به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: اعتبار در نظر گرفته شده جوابگوی کل طرح نیست و از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که این میزان اعتبار را در برنامه ششم افزایش دهند.
وی بیان کرد: تفاهمنامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول ۷۵ کیلومتر از آزادراه تهران محدوده مجتمع مهتاب به سمت محور قم – سلفچگان و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم – کاشان با بخش خصوصی منعقد شده که در مدت ۲ سال احداث میشود و بهرهبرداری از این طرح در مدت ۱۵ سال در اختیار بخش خصوصی است.
صبوری ادامه داد: ادامه این کمربندی از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران احداث میشود که در فاز بعدی قرار دارد.
وی با اشاره به تبدیل محور قم- سلفچگان به آزادراه، بیان کرد: برای این طرح نیز تفاهمنامهای با بخش خصوصی منعقد شده و قرار است ۴۰ کیلومتر از این محور به آزادراه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تبدیل جاده قم- جعفریه به طول ۴۰ کیلومتر به آزادراه، در چهار قطعه تعریف شده، اضافه کرد: قطعه نخست این طرح سال گذشته به بهرهبرداری رسید و زیرسازی و آسفالت قطعه دوم و سوم نیز انجام شده و یک و نیم کیلومتر باقیمانده که با کمبود اعتبار مواجه است.
صبوری توضیح داد: قطعه چهارم این طرح نیز به طول چهار و نیم کیلومتر است که تا انتهای حوزه قم است و از محل اعتبارات ملی در حال اجرا است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی به طرح تقاطع غیرهمسطح شهر پردیسان نیز اشاره و بیان کرد: ۱۰ میلیارد ریال دیگر به این طرح اختصاص داده شده تا مرحلهای که از بلوار غدیر به سمت پردیسان است را بازگشایی کنیم.
وی افزود: مسیر جدید ورودی به شهر پردیسان در مرحله بعدی تا جاده اراک ادامه مییابد و شهروندان برای آمد و شد میتوانند از محور اراک وارد شهر پردیسان شوند که با تحقق این امر، بسیاری از گرفتاریها و گرههای شهری را باز میکند. پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم، امسال ۳۵ کیلومتر از راه روستایی و ۱۰ کیلومتر از نقاط حادثهخیز استان بهسازی و آسفالت شده است.
وی به تغییر طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) در شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این نقطهنظرها برای مطرح شدن دیر بود و ماهیت طرح را زیر سؤال میبرد که درخواست دادهایم طرحی که تهیه شده بررسی و نقد شود.
وی افزود: بلوار پیامبر اعظم (ص) در آخرین مصوبه به سه قطعه تبدیل شد که مرحله نخست حوالی حرم تا میدان معلم است که در این مرحله بر احیای بافت تاریخی شهر تأکید شده است.
صبوری اضافه کرد: در مرحله دوم که از میدان معلم تا فردوسی است بر استفاده حداکثری از مسیر پیاده رو تأکید و در مرحله سوم که از میدان فردوسی تا جمکران است بر استفاده از سازههای موقت تأکید شده که مورد اعتراض قرار گرفته است.
وی ادامه داد: خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی موافقت کرده است تا طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) به طور مجدد در جلسههای فنی و شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شود و از ظرفیت مناسبی که برای قم ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده شود.
وی به افتتاح مسکن مهر نیز اشاره و بیان کرد: در دهه فجر امسال، ۱۹۵ واحد مسکن مهر در شهر پردیسان مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
صبوری افزود: استان قم تعهد ساخت ۴۶ هزار واحد مسکن مهر را دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ واحد باقیمانده است که به دلیل همکاری نکردن متقاضیان و نداشتن توان مدیریتی برخی تعاونیها هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.
وی ادامه داد: کمیتهای با حضور استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و تعاونیهایی که در مجموعه مسکن مهر فعال هستند پیشبینی شده تا مشکلات در آن جلسات مطرح و زمینه بهرهبرداری واحدها فراهم شود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین گفت: ساختوسازهای استان توسط کمیته سیما و منظر شهری رصد میشود تا منظر شهری به حد مطلوب برسد و کیفیت زندگی ارتقا یابد.
وی افزود: در همین راستا نمای رومی که در چند سال گذشته توسعه زیادی یافته و فراگیر شده بود و شهر را از ظاهر ایرانی اسلامی خارج کرده بود، ممنوع شده است و بعد از این ممنوعیت اصلاحاتی در ظاهر ساختمانهای بلندمرتبه و بزرگ شهر اجرا شد.
وی همچنین از شهروندان خواست: در صورت معامله زمین به سند ثبتی و ملکی توجه کنند و حتماً زمین داخل محدوده شهری باشد و در این راستا از نهادهای رسمی استعلام لازم را انجام دهند.
شهروندان از امروز میتوانند برای تهیه بلیت قطار ویژه تعطیلات نوروز اقدام کنند
معاون فنی و اجرایی راهآهن قم نیز در این نشست خبری گفت: شهروندان میتوانند از امروز برای تهیه بلیت قطار ویژه تعطیلات نوروز از طریق اینترنتی اقدام کنند و آژانسهای مسافری نیز از فردا میتوانند بلیت بفروشند.
فخرالدین پیروزفر افزود: روزانه سه رام قطار مسافربری از قم به مشهد و سه رام دیگر از مشهد به استان قم آمد و شد میکند که صد درصد ظرفیت این قطارها ویژه شهروندان قم است.
وی با اشاره به لزوم توسعه قطارهای حومهای برای کاهش بار ترافیکی محورهای برونشهری، اضافه کرد: روزانه چهار رام قطار حومهای از قم به تهران و همزمان چهار رام از تهران به قم آمد و شد میکند که سرعت آنها بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
وی ادامه داد: افزایش تعداد قطارهای مسیر قم - تهران و ظرفیت آنها در سالهای آینده مدنظر است تا مردم بیشتر به سمت استفاده از قطار ترغیب شوند و از تعداد مسافرتهای جادهای کاسته شود.
پیروز فر بیان کرد: قطارهای حومهای در مسیرهای قم – اراک، قم - کاشان و استانهای همجوار دیگر نیز افزایش خواهد یافت.
مصالح مورد استفاده در طرحهای عمرانی آزمایش میشود
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قم نیز در ادامه این نشست خبری گفت: این آزمایشگاه در سال جاری در ۳۹ مورد از طرحهای عمرانی مشارکت فعال داشته است و مصالح مورد استفاده شده در این طرحها را در مراحل مختلف مورد آزمایش قرار داده است.
محمد شه بندگان افزود: محور قم گرمسار، بلوار آیتالله بروجردی، تقاطع ۷۵ متری عمار یاسر با کمربندی قم – کاشان، تقاطع غیرهمسطح پردیسان، تقاطع غیرهمسطح شهدای مدافع حرم، اصلاح و بهسازی عوارضی قم و معابر شهری شهرداری بخشهای دستجرد، جعفریه، سلفچگان و قنوات از جمله این طرحهاست.
وی ادامه داد: این آزمایشگاه همکاری تنگاتنگی با اداره کل استاندارد قم دارد و تولید و اجرای طرحهای آسفالتی کل استان را مدیریت میکند.
وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی در هر مرحله کاری حتماً باید آزمایش شود و بعد از تأیید شدن در مراحل بعدی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: مصالحی که در این آزمایشگاه بررسی میشود ممکن است از سوی کارشناسان مورد قبول، رد و یا درخواست آزمایش مجدد شود.
شه بندگان با اشاره به اینکه تجهیزات موردنیاز برای هر نوع آزمایشی موجود است، گفت: روزانه ۱۰۰ آزمایش بر روی طرحهای عمرانی استان انجام میشود و بیشترین تنوع این آزمایشها در بخش خاک و مصالح ساختمانی است.
وی گفت: ۹۰ درصد طرحهای بخش دولتی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قم انجام میشود و بر روی طرحهای بخش خصوصی نیز سازمان نظاممهندسی نظارت میکند.
قم در تعداد سامانههای حملونقل هوشمند رتبه نخست کشور را دارد
ابوالفضل جمالی در نشست خبری که با اشاره به اینکه قم رتبه نخست کشور در زمینه سیستمهای حملونقل هوشمند را به دست آورده است، اظهار کرد: از هر ۱۰۰ کیلومتر در قم، پنج کیلومتر دارای روشنایی است.
وی بابیان اینکه قم رتبه سوم کشور را در تصادفهای برونشهری به خود اختصاص داده است، افزود: بر اساس آمار، قم در تصادفهای برونشهری، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۹ نفر کشته داشته است که اگر به راههای روستایی نیز توجه کنیم، قم به جایگاه بیست و یکم کشور دست مییابد.
جمالی با تأکید بر اینکه قم در زمینه دستگاههای خدماتی جایگاه چهارم را در کشور دارد، تصریح کرد: قم به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۷ دستگاه خدماتی در اختیار دارد و در زمینهٔ راهدارخانهها نیز جایگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه فعالیتهای راهداری اداره کل راه و شهرسازی از مهرماه امسال به اداره کل حملونقل و پایانههای قم واگذار شده است، ادامه داد: امیدواریم با استفاده حداکثری از ظرفیتهای خود بتوانیم حملونقل ایمن و مطلوب را برای مردم رقم بزنیم.
مدیرکل حملونقل و پایانههای قم فعالیت ماشینآلات و نیروهای این اداره از ابتدای آذرماه سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: از ابتدای آذرماه و با شروع بارشها، ۱۷۴ نفر و ۶۵ دستگاه ماشین در جادهها فعالیت داشتهاند که توانستهاند به ۲۳ خودرو مانده در برف کمک کرده و برفروبی یکهزار و ۵۷۸ کیلومتر را انجام دهند.
وی با اشاره به نصب حدود ۷۲ دوربین در مجموعه جادههای استان، افزود: در برخی از نقاط جادههای استان، به ازای هر ۲۰ کیلومتر یک دوربین کنترل سرعت وجود دارد.
جمالی از نصب نیوجرسیها جدید در اتوبان قم تهران خبر داد و گفت: در مرحله نخست این عملیات که از روزهای آینده آغاز میشود، جایگزینی نیوجرسیها بهجای گاردریلها در ۱۲ کیلومتر از اتوبان انجام میشود و امیدواریم این عملیات تا پایان سال ۹۶ خاتمه یابد.
۷۹ درصد از اراضی قم مستعد تولید گردوخاک است
مدیرکل هواشناسی قم گفت: ۷۹ درصد استان قم بهصورت کویری و ۲۱ درصد بهصورت کوهستانی است و این ۷۹ درصد استان، مستعد گردوغبار بوده و این مشکل دارای منشأ داخلی است.
یحیی زارع در نشست خبری، تردد خودروها به ویژه موتورسیکلتها را آلودگی هوا در فصل سرد سال دانست و اظهار کرد: هر موتور بهاندازه پنج تا هشت دستگاه خودرو آلودگی ایجاد میکند و با توجه آمار چشمگیر موتورسواران در شهر این منبع آلودگی مشکلات مختلفی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی قم با مشخص بودن منشأ آلودگی هوای قم افزود: ۷۹ درصد استان قم بهصورت کویری و ۲۱ درصد بهصورت کوهستانی است و این ۷۹ درصد استان، مستعد گردوغبار بوده و این مشکل دارای منشأ داخلی است، هرچند برخی فکر میکنند که گردوخاکهای خارجی روی استان قم تأثیر دارد.
وی با اعلام این موضوع که ایستگاههای مختلف موردنیاز اداره کل هواشناسی افزایش قابلتوجهی داشته است گفت: در سال ۷۴ استان قم فقط یک ایستگاه در شکوهیه داشته اما با یک ایستگاه هم به دستاوردهای مطلوبی رسیدهایم و به علت گفتههای نادرست برخی از افراد مبنی بر اینکه وجود ایستگاههای هواشناسی در خارج از شهر دماهای واقعی شهر قم را نمایش نمیدهد یک ایستگاه در شهر قم راهاندازی کردهایم.
زارع از پیشرفت ۴۵ درصدی ساختمان مرکزی تحقیقات کاربردی هواشناسی در قم خبر داد و گفت: قم تنها استانی بوده که ساختمان مرکزی تحقیقات کاربردی هواشناسی نداشته است و امیدواریم با افتتاح آن به نتایج مطلوبی برسیم و با راهاندازی نخستین سامانه پیشبینی سیلاب شهری کشور در ابتدای سال ۹۵ در قم میتوانیم ۴ الی ۵ روز قبل از وقوع حادثه به مردم و مسئولان خبر بدهیم.
وی با یادآوری نقش رسانهها در افزایش سطح آگاهی عمومی بیان کرد: دریاچه نمک بهتنهایی نمیتواند منشأ گردوخاک باشد و باید فعالیت هر مجموعهای که به دنبال بررسی علتهای گردوغبار است با هماهنگی و استفاده ازنظر کارشناسان هواشناسی باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
نظر شما