شناسهٔ خبر: 34750 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اعلام آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان

بازدید مدیرکل ساخت‌وتوسعه راه‌آهن منطقه یک از اعلام آمادگی سازمان برنامه‌و بودجه برای تامین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان در جریان بازدید معاون این سازمان از روند عملیات اجرایی این پروژه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، غلامرضا شافعی معاون فنی و امور‌زیربنایی سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌و‌شهرسازی، اکبر رحمانی رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه‌و‌بودجه و محمد نیکو فرجام معاون امور راه‌و‌ترابری از روند عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان بازدید و از نزدیک در روند عملیات اجرایی پروژه قرار گرفتند.  

مدیرکل ساخت‌وتوسعه راه‌آهن منطقه یک در حاشیه این بازدید ضمن با اهمیت خواندن این پروژه از اعلام آمادگی سازمان برنامه‌و‌بودجه برای تامین مالی راه آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: مهندس شافعی توسعه راه‌آهن در کشور را از اولویت‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد که در همین راستا  این پروژه نیز در اولویت‌های دولت قرار دارد و سازمان برنامه وبودجه آمادگی تامین منابع مالی آن از روش‌های مختلف را دارد.

عباس خطیبی یادآور شد: راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر به ۸ قطعه اجرایی تقسیم شده‌است که عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌ها است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک در رابطه با پیشرفت عملیات اجرایی پروژه گفت: زیرسازی بخش جنوبی این خط ریلی حدفاصل چابهار- ایرانشهر به طول ۳۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصدی در حال انجام است و ۸۰ کیلومتر آن نیز آماده ریل‌گذاری شده‌است.  

وی ادامه داد: مطالعات تکمیلی بخش شمالی پروژه حدفاصل ایرانشهر- زاهدان در حال انجام و عملیات اجرایی دو قطعه آن به طول ۱۵۰ کیلومتر از سمت زاهدان تا خاش در اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شده است.  

خطیبی ایجاد راه‌های مواصلاتی را یکی از اصلی ترین عوامل توسعه بندر چابهار دانست و اظهار داشت: احداث راه آهن چابهار- زاهدان و در ادامه اتصال به محور بافق-مشهد می تواند به مهمترین شریان ارتباطی برای تبادل کالا و مسافر در این منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایجاد یک کریدور ریلی در شرق کشور که به نسبت غرب کشور کمتر توسعه یافته است به توسعه منطقه از نظر اقتصادی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

معاون ساخت‌وتوسعه راه‌آهن منطقه یک اتصال کشورهای آسیای میانه و مرکزی و همچنین افغانستان به آب‌های آزاد و ارتباط کشور هند به آسیای میانه و مرکزی را از دیگر مزایای احداث این خط ریلی عنوان کرد.

نظر شما