شناسهٔ خبر: 34749 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌ و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح دستاوردهای منحصر به فرد حمل‌ونقل ایران در سال‌های گذشته/ تجهیز بنادر ایران با مدرن‌ترین تکنولوژی جهان/ ممنوعیت تردد واگن‌های با عمر بیش از ۳۵ سال

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که آنچه در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل کشور اتفاق افتاده از بسیاری جهات کم‌نظیر به حساب می‌آید، از برنامه‌ریزی برای تداوم این مسیر در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که وضعیت حمل‌ونقل در جاده‌های ایران در قیاس با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست، تاکید کرد: از زمانی که سیستم مدیریت هوشمند جاده‌ها کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرده، رفت‌وآمد در بخش‌های مختلف بین‌شهری تفاوتی جدی پیدا کرده و می‌توان گفت کیفیت رفت‌وآمدها امروز با گذشته متفاوت است.

وی با اشاره به افزایش سطح آزادراه‌های فعال در جاده‌های ایران، اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در طول این سال‌ها داشتیم، تعدادی از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی به بهره‌برداری نهایی رسیدند و طبق برنامه‌های تدوین شده در سال‌های آینده نیز حرکت در مسیر توسعه آنها ادامه خواهد یافت. در کنار آن مدیریت الکترونیک جاده‌ها و عوارض جاده‌ای نیز از دیگر دستاوردهای سال‌های گذشته بوده است.

وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تعمیر و نگهداری جاده‌های قدیمی به عنوان یکی‌دیگر از اولویت‌های کشور در سال‌های گذشته سخن گفت و افزود: ما در سال قبل برای نگهداری جاده‌ها و مرمت آنها ۱۲ میلیون تن آسفالت استفاده کردیم که این آمار بی‌سابقه است، زیرا در گذشته حتی رسیدن به مرز پنج میلیون تن آسفالت نیز دشوار به نظر می‌رسد.

آخوندی با اشاره به اتفاقات مثبتی که در عرصه دریایی کشور اتفاق افتاده، توضیح داد: پس از آنکه در طول چند ماه شرایط برای جذب سرمایه‌گذاران جدید خارجی در دریاهای ایران فراهم شد، خوشبختانه اقدامات مثبتی صورت گرفت که می‌تواند شانس کشور را برای رقابت با طرف‌های خارجی افزایش دهد.

وی اضافه کرد: چند هفته قبل نخستین محموله از تجهیزات دریایی خریداری شده برای بندر چابهار با بهترین برندهای خارجی وارد کشور شد و با استفاده از این جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری بنادر ایران امکان آن را داشته باشند که از بهترین امکانات جهانی بهره‌مند شوند. در کنار آن بهبود اوضاع سیستم امداد و نجات در بنادر نیز دیگر دستاورد بسیار مهمی بوده که می‌تواند در آینده کارایی خود را نشان دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای صنعت ریلی ایران، تصریح کرد: صنعت ریلی ایران در حالی به کار خود ادامه می‌داد که ما واگن‌هایی با عمر بیشتر از ۶۴ سال داشتند. وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد با دستورالعمل‌های خود در ابتدا سال گذشته حرکت واگن‌های با عمر بیش از ۵۵ سال را ممنوع کند و سپس در سال جاری تردد واگن‌های با عمر ۴۵ سال ممنوع شد.

آخوندی ادامه داد: در تلاشیم در سال‌های آینده تردد واگن‌های با عمر بیش از ۳۵ سال نیز در ناوگان ایران ممنوع شود و با توافق‌هایی که به منظور نوسازی ناوگان صورت گرفته امکان بهبود کیفیت واگن‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به برنامه‌های زیرساختی توسعه راه‌آهن ایران، تصریح کرد: طرح رساندن خطوط ریلی به شهرهایی که از این امکان محروم بودند با قدرت بسیار زیادی دنبال شده است و در کنار آن بحث نوسازی خطوط قدیمی، به وجود آوردن خطوط سریع‌السیر و افزایش خطوط شهرهای پرتردد در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی چهارخطه کردن مسیر کرج و گرمسار، دوخطه‌ کردن مسیر یزد به اصفهان و کرج – زنجان بخشی از برنامه‌هایی بوده که اجرای آن در دستورالعمل کار قرار گرفته و امیدواریم با تداوم همین حرکت در آینده نتایج آنها به شکلی ملموس برای مردم ایران مشخص شود.

نظر شما