شناسهٔ خبر: 34715 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان خبر داد:

اجرای ۱۳ پروژه در سال ۹۵ برای احیا و بهسازی بافت تاریخی گرگان

تکیه در بافت قدیمی گرگان دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان اعلام کرد: امسال ۱۳ قرارداد کاری جهت احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی گرگان به ارزش ۱۶/۵ میلیارد ریال منعقد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در گفت‌وگویی خبری، این پروژه‌ها را شامل احیاء و بهسازی چهار تکیه در محله پاسرو، سه تکیه در محله سرچشمه، دو تکیه محله دربنو، دو تکیه در محله سبزه مشهد و دو تکیه محله دوشنبه‌ای گرگان بیان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: این قراردادها به همراه برآورد تمامی پروژه‌ها، استعلام از پیمانکاران ذیصلاح و برگزاری مناقصه، در تیرماه امسال توسط اداره کل راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شده است.

مبارک قدم با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه میان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری گرگان در اردیبهشت‌ماه امسال در راستای احیای گذرهای فرهنگی تاریخی گرگان، افزود: احیا و بهسازی ۹ تکیه در محلات پاسرو، سرچشمه و سبزه مشهد با مبلغ حدود ۱۱ میلیارد ریال در راستای محور اولویت اول و پنج تکیه در محلات دربنو و دوشنبه‌ای با مبلغی در حدود ۵/۵ میلیارد ریال در راستای محور اولویت دوم این تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی هدف از احیا و بهسازی این تکایا را، حفاظت از ارزش‌های کالبدی و غیر کالبدی موجود و ارتقای کیفیت همه‌جانبه آن از طریق خوانا سازی عناصر باارزش در گذر تاریخی- فرهنگی، رفع خطر، استحکام‌بخشی و مرمت عناصر کالبدی پیرامونی، توانمندسازی عناصر بافت در مسیر و پیرامون گذر در جهت ارتقای کیفیت زندگی در بافت بیان کرد.

مبارک قدم افزود: اعطای کاربری جدید به ابنیه ارزشمند متناسب با افق گذر تاریخی- فرهنگی و به روز رسانی تمامی مؤلفه‌های حیات شهری در تمامی ساحت‌های کالبدی نیز جزو روش‌های دیگر حفاظت از این ارزش‌ها خواهند بود.

این مقام مسئول در گلستان با اشاره به اینکه بازآفرینی و برگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی در هر شهری مختص همان شهر و با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن است، افزود: باید موتور محرک بازآفرینی شناسایی و برنامه‌ها در آن راستا تنظیم شود.

به گفته مبارک قدم، در شهر گرگان سیستم معماری مبتنی بر محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی، کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایاست و همچنین تکایای شهر گرگان در همه ایام سال نیز فعال است.

نظر شما