شناسهٔ خبر: 34636 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ساخت ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با ۴۵ میلیارد تومان در کردستان

رامین محمودی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‎کل راه و شهرسازی کردستان گفت: امسال ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با بیش از ۴۵ میلیارد تومان احداث شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی کردستان، یکی از بخش‌های مهم در توسعه هر کشوری وجود زیرساخت‌های مناسب در حمل و نقل است، بدون شک هر اقدام و حرکتی برای بهبود شاخص‌های بخش حمل و نقل، ضمن افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح حمل و نقل، زمینه تسهیل شرایط تولید، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توسعه صنعت گردشگری را فراهم می‌کند.

ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی از استعدادها و مزیت‌های بالایی در جابه‌جایی مسافر و ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل جاده‌ای در بخش‌های زمینی و ریلی، هوایی و دریایی در منطقه برخوردار است.

به رغم سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در زمینه توسعه شبکه ارتباطات و حمل و نقل، شاخص‌های عملکرد این بخش نسبت به ظرفیتهای بالقوهای که در حوزه حمل و نقل وجود دارد فاصله معناداری داشته و هنوز نتوانسته است به جایگاه شایسته خود در منطقه و جهان دست یابد.

استان کردستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی در کشور که سالانه آمار قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند و از سوی دیگر به واسطه وجود مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، دارای ظرفیت‌های بالایی برای نقش‌آفرینی در عرصه اقتصادی کشور است.

رامین محمودی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان از ساخت ۶۰ کیلومتر انواع راه بین شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: اعتبارات امسال در کل نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است.

محمودی افزود: در مجموع ۷۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان داریم که ۶۰۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و ۱۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است. در مجموع طول راه‌های روستایی استان کردستان ۶۰۰۰ کیلومتر بوده که در حال حاضر ۲۸۰۰ کیلومتر از آن آسفالت است. شاخص استان تا پایان سال ۹۳ در این بخش حدود ۴۱ درصد بود و اکنون این شاخص به ۴۶ درصد افزایش یافته، اما میانگین کشوری در این حوزه حدود ۶۶ رصد است.

وی گفت: بدون شک توسعه راه‌های روستایی در کنار سایر وظایف و رسالت‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با صرف اعتباری‌ بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان احداث شده است.

به گفته محمودی، از ابتدای دولت تدبیر و امید در استان کردستان حدود ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی با هزینه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و حدود ۳۰۰ کیلومتر انواع راه بین شهری با صرف هزینه ۴۶۰۰ میلیارد ریال و به عبارتی حدود ۹۰۰ کیلومتر راه با صرف هزینه بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد ریال احداث شده و به بهرهبرداری رسیده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان عنوان کرد: ارزش شبکه راه‌های استان در حالت موجود بالغ بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان است که سرمایه‌ ارزشمندی محسوب می‌شود . باید در کنار توجه به ساخت و توسعه راه‌ها در زمینه حفظ و نگهداری از آن تلاش شود. در کشورهای در حال توسعه رقم چهار تا شش درصد ارزش شبکه راه‌ها را به نگهداری آن اختصاص می‌دهند، نگهداری از راه‌ها هزینه‌های هنگفتی در بر دارد، عمر روکش آسفالت در بهترین شرایط در دنیا پنج سال است اما در کشور ما به خاطر تمام شرایط از جمله عدم نظارت صحیح یا عدم انجام صحیح پیمانکار یا مصالح نامطلوب و موارد دیگری به سه سال می‌رسد و نیازمند اصلاح مجدد است.

وی همچنین گفت: اعتبارات حوزه ساخت راه استان در سال ‌جاری نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است، اما با گذشت ۱۰ ماه از سال تخصیص اعتبار مناسبی نداشته‌ایم.

محمودی درمعرفی پروژه‌های در دست اجرا دراستان عنوان کرد: یکی از این پروژه‌ها، مسیر سنندج ـ مریوان و جاده جایگزین آن یعنی تیژتیژگاران به طول ۵۲ کیلومتر بوده که حدود ۲۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده است، احداث سه دستگاه تونل جمعا به طول ۳.۵ کیلومتراز دیگر پروژه‌های در دست اجرا در استان بوده که تاکنون ۱۷۰۰ متر آن تا پایان سال به اتمام میرسد. البته ۲۲ کیلومتر مانده مسیر در قالب سه قرارداد، اخیرا با برگزاری مناقصه‌ای در حدود ۹۵ میلیارد تومان واگذار شد و پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی هستند که امیدواریم در صورت تخصیص به موقع اعتبار واریانت ۵۲ کیلومتری تیژتیژ گاران تا پایان سال مالی ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: درحال حاضر پیمانکاران مبلغی بالغ بر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از اداره‌ کل راه و شهرسازی طلب دارند که با مساعدت استانداری کردستان و سازمان برنامه بودجه استان و همچنین وزارت راه وشهرسازی بخش‌هایی از آن پرداخت شده است. از ابتدای امسال تاکنون حدود ٥٥ مورد مناقصه برگزار شده که ماحصل آن انتخاب پیمانکار برای ۵۲۰ کیلومتر انواع راه به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال است.

 

 

نظر شما