شناسهٔ خبر: 34614 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازتاب‌های فاجعه پلاسکو؛

جزئیات بیانیه ۱۰ محوری گروه دیده‌بان تهران در مورد حادثه پلاسکو/ مسئولان شهری در انجام وظایف، اندیشمندانه عمل کنند

پلاسکو آواربرداری گروه دیده‌بان تهران بیانیه گروه را در رابطه با حادثه ساختمان پلاسکو در ۱۰ بند با پرسش از مدیریت شهری، شهرداری و وزارت کار و اموراجتماعی، صادر و این پرسش را مطرح کرد:چه کسی و یا کسانی مسئول جوابگویی به این فاجعه تلخ و مواردی مشابه آن درگذشته هستند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گروه دیده‌بان تهران متشکل از احمد سعيدنيا، گيتی اعتماد، محمد مزينانی، فريدون گازرانی، مهندس پورجوهری و عمادی، بیانیه خود را در ۱۰ محور ، با پرسش‌های بنیادینی درباره علل حادثه ساختمان پلاسکو و نظارت بر ساخت و سازها، و همچنین، چالش‌های مدیریت شهری و شهرداری و در یک بند، پرسش از وزارت کار و امور اجتماعی، صادر کرد.

در بیانیه گروه دیده‌بان‌تهران آمده است: بدون‌شک جامعه حرفه‌ای شهرسازی و معماری ایران، همچون سایر شهروندان، گروه‌های رسمی دولتی و خصوصی در کشور از اتفاق و حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو متاثر و اندوهگین است.

گروه دیده‌بان تهران متشکل از سه نهاد انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، جامعه مهندسان مشاور و جامعه مهندسان شهرساز، ضمن اعلام تسلیت به مردم ایران، به عنوان گروه رسمی از جامعه حرفه‌ای مهندسی کشور (شهرسازان و معماران) در بررسی این حادثه تلخ از منظر فنی و تخصصی، ضمن اعلام مواردی با صدور این بیانیه، به دنبال کاوشگری و دریافت پاسخ سوالاتی به شرح زیر است:

۱. آیا مدیریت‌شهری، شهرداری در امر ساخت و ساز، در زمان توصیه به انبوه‌سازی و صدور مجوزهای ساختمان، به ویژه بلندمرتبه سازی بر تناسب امکانات و وسایل ایمنی و حفاظتی نظارت دارند؟

۲. مدیریت کلانشهر تهران از گذشته تا کنون، چه اقدامات و تمهیداتی در بحران‌های شهری، نظارت و کنترل بر آسیب‌های شهری و مسائل فنی ساختمان در حین اجرا و بعد از آن در فواصل زمانی به ویژه ساختمان‌سازی بلندمرتبه انجام داده است؟

۳. مدیریت خدمات‌شهری (آتش‌نشانی) قبل از هر حادثه‌ای در کنترل و پایش احداث ساختمان‌های بلندمرتبه چه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌هایی داشته و اینکه آیا بر ضوابط فنی، قانونی و تجهیز ساختمان‌ها بر موضوع امکانات اطفاء حریق و... نظارت داشته و دارد؟

۴. آیا مدیریت‌شهری کلانشهر تهران به تخلف بزرگی تحت‌عنوان تغییر کاربری یا تغییر عملکرد و فعالیت تجاری- اداری ساختمان پلاسکو به کارگاهی فکر کرده بود؟ و آیا در راستای این تغییر کاربری (اعم از رسمی و غیررسمی) و عدم اعمال اقدامات پیشگیرانه، پاسخ قانع‌کننده‌ای دارد؟

۵. آیا شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان یک شورای نظارتی بر عملکردهای شهرداری تهران در تغییر کاربری‌ها، ساخت و اجرای ساختمان‌های بلندمرتبه، مجموعه‌های تجاری- اداری و لحاظ نمودن ایمنی، فنی و تخصصی، نظارت و پایش داشته است؟ یا صرفا ناظر بر افتتاح و بازدید هستند و اینکه آیا واقعا تخصص و دانشی در این گونه مسائل فنی و تخصصی دارند؟

۶. آیا وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از متولیان و مسئولان فعالیت های صنفی و امور پرسنلی، کارگری و کارفرمایی، در موضوع تغییر کاربری یا استفاده از ساختمان تجاری- اداری به صورت کارگاهی و حضور تولیدکنندگان پوشاک و... و. ، مسائل ایمنی، جانی و مالی کارگران و بیمه شدگان در حین بازدیدها و موضوعیت بیمه و... و. قبل از حادثه اقدامی پیشگیرانه داشته است؟

۷. آیا مدیریت شهری و ستاد بحران تهران در خصوص تناسب بین جمعیت و فعالیت در ساختمان‌های بلندمرتبه، موضوع تاب‌آوری، مسائل امداد و نجات و... و. طرح و برنامه ای داشته و دارند؟

۸. در کلانشهر تهران، مسئولیت نگهداری ساختمان‌های بلندمرتبه و مجموعه های خاص و ویژه با چه سازمان و ارگانی است؟

بدون‌شک با بیان این سوالات و پیگیری و کاوش در پاسخ آن‌ها، سوالی مهمتر به ذهن می‌رسد که واقعا:

۹. مسئول این فاجعه کیست؟ چه کسی و یا کسانی مسئول جوابگویی به این فاجعه تلخ و مواردی مشابه آن درگذشته هستند؟

۱۰. مدیریت شهری، شهرداری تهران، نحوه تعامل، ابلاغ، الزام را در خصوص هماهنگی با مالک ساختمان چگونه توجیه می‌کند و اساسا آیا برای ساختمان‌های بلندمرتبه و بزرگ‌مقیاس با کاربری‌های مسکونی و غیرمسکونی، تدابیر ایمنی، حفاظتی، تاب‌آوری را در نظر گرفته بود؟

همچنین در انتهای این بیانیه نیز آمده است: گروه دیده‌بان تهران اعلام می‌کند هرکدام از شهروندان و ساکنان این مرز و بوم بر شهر حقی دارند و حق بر شهر، مستلزم تامین آرامش، امنیت، سلامتی، بهداشت و رفاه عمومی است. از این رو، مسئولان امورشهری باید در انجام وظایف محول شده، اندیشمندانه عمل کنند.

- باید نسبت به ایجاد تمهیدات کنترلی، پیشگیری و نظارت بر چارچوب‌های فنی ساختمان، تسلط داشته باشند.

- باید در راستای حفظ هویت معماری و شهرسازی نهایت دقت را داشته باشند. /

نظر شما