به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ار پایگاه اطلاع رسانی دولت، پیروز حناچی در نخستین همایش ملی مناسب سازی اماکن و معابر جهت تسهیل امر تردد معلولان، جانبازان و سالمندان در مجتمع آدینه تصریح کرد: متاسفانه گاهی محیطهای شهری و خیابانها و پیاده روها، مناسب سازی شدهاند اما بعد از مناسب سازی با دستاندازی در آن محیط روبرو میشویم چراکه از افراد آموزش دیده و امکانات لازم برای مناسب سازی استفاده نکردهایم.
وی این سئوال را مطرح کرد که چرا باید یک خط موزائیکی مخصوص نابینایان در پیاده رو به جوی آب ختم شود و گفت: رعایت اصول مناسب سازی با آموزش قابل رفع است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: گاهی حتی رمپ هایی برای عبور افراد دارای معلولیت ایجاد می کنیم اما متاسفانه این رمپها به دلیل شیب زیاد برای عبور ویلچر مناسب نیستند.
حناچی افزود: حرکت عمومی کشوری در جهت مناسب سازی محیط ، خوب است اما در آموزش و نظارت بر این مناسب سازیها دچار شکافهایی هستیم که به شیوه نگرش مربوط است.
وی در این همایش این پیشنهاد را مطرح کرد که در رشتههای تحصیلی معماری در دانشگاهها ، دانشجویان یک روز روی ویلچر بنشینند تا بتوانند با مشکلات یک فرد دارای معلولیت آشنا شوند.
مخاطبان حوزه مناسبسازی فقط معلولان نیستند
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با نگاه حقوق شهروندی یکی از معیارهای رشد هر جامعه ای ، میزان بهرهگیری از ظرفیت و امکانات آن جامعه است ؛ نمیتوان انتظار داشت که تمام افراد جامعه از تواناییهای یکسانی برخوردار باشند پس باید به میزان مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت نیز توجه کرد.
حناچی افزود: در تعریف سازمان جهانی بهداشت ، تمام کسانی که نتوانند در عرصههای اجتماعی حاضر شوند -حتی اگر ظاهر از نظر فیزیکی سالم باشند- ناتوان اطلاق گفته میشود، پس با این تعریف ، مخاطبان حوزه مناسب سازی کشور خیلی گسترده هستند.
وی خاطرنشان کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ، معلولیت حاصل اختلال در رابطه فرد معلول با محیط زندگی است .
وی یادآور شد: هدف از مناسب سازی ، اصلاح محیط شهر است تا همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت به راحتی بتوانند در آن تردد کنند.
حناچی تاکید کرد: مناسب سازی در همه ابعاد از جمله فضای شهری، معماری و حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما