شناسهٔ خبر: 34541 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

وجه تمایز ایران و سایر کشورها در بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند/ کاهش ۲.۷ درصدی آمار تلفات رانندگی طی ۹ ماه سال جاری/ بهره‌برداری از ۱۲۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت

گزارش آخر هفته اقدام برای تکمیل چند پروژه جاده‌ای در استان زنجان، نصب ۳ هزار و ۵۶۰ سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های کشور، توجه به راهکارهای جدیدی برای تامین و نگهداری ماشین‌آلات، بی‌توجهی رانندگان و مسافران برون شهری به هشداری‌های راهداری و پلیس راه از دیگر عناوین مهم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برگزاری دومین همایش سیستم های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای مهمترین اتفاق هفته گذشته به شمار می‌رود و طی این همایش به مسائل مختلفی چون حقوق شهروندی و  ارتقا ایمنی و افزایش بهره وری اشاره شد اما اتفاق دیگر شهادت طلوعی مقدم رئیس اداره راهداری شهرستان پردیس در حین خدمت و در راستای نجات جان هموطنان در ریزش بهمن بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت و اقشار مختلف من جمله سید حسن خمینی شهادت وی را تسلیت گفتند. 

مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته را می‌توانید در اخبار زیر مرور کنید:

وجه تمایز ایران و سایر کشورها در بهرهبرداری از سامانه‌های هوشمند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجه تمایز ایران با سایر کشورها در اجرای سیستم‌های هوشمند گفت: قرار گرفتن تمام اطلاعات در اختیار مردم وجه تمایز ما با سایر کشور‌ها به شمار می‌رود و هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به این سامانه‌ها برای خود تصمیم گیری کنند.

آخوندی تاکید کرد: هدف از ایجاد سامانه‌های حمل و نقل هوشمند به دلیل توسعه فناوری و مدیریت نیست، بلکه ایجاد یک جامعه هوشمند است.

اقدام برای تکمیل چند پروژه جاده‌ای در استان زنجان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در حوزه راه‌های استان زنجان اقدامات بسیار خوبی مورد پیگیری قرار گرفته است» افزود: طبق بازدیدهای این سفر حدود ۳۶۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی در دست احداث قرار دارد که پس از بازدید محور زنجان- بیجار، امیدوارم ۳۵ کیلومتر از این جاده که هم اکنون در دست احداث است تا شهریور ۹۶مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین دستور احداث قطعه بعدی این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر نیز در این سفر صادر شد.

وی در ادامه به بازدید از محور زنجان- دندی- تخت سلیمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۲۰ کیلومتر از این جاده هم اکنون در حال بهره‌برداری است و ۱۰ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین دستور شروع قطعه بعدی این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر در این بازدید صادر شد.

نصب ۳ هزار و ۵۶۰ سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های کشور

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در شبکه راه‌های کشور بیش از هزار و ۹۲۰ دستگاه تردد شمار، ۶۸۰ دوربین نظارت تصویری، ۸۸۰ دوربین ثبت سرعت و حدود ۳۰ دستگاه WIN (کنترل توزین در حال حرکت) و ۵۰ سامانه بلوتوثی زمان سفر نصب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سامانه سپهتن با همکاری پلیس اشاره کرد و گفت در فاز اول قرار است تمام ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای به این سیستم تجهیز شود تا تمام رفتار راننده در اختیار پلیس قرار گیرد. از این رو این امکان برای رانندگان قانون‌مند فراهم می‌شود که دیگر کنار پاسگاه‌ها توقف نکنند.

باید راهکارهای جدیدی برای تامین و نگهداری ماشین‌آلات اندیشیده شود

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌ها ‌با کمبود اعتبارات عمرانی مواجه هستیم و باید راهکارهای جدیدی برای تامین و نگهداری ماشین‌آلات راهداری اندیشیده شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: سازمان راهداری کشور پیگیر این موضع است تا بتواند اعتبارات لازم و پایدار را برای نگهداری راه‌ها در قانون پیش‌بینی کند تا بدون هیچگونه وقفه‌ و تاثیر از نوسانات بودجه عمرانی راه‌ها را نگهداری‌ کنیم.

اتفاق نظر سازمان راهداری و پلیس بر ارتقاء عملکرد مدیران فنی

معاون وزیر راه و شهرسازی و فرمانده راهور ناجا عملکرد مدیران فنی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را ضعیف توصیف کردند و بر برخورد قاطع با شرکت‌های متخلف که صورت‌ وضعیت‌های امضاشده از سوی مدیران فنی دارند تاکید کردند.

سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا اظهار داشت: طبق آمار رسمی در سال ۸۶ ناوگان حمل‌ونقل عمومی با ۴ هزار دستگاه اتوبوس ۵۲۰ کشته برجای گذاشت، سال ۹۴ تعداد اتوبوس نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه افزایش‌ و تعداد کشته‌ها به ۲۱۷ نفر کاهش‌یافته است که یک کاهش ۵۰ درصدی محسوب می‌شود و دستیابی به این رکورد اتفاقی نیست.

 بهره‌برداری از ۱۲۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: امروز مهم‌ترین مشکل ما در ساخت‌وساز پروژه‌های تعهد شده با توجه به وضعیت درامدهای نفتی، بحث تأمین منابع است اما باوجود این تنگنای مالی شدید در هیچ دوره‌ای مانند چهار سال گذشته، این حجم از ساخت و سازها در بخش‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌صورت هم‌زمان باهم در حال اجرا نبوده است و با تخصیص منابع در موعد مقرر می‌توانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۸۰۰ کیلومتر انواع راه را تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان اینکه هدف نهایی ساخت ۳۵ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه است گفت: برنامه مطالعاتی ۵ هزار کیلومتر بزرگراه در شبکه اصلی کشور آغازشده که برای ۳ هزار کیلومتر آن طرح در ردیف بودجه قرار دارد.

بی توجهی رانندگان و مسافران برون شهری به هشداری‌های راهداری و پلیس راه

مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه از چندین روز گذشته که بارش برف و باران در استان‌های کشور آغاز شده، ۴ هزار تن شن و نمک در محور هراز استفاده شد، گفت: ۹۰ درصد اتومبیل‌های در راه مانده محورهای هراز و فیروزکوه بدون زنجیر چرخ بودند.

علی ناوی مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور درباره آخرین وضعیت راه‌های شمالی کشور در محورهای هراز و فیروزکوه و همچنین امدادرسانی و بازگشایی راه‌ها، گفت: از دو شب گذشته در ۱۹ استان بارش برف و در ۶ استان بارش باران داشتیم که مجموعا ۴۰ هزار تن نمک و شن در جاده‌های کشور برای ایمنی راه‌ها، استفاده شد که از این مقدار ۴ هزارتن در محور هراز صرف شد.

کاهش ۲.۷ درصدی آمار تلفات رانندگی طی ۹ ماه سال جاری

سردار تقی مهری در دومین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای با اشاره به آمار ۹ ماه اخیر پزشک قانونی از تلفات ۱۲ هزار و ۷۴۹ نفری در تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافته است.

 در کشور ما در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۶۰ نفر در سال جان خود را در اثر تصادفات از دست می‌دادند که در پایان سال گذشته این میزان به ۱۶ هزار ۵۸۲ نفر کاهش یافت.

 

نظر شما