شناسهٔ خبر: 34310 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران؛

شهرداری در خصوص رفع خطر بناها مسئول است/ شهرداری به‌جای هزینه در همایش‌های بی‌تاثیر تبلیغاتی، بودجه آتش‌نشانی را بدهد

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص رفع خطر بناها مسئول است و اجازه بدهیم که قوه قضائیه در مورد مقصران حادثه نظر بدهد گفت: بهتر است بودجه‌هایی که صرف همایش‌های بی‌تاثیر و خرید کیف و کلاه‌های تبلیغاتی می‌شود را قطع و در ایمن‌سازی هزینه کنید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سالاری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ قرار بود؛ این جلسه سیاسی نباشد، اما شاهد هستیم که شهردار تهران و چند نفر از اعضا خواستار حضور وزرای دولت شدند، البته آنها نیز باید بیایند، اما اکنون بحث ما عملکرد شهرداری است.

وی اظهار کرد: شهرداری در خصوص رفع خطر بناها مسئول است و اجازه بدهیم که قوه قضائیه در مورد مقصران حادثه نظر بدهد. گزارشات حاکی از این بوده است که شهردار تهران در برخی موارد در زمینه ایمنی حتی در مواردی که خطر بالفعل نبوده درخواست تخریب داده است.

این عضو شورای شهر گفت: گفته می‌شود با زدن یک کلید برق آتش سوزی ایجاد شده و آتش نشانان در مرحله اول آتش را مهار کردند، اما از آنجا که مغازه‌دارها از فضای داخل سقف کاذب به عنوان انبار پوشاک استفاده می‌کردند، آتش نشانان نتوانستند آتش موجود در آن بخش‌ها را ببینند و ناگهان آتش در طبقه یازدهم شعله ور شده است که این مساله از مصادیق قصور شهرداری است، زیرا باید این مساله را به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌برده است.

سالاری اظهار کرد: بودجه‌های سالانه برای آتش نشانی نیز سالانه تخصیص نیافته و شورای شهر نیز از آنجا که مصوبات و بودجه‌های سالانه را مصوب می‌کند؛ می‌تواند مرجع قضاوت باشد.

وی افزود: بهتر است بودجه‌هایی که صرف همایش‌های بی‌تاثیر و خرید کیف و کلاه‌های تبلیغاتی می‌شود را قطع کنید و صرف مواردی همچون ایمنی کنیم.

معصومه آباد در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان آتش نشانی کار خود را به خوبی انجام داده است، گفت: این سازمان ۱۷ هزار ساختمان را شناسایی کرده که باید به وضعیت ایمنی آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه سوالات زیادی در مورد حادثه پلاسکو وجود دارد، ‌ افزود: آیا با توجه به سازه و ساعت حادثه مجاز بوده‌ایم که از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ به پمپاژ آب بپردازیم، آیا از ساعت ۱۱:۰۲ دقیقه که عملیات تمام شده فرصت نبود که عزیزان را خارج کنیم.

ایلنا از قول معصومه آباد نوشت: اکنون بالابرهایی در دنیا وجود دارد که ظرف ۷ ثانیه افراد را از ساختمان بیرون می‌آورد. باید شبه عملیاتی انجام دهیم و ببینیم در این ساعت با تجهیزات موجود چند نفر را می‌توانستیم از ساختمان ۱۵ طبقه تخلیه کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه سرمایه‌ای در آتش نشانی تنها ۵۰ درصد رشد داشته است، گفت:‌ اگر زمان‌بندی کنیم می‌توانیم ۵۰۰ میلیارد اختصاص داده شده را طی شش ماه تا یک سال اختصاص دهیم.

در ادامه این نشست مرتضی طلایی عضو دیگر شورای شهر درخواست کرد که وزیر کار و رئیس اتاق اصناف به شورای شهر بیایند و این مساله در اولویت قرار بگیرد.

تقی‌پور در این جلسه گفت: باید یک متولی برای این گونه حوادث مشخص شود و با تدوین جدولی مسئولیت و تکالیف دستگاه‌ها و نهادها احصا شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ دولت می‌توان ماموریت‌های دستگاه‌ها را در این حادثه بررسی کرد، این فاجعه یک فاجعه ملی است و مهمترین فرصت برای یادگیری است./

نظر شما