شناسهٔ خبر: 34754 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ملاقات هیئت اعزامی اسکاپ با مسئولان  راه‌آهن در خصوص بنادر خشک

بندر خشک آپرین هیئتی از نمایندگان اسکاپ با سفر به ایران با مدیران و کارشناسان مرتبط راه‌آهن ایران دیدار کرده و به بحث و بررسی درباره حمل و نقل تركيبي در جهت توسعه حمل ونقل پايدار پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به عضویت کشور در موافقت‌نامه بین‌الدول بنادر خشک کمیسیون اقتصادی-اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل (اسکاپ(UNESCA که تسهیل‌کننده حمل‌ونقل تركيبي و تكميل‌كننده توسعه حمل‌ونقل پايدار و ارتقاي آن در منطقه «اسكاپ» است، دبیرخانه این سازمان، مطالعه‌ای را  تحت عنوان " تقویت و توسعه بنادر خشک دارای اهمیت بین‌المللی در چارچوب منطقه‌ای آغاز کرده است.

بنابراین گزارش؛  سازمان ملل (اسکاپ) در نظر دارد با سفر به کشورهای عضو و مطالعه بنادر خشک بین‌المللی معرفی‌شده به این سازمان، گزارش جامعی را از وضعیت بنادر خشک منطقه، امکانات و ظرفیت‌های موجود در آن‌ها، وضعیت گمرکی بنادر خشک و نیز حجم جابجایی کالا ازجمله حمل کانتینر با ریل او از آنجا به بنادر خشک  تهیه کند تا بتواند زمينه‌های همگرايی و هماهنگی و درنتیجه ارتقای سطح فعاليت‌هاي حمل‌ونقل در منطقه اسكاپ را بیشتر فراهم آورد.  

در همین راستا هیئتی از نمایندگان اسکاپ به ایران سفرکرده و با مدیران و کارشناسان مرتبط راه‌آهن ایران دیدار کرده و به بحث و بررسی موضوعات فوق پرداختند.

در این دیدار حسین عاشوری، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن با اعلام اینکه نظر به اهمیت راه‌آهن برای اتصال به بنادر خشک و نقشی که راه‌آهن در حمل کالاها در مسیر طولانی و به‌صرفه بودن آن ایفا می‌کند، ریاست ستاد بنادر خشک کشور از طرف شورای عالی ترابری کشور به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.

گفتنی است؛  گزارشی از اقدامات این کمیته و فعالیت‌های در دست اقدام آن به‌ویژه تدوین مقررات و آیین‌نامه بنادر خشک کشور، ارائه و اطلاعاتی نیز از وضعیت بنادر خشک بین‌المللی راه‌آهن ج.ا.ایران به این هیئت ارائه داد.

 هیئت اسکاپ نیز ضمن تمجید اقدامات صورت گرفته از طرف راه‌آهن ایران و  نقشی که راه‌آهن ج.ا.ایران می‌تواند در توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در منطقه داشته باشد به تجربیات خود در بازدید از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی اشاره کرده و اظهار داشتند که اسکاپ مطالعه‌ای در خصوص بنادر خشک بین‌المللی به‌ویژه تجربیات پنج کشور چین، کره جنوبی، هند، تایوان و استرالیا انجام داده است که آماده‌شده و در اختیار اعضای این سازمان قرار داده‌شده است.

در همین راستا مقررشده است این هیئت  جلساتی با مسئولین و سیاست‌گذاران مرتبط در وزارت راه و شهرسازی داشته و  از بنادر خشک آپرین، ایستگاه شهید مطهری مشهد و نیز ایستگاه سرخس بازدید کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما