شناسهٔ خبر: 34323 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رحمت الله حافظی:

شواهد حاکی از تعلل شهردار در مدیریت بحران تهران است/ دریافت عوارض از ۲میلیون واحد امکانپذیر است اما ایمن‌سازی امکانپذیر نیست

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداری در دو بخش مدیریت بحران و آتش نشانی، گفت: شواهد نشان می‌دهد که شهردار در انجام وظایف خود تعلل کرده و بايد از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ایسنا، رحمت الله حافظی در جلسه سیصدوبیست‌وششم علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه که به موضوع حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص داده شده است، ضمن ادای احترام به شهدای آتش نشان و تقدیر از خدمات آتش نشانان در حادثه پلاسکو، اظهار کرد: برخی از دوستان می گویند، مگر می شود ۱۷۰۰ واحد غیر استاندارد در شهر تهران را مدیریت کرد؟ در پاسخ باید گفت چطور اقدام برای دریافت عوارض از دو میلیون واحد مسکونی، تجاری و اداری، امکانپذیر است، اما شناسایی، تذکر و ایمن سازی این ساختمان ها امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: خواهش می کنم مسائل را این طور توجیه نکنید، همین حرف ها را زدید که به اینجا رسیده ایم. آقای شهردار گفتند ۱۷۰۰ نقطه تجمع آب در سطح شهر داشتیم که به ۱۵۰ مورد رسیده است، این جمله باعث شد یاد خانمی بیفتم که یک ماه پیش در جوی آب افتاد و مفقود شد. آقای شهردار از آن خانم که مفقود شده چه خبر؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در این جلسه استناد به قانون کار شد، گفت: سوال این است که در این مجتمع ۶۰۰ واحدی، چند واحد کارگاه وجود داشته است، آیا این ساختمان پایان کار داشته، کاربری آن چه بوده است؟ این سوالات باید پاسخ داده شود.

حافظی با بیان اینکه بگذارید درباره این مسائل و قضاوت در مورد حادثه پلاسکو قوه قضاییه تصمیم بگیرد، تاکید کرد: خدا را شکر که قوه قضاییه در مورد املاک واگذار شده ثابت کرد که بسیار جدی است و ما هم از این بابت تشکر می کنیم، اجازه بدهید درباره این موضوع که "مقصر چه کسی است " توسط قوه قضاییه رسیدگی و تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه بحران به سه قسمت قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران تقسیم می شود، افزود: صاحب نظران حوزه مدیریت بحران معتقدند فاز اصلی و بسیار مهم، قبل از بحران است. به استناد قانون، آقای شهردار شما مدیر بحران شهر تهران هستید، بفرمایید چه کرده اید؟ قطعا انتظار می رود که مدیر بحران یک شهر، سناریو، پروتکل ها و چک لیست های لازم برای بحران های محتمل در شهرش را داشته باشد، این موارد را به ما ارائه کنید.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اتاق بحران شما در ساختمان مدیریت بحران خاک می خورد، اظهار کرد: عدم تخصیص منابع مصوب شورا برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را چگونه توجیه خواهید کرد؟ بر اساس گزارش مکتوب معاون برنامه ریزی شهرداری در هشت ماهه امسال فقط و فقط ۱۳.۶ میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه سایر تخصیص ها از جمله افزایش ایمنی اماکن در برابر سوانح طبیعی به مبلغ ۸.۶ میلیارد تومان، ساخت و تجهیز سوله های مدیریت بحران به مبلغ ۲.۷ میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سیل به مبلغ ۲ میلیارد تومان، ایجاد، تکمیل و توسعه سامانه هشدار سریع زلزله به مبلغ ۲.۹ میلیارد تومان، ایجاد سامانه پرتال فرماندهی حادثه به مبلغ ۹۸۰ میلیون تومان، تجهیز کانکس های گروه دوام به مبلغ ۲.۶ میلیارد تومان، ساخت و تجهیز محل های اسکان موقت به مبلغ ۱.۹ میلیارد تومان و پایش و ارزیابی راهبردی و عملیاتی به مبلغ ۲۰۴ میلیون تومان تخصیص داده نشده است.
حافظی با بیان اینکه در مجموع ۲۲.۱ میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می شد، ولی تا کنون تخصیص نیافته است، تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده است و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است.
وی با بیان اینکه در تاریخ دهم خرداد ۹۴ اعلام کردم که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اولویت شهرداری نیست و حتی به شوخی تبدیل شده است و فرزند ناخوانده شهرداری است، گفت: از بودجه ۳۵ میلیارد تومانی مصوب این سازمان در سال ۹۳ تنها ۹ میلیارد آن تخصیص می یابد که ۲ میلیارد برای انجام ماموریت اصلی و ۷ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بوده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره اعداد و ارقام ارائه شده درباره بودجه آتش نشانی نیز گفت: شهرداری در اعلام بودجه تخصیص یافته به منابع خرید ملک برای آتش نشانی اشاره می کند این در حالیست که آنچه در این میان مد نظر و مورد مطالبه است، منابع محقق شده برای خرید تجهیزات آتش نشانی است. از سال ۹۲ تاکنون ۳۹۶ میلیارد تومان از محل ۲ درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش نشانی بوده که شما ۱۹۷ میلیارد تومان آن را به آتش نشانی تخصیص داده‌اید ولی ۱۹۸ میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه کرده اید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته لیستی توسط آتش نشانی برای اقلام تجهیزاتی مورد نیاز تهیه شد که تمامی تجهیزات مورد نیاز برای عملیات پلاسکو منجمله برش پلاسما در آن لیست بود، گفت: سوال اینجاست چرا این اقلام تهیه نشد، چرا خریداری نشد؟
حافظی با اشاره به گزیده برخی از مسئولان شهرداری از جمله رئیس سازمان آتش نشانی و اعضای شورای شهر تهران در خصوص عدم تخصیص بودجه مصوب به سازمان آتش نشانی در بخش تجهیزات، تصریح کرد: بر اساس اعلام شهردار تهران در مهرماه سال ۹۴، قرار بود که لایحه راه اندازی آتش نشانی هوایی به شورای شهر برود، یک سال و نیم گذشت این لایجه کجاست؟ همچنین در ۲۱ مردادماه سال ۹۲ مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از پایان مذاکره با یگان هوایی ناجا برای استفاده از این ظرفیت خبر داد، این موضوع به کجا رسیده است؟
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: همه این موارد نشان می دهد که شما تعلل کرده‌اید و باید از مرم عذرخواهی کنید.
حافظی با اشاره به گزیده اظهارات برخی از مسئولان شهرداری طی دو سال گذشته، از جمله رئیس سازمان آتش نشانی و اعضای شورای شهر تهران در خصوص عدم تخصیص بودجه مصوب به سازمان آتش نشانی در بخش تجهیزات، تصریح کرد: بر اساس اعلام شهردار تهران در مهرماه سال ۹۴، قرار بود که لایحه راه اندازی آتش نشانی هوایی به شورای شهر ارائه شود، یک سال و نیم گذشت، این لایحه کجاست؟ در ۲۱ مردادماه سال ۹۳ مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از پایان مذاکره با یگان هوایی ناجا برای استفاده از این ظرفیت خبر داد، این موضوع به کجا رسیده است؟

نظر شما