شناسهٔ خبر: 34500 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

رضایت کامل مردم از پیش فروش بلیت‌های نوروزی راه‌آهن/ كل بلیت‌های قطار نخجوان فروخته شد/ رتبه‌بندی شركت‌های ریلی از تابستان ۹۶ متناسب با ارائه خدمات

بلیط قطار مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافر راه‌آهن از فروش ۲۴۰ هزار بلیت قطار برای سفرهای نوروزی ۹۶ تا امروز خبر داد و گفت: امسال یکی از سال‌هایی است که فرآیند پیش فروش و فروش بلیت‌های نوروزی از بالاترین رضایت عمومی برخوردار بوده است.

علی کاظمی‌منش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت کنونی فروش بلیت‌های را‌ه‌آهن برای سفرهای نوروزی اظهار داشت: در سه روز اعلام شده برای پیش فروش بلیت‌ قطارهای نوروزی، حدفاصل ۱۷ تا ۱۹ بهمن، حدود ۱۳۰ هزار بلیت به فروش رسید و  هم اکنون فروش بلیت برای تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به صورت اینترنتی و از طریق آژانس‌ها برای تمامی مسیرها باز است.

وی افزود: تا این لحظه حدود ۲۴۰ هزار بلیت که معادل کمتر از ۲۰درصد ظرفیت پیش‌بینی شده است، به فروش رسیده و احتمالا به غیر از دو یا سه روز متوالی و فقط برای چند مسیر، امکان تهیه بلیت برای تمامی مسیرها وجود خواهد داشت.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافر راه‌آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات چهار و شش مرحله‌ای شدن فروش بلیت در سال جاری، امسال یکی از سال‌هایی است که بالاترین رضایت عمومی کسب شده است.

کاظمی‌منش یادآور شد: بلیت قطار نخجوان فروش رفته و در مجموع هیچ مشکلی در روند فروش این مسیر به وجود نیامده است.

گفتنی است، ۲۰۴ قطار برای تردد روزانه در کل شبکه و ۴۳۰۰ قطار برای تمامی ایام سفرهای نوروزی پیش‌بینی شده است که در مجموع شامل یک میلیون و ۶۱۵ هزار صندلی برای سفرهای نوروزی ظرفیت ایجاد شده که ۷۳۰ هزار صندلی مربوط به سفرهای مشهد و زائران امام رضا است.

گفتنی است، حدود ۲۰۰۰ مرکز فروش دارای مجوز امسال برای ارائه بلیت به مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین مردم برای کسب تمامی اطلاعات قطارهای زمان پیک سفرهای نوروزی می‌توانند در تمامی روزها با شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس حاصل کنند.

مدیر‌كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با اشاره به ‌آغاز پیش‌فروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز در هفته جاری گفت: در نوروز ۹۶ نرخ بلیت‌ها به‌هیچ‌عنوان افزایش نمی‌یابد و نوروز امسال همچنین قطار نخجوان دو روز در هفته به‌صورت رفت‌وبرگشت و با نرخ بلیت ۱۳۰ هزار تومان ‌سیر می‌كند.

علی کاظمی منش در حاشیه نمایشگاه گردشگری نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به ‌آغاز پیش‌فروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز در هفته جاری اظهار داشت: اگر نرخ‌های نوروز ۹۶ را با نرخ بلیت‌های قطار در نوروز ۹۵ مقایسه كنید، متوجه خواهید شد كه به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت نداریم

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وی افزود: البته در ایام كم تقاضا كه تعداد مسافر كمتر است، تخفیفاتی اعمال می‌شود و در ایام پر تقاضا شركت‌های ریلی تا سقف مجاز اجازه افزایش قیمت داشته‌اند و در ایام کم تقاضا هم تا ۳۰ درصد در كاهش قیمت‌های بلیت تخفیف اعمال كرده‌اند.

کاظمی منش‌ بابیان اینكه باثبات قیمت‌ها در ایام نوروز، اجازه نداده‌ایم كه كیفیت خدمات شركت‌ها كاهش یابد و حتی خدمات در برخی از شركت‌ها افزایش می‌یابد گفت: در ساعات اولیه پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی، بلیت برخی مسیرهای پرتردد در ایام اوج سفر و مسیرهای پرتردد نظیر مشهد،‌ اصفهان و اهواز تمام شد.

وی بابیان اینكه سامانه یكپارچه فروش بلیت قطار تحت نظارت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حاكمیت فعالیت می‌كند،‌ بیان كرد: یكپارچگی فروش بلیت قطار برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم مناسب است.

مدیر‌كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن اظهار داشت: برای ایام نوروز در همه ادارات كل و نواحی گروه‌های نظارت بر خدمات ناوگان مسافری فعال هستند و در مبدأ بر عملیات و خدمات شركت‌ها نظارت دارند و چك فهرست‌هایی را از خدمات شركت‌های ریلی به مسافران تكمیل ‌می‌كنند، این چك فهرست‌ها در سامانه یكپارچه ثبت می‌شود و شركت‌های ریلی هم قادر به مشاهده آن هستند و باید پس از ثبت این پیشنهاد‌ها و شكایات،‌ شركت‌های ریلی پاسخگو باشند.

کاظمی منش ادامه داد: سامانه ۵۱۴۹ نیز فعال است تا مسافران پیشنهاد‌ها و شكایات خود را ارائه دهند و این پیشنهاد‌ها و شكایات هم از سوی راه‌آهن و هم از سوی شركت‌های ریلی نظارت می‌شود و منتظر پاسخگویی شركت‌ها خواهیم ماند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری راه‌‌آهن برای رتبه‌بندی شركت‌های مسافری ریلی اظهار داشت: رتبه‌بندی شركت‌های مسافری ریلی مزایای زیادی دارد و یكی از ‌آن‌ها این است كه این رتبه‌بندی مستقیماً در خدمات و نرخ بلیت مؤثر است و اگر رتبه‌ یك شركت افت كند، نرخ بلیت آن شركت كاهش می‌یابد.

مدیر‌كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن بابیان اینكه رتبه‌بندی شركت‌های ریلی از تابستان سال آینده نهایی می‌شود و بدین ترتیب نرخ‌ها با خدمات‌ همسو خواهد شد گفت: هم‌اكنون كارشناسان در حال بررسی خدمات، ناوگان و دیگر مسائل ضروری درباره شركت‌ها هستند، ‌اظهار داشت: پس از اجرای كامل رتبه‌‌بندی و مشخص شدن رتبه شركت‌ها، ‌حتماً نام شركت‌ها با رتبه آن‌ها در سایت اطلاع‌رسانی راه‌آهن درج می‌شود و مسافران در جریان خواهند بود و قطعاً‌ نرخ‌گذاری هم بر اساس رتبه ‌خواهد بود.

به گفته كاظمی منش اگر شركتی با افت رتبه مواجه شود، در گام اول تذكر كتبی می‌گیرد و در گام دوم نرخ بلیت آن شركت ۵ درصد كاهش می‌یابد.

نظر شما