در ذخیره انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، با بازدهی بالاتر و راندمان انرژی مناسب‌تر برای همنوعان و هموطنانمان به تناسب مناطق و اقلیمی که در آن زندگی می‌کنند، پیش رویم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ایران سرزمینی بزرگ با اقلیمی متنوع و متفاوت است، بیان کرد: از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه این سرزمین شاهد شرایط آب و هوایی بسیار متفاوتی هستیم و در خراسان ما هم این تنوع کاملاً مشهود است، در شمال خراسان مناطق کوهستانی با شرایط آب و هوایی سرد و در جنوب آن مناطق کویری با آب و هوایی خشک و کاملاً متفاوت وجود دارد، در نقاطی دیگر با سیلاب‌های فصلی و طوفان‌ها و شرایط متفاوت زیستی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: از طرفی قرار گرفتن بر روی گسل‌های زلزله‌خیز که هر چند وقت یک بار به لرزش می‌آید و زندگی مردم را با تنش مواجه می‌کند، نگاهی ویژه و متفاوت نسبت به معماری و ساخت‌وساز را می‌طلبد.

رشیدیان تصریح کرد: در چنین شرایطی با توجه به نیاز به مصالح جدید برای ساخت‌وسازهای سبک و مستحکم، باید تولیدات و محصولاتی متکی بر توانمندی‌های علمی و صنعت جدید ساختمان که در دنیا تجربه شده داشته باشیم که این قضیه می‌بایستی توسط دانشمندان و مهندسان ایرانی تبدیل به ظرفیت‌های مناسب برای توسعه ساخت‌وساز در داخل کشور شود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به استفاده از فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان در ساخت‌وسازهای کشورمان  به شدت احساس می‌شود، توضیح داد: این نیاز باید در رویدادهایی مانند همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان به بحث گذاشته شود تا ما بتوانیم برای توسعه شهرها و ساخت‌وسازها، ایجاد مسکن مناسب و استاندارد و مستحکم، ساخت خانه‌ای که بتواند بالاترین استاندارد را در بهره‌وری انرژی داشته باشد، ساخت شهرهای متناسب با آرمان‌شهر ایرانی و اسلامی از همه ظرفیت‌های علمی دانشمندان و متخصصان خودمان استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اعلام اینکه بیش از ۳۲ هزار مهندس حوزه ساختمان در خراسان رضوی مشغول به کار و تحقیق هستند، گفت: ما افتخار می‌کنیم به اینکه در استانمان این تعداد مهندس و متخصص در حوزه صنعت ساختمان تحصیلات داشته و مشغول به کار هستند، افتخار می‌کنیم به اینکه مهندسان و پیمانکاران ما این ظرفیت را دارند که حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی، بتوانند پروژه‌های مناسبی که نمونه و معرف خوبی برای صنعت ساختمان ایران اسلامی هست، داشته باشند.

وی ادامه داد: در کنار این موقعیت احتیاج هست که این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به واسطه همایش‌هایی مانند همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان با صنعت مسکن و ساختمان کشور به اشتراک و اقدام قرار گیرد تا حلقه ارتباط مؤثر میان دانشگاه و بازار کار ایجاد شود و از این راه مصالح با فن‌آوری‌های نوین و مسکن صنعتی و استاندارد ایجاد شود.

رشیدیان با اشاره به تأثیرات استفاده از فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان در احیای بافت‌های فرسوده شهری، اظهار کرد: ان‌شاءالله احیای بافت‌های فرسوده و توسعه ساختمان‌های مستحکم و استاندارد و بعد متناسب‌سازی ساخت‌وسازهای ما با حوادث طبیعی و غیرطبیعی که ممکن است حیات انسانی را در این مجموعه‌های انسانی مورد تهدید قرار دهد، با شکل‌گیری و بازدهی مطلوب این همایش‌ها به خوبی صورت می‌پذیرد.

وی در پایان عنوان کرد: ما مشکلاتی داریم اما در مقابل توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم، امید به آینده بهتر داریم و ما به ظرفیت‌های علما، مهندسان و سازندگان ایران آینده ایمان داریم که ما می‌توانیم ایرانی مستحکم، ماندگار و پایدار بسازیم.

نظر شما