شناسهٔ خبر: 34325 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسجد جامعی تاكيد كرد:

عدم حضور شهردار و معاونین او در ساعات‌ اولیه حادثه پلاسكو/ مدیر عملیات حادثه پلاسکو مدام عوض می‌شد

پلاسكو عضو شورای شهر تهران گفت: در ساعت‌های اولیه حادثه پلاسکو حتی یک نفر از معاونین و خود شهردار در محل حادثه حضور نداشتند و یک بلاتکلیفی حاکم بود و مدیر عملیات نیز مدام عوض می‌شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ایلنا، احمد مسجد جامعی؛ عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز شورا با اشاره به اینکه من مساله ایجاد کمیته حقیقت‌یاب را مطرح کردم، اما زمینه‌های تشکیل آن فراهم نشد، گفت: سه سال پیش در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری جلساتی را پیگیری می‌کردیم اما برخی گفتند؛ بهتر است این مساله را جمع کنیم. برخی گفتند، مشیت الهی بوده است در حالی که اگر آن بحث‌ها ادامه پیدا می‌کرد، شاهد چنین وضعیتی اکنون نبودیم.

مسجدجامعی اظهار کرد: در لایحه الزام شهرداری تهران برای بروز رسانی و تجهیز آتش نشانی و افزایش سطح آموزش و همچنین سندهایی که کمسیون سلامت تهیه کرد؛ ۲۸ ردیف مربوط به ناوگان خودروی عملیاتی نجات و پشتیبانی بود که از این ردیف‌ها ۸ مورد اصلا وجود نداشت، ۴ مورد نیز از ۵۰ درصد حد معمول کمتر بود و ۲۴ مورد نیز بیشتر از ۵۰ درصد کمتر از حد معمول بود.

مسجد جامعی اظهار کرد: اعتبار ویژه‌ای که برای آتش‌آنشانی پیش بینی شده بود؛ ۴۹۲ میلیارد تومان بود که شهرداری ۴۵۱ میلیارد را ابلاغ کرد که ۱۹۸ میلیارد به آتش نشانی پرداخت شد.

عضو شورای شهر گفت: قرار بود شهرداری اطلس آسیب پذیری شهر تهران از نظر آتش سوزی را ارائه کند که این اتفاق نیفتاد اگر سازمان آتش نشانی به بودجه‌های مصوب نیازی نداشت چرا هر ساله این بودجه‌ها تمدید شدند و مبالغ پرداخت شده کجا هزینه شده‌اند؟ چه چیزی ضروری‌تر از جان و مال و حیثیت مردم است.

وی اظهار کرد: در ساعت‌های اولیه حادثه حتی یک نفر از معاونین و خود شهردار در محل حادثه حضور نداشتند و یک بلاتکلیفی حاکم بود و مدیر عملیات نیز مدام عوض می‌شد، در حالی که این کار به تخصص نیاز دارد. شاهد بودیم همانگونه که معاونان شهردار در تخصص‌های مختلف جابجا می‌شوند، فرمانده عملیات نیز در ساعات اولیه عوض می‌شد با این تفاوت که بحث جان مردم مطرح بود.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در مورد ضعف امکانات و کمبودها همه صحبت کردند اگر به جای ۱۶ آتش نشان ۲۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند همانطور که در ساعات اول هم این عدد را گفتند آیا باز هم موفق بودیم؟ لابد اگر یک نفر نجات پیدا می‌کرد، عملکرد خود را بسیار دقیق‌تر می‌دانستیم؛ چرا باید در هر شرایطی بگوییم که موفقیم و نقطه ضعف نداریم؟

مسجد جامعی گفت: مدت‌ها پیش من نسبت به افزایش تعداد جان باختگان آتش نشانی اظهار نگرانی کردم وقتی اعتبارات تخصیص داده نشده و همه از جمله عامه مردم نیز از کمبود امکانات حرف می‌زنند و چند صحنه‌گردان هستند، شرایط این گونه می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: در دو و نیم سال گذشته تعداد شهدای آتش‌نشان بیش از شهدای آتش نشان در طول دفاع مقدس بوده است.

نظر شما