شناسهٔ خبر: 34822 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازتاب استیضاح وزیر راه و شهرسازی در رسانه‌ها؛

مخالفت قاطع مجلس با استیضاح آخوندی/ تاکید بر انگیزه‌های سیاسی استیضاح‌کنندگان/ استیضاح در شرایط فعلی به نفع کشور نیست

طرح در شرایطی‌ تقاضای استیضاح عباس‌آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۳۴ امضا به هیات رییسه مجلس ارجاع و نهایتا اعلام وصول شد‌ که صبح امروز قاطبه نمایندگان مجلس با تاکید بر ضرورت ادامه حضور وی در وزارت راه و شهرسازی با استیضاح این عضو موفق کابینه دولت و تدبیر مخالفت‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش صبح روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها بیشتر نمایندگان مجلس با اعلام مخالفت خود با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، عملکرد وی را برای اداره این وزارتخانه قابل دفاع دانسته و با اشاره به سیاسی بودن طرح استیضاح، بر ادامه کار عباس آخوندی در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید تاکید دارند.

آخوندی با رای قابل قبول به کار خود ادامه می‌دهد

بر اساس گزارش ایلنا، محمد رضا عارف با اشاره به نشست صبح امروز مجمع عمومی فراکسیون امید که به‌منظور بررسی گزارش کمیته استیضاح وزیر راه و شهرسازی و ارزیابی دیگر جوانب این مسئله برگزار شد، اعلام کرد: حدود دو ماه و نیم پیش در پی مطرح شدن استیضاح آخوندی کمیته‌ای در فراکسیون امید به‌منظور بررسی ابعاد مختلف این مسئله در فراکسیون امید تشکیل شد تا این مسئله را به‌صورت تخصصی بررسی کند و این کمیته نیز چندین مرتبه در این رابطه به هیات رییسه و همچنین شورای مرکزی فراکسیون گزارش داد.

او با بیان این‌که دستور اصلی این جلسه بررسی استیضاح وزیرراه و شهرسازی بود، خاطرنشان کرد: همچنین در راستای برگزاری سلسله جلسات فراکسیون امید با آقای آخوندی هم تشکیل جلسه دادیم و آقای وزیر گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آینده خود مطرح کرد و این درحالی بود که در آن جلسه بحث استیضاح مطرح نشد؛ چرا که اساساً مشخص نبود این مسئله تا چه میزان جدی باشد.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی ازسوی هیات رییسه مجلس در نشست علنی روز گذشته یادآور شد: پس از اعلام وصول این طرح استیضاح، صبح امروز و پیش از آغاز نشست علنی مجلس، در شورای مرکزی فراکسیون تشکیل جلسه دادیم که هم کمیته گزارش خود را ارائه کرد و هم برخی از نمایندگان چه موافقان و چه مخالفان نکات مدنظر خود را بیان کردند.

او خاطرنشان کرد: درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که هم با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و هم شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نظر فراکسیون امید مخالف با استیضاح آخوندی است.

رییس مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرد: طبیعتاً اعضای فراکسیون مطالبه‌هایی دارند که قرار شده همان کمیته تخصصی این مسائل را جمع‌بندی کند و ان‌شاءالله پس از ماندگار شدن آقای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی این مطالبه‌ها را دنبال کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اقبال استیضاح در صحن علنی مجلس گفت: شرایط کشور قابل درک است و به نظر می‌رسد آن‌چنان که عموم نمایندگان نیز اتفاق‌نظر دارند، شرایط کنونی کشور برای استیضاح مناسب نیست و درصورتی که نمایندگان مطالبات خود را پیگیری کنند، موفق به دستیابی به آن خواهند شد و به هر ترتیب فراکسیون امید شرایط را برای استیضاح مناسب نمی‌داند اگرچه استیضاح حق نمایندگان است و ما هم به آن به‌عنوان یک ابزار نظارتی باور داریم ولی در وضعیت فعلی طرح این مسئله را مفید نمی‌دانیم.

عارف تصریح کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنم آقای آخوندی با رای قابل قبول به کار خود ادامه می‌دهند و با برنامه‌تر گذشته در مسیر قدم برمی‌دارند.

تاکید بر انگیزه‌های سیاسی استیضاح‌کنندگان

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست ‌صبح فراکسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه امروز چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه ۹۵) با حضور اعضای فراکسیون و با دستور بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وی افزود: در بررسی استیضاح و تبادل‌نظرهایی که در نشست امروز صورت گرفت با توجه به اینکه محورهای استیضاح دارای ۱۳ بند بود از چند جنبه برخوردار است.

عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: با توجه به ۱۳ محور اصلی استیضاح، عمده ‌ای از محورهای آن دارای ایرادات فنی است و استیضاح‌کنندگان از چند جهت مطالبات خود را مطرح کرده بودند که یکی از جهات آن مطالبات حوزه انتخابیه، حادثه قطار و انگیزه‌های سیاسی بود.

سبحانی فر برهمین اساس اضافه کرد: در نتیجه و جمع‌بندی تصمیمات فراکسیون امید و بررسی محورها که بیشترش جنبه غیرفنی و سیاسی دارد، این بود که فراکسیون امید از ابقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی حمایت می‌کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فکرمی‌کنم با توجه به اینکه در آخرین ماه‌های دولت یازدهم قرار داریم با نظر به عملکرد اجرایی آخوندی، قاطبه مجلس به ابقای وزیر راه رأی مثبت دهند.

وی با بیان اینکه برخی مطالبات حوزه‌های انتخابیه خود به عنوان آسفالت جاده‌ای را برای دلیل استیضاح‌شان مطرح کرده بودند، گفت: این دلایل برای استیضاح یک وزیر کافی نیست. در جلسه امروز فراکسیون امید جمع‌بندی بر این بود که با توجه به عملکرد اجرایی وزیر راه از ابقای وی حمایت شود.

استیضاح در شرایط فعلی به نفع کشور نیست

بر اساس خبر ایرنا، بهرام پارسایی نیز با تشریح جلسه امروز -چهارشنبه - فراکسیون امید مجلس درباره تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل اعلام وصول شدن تقاضای این استیضاح، موضوع امروز در دستورکار فراکسیون امید قرار گرفت.

وی افزود: اعضای این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند و این استیضاح را سیاسی دانستند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس تصریح‌کرد: اعضای فراکسیون امید معتقد بودند که در شرایط فعلی استیضاح به نفع کشور نیست زیرا زمان زیادی تا پایان دولت نمانده و اداره کردن وزارت راه و شهرسازی در این مدت با سرپرست به هیچ وجه به نفع کشور نیست. .

پارسایی همچنین گفت: در این جلسه از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس خواسته شد اگر این استیضاح را امضا کرده‌اند، امضاهای خود را پس بگیرند.

فراکسیون امید به استیضاح آقای آخوندی رأی مثبت نمی‌دهد

بر اساس گزارش مهر نیز عضو شورای مرکزی فراکسیون امید ازعدم موافقت این فراکسیون با استیضاح آخوندی خبر داد و گفت: با فراکسیون مستقلان جهت رای منفی به این استیضاح رایزنی خواهیم کرد.

ابوالفضل سروش از جلسه صبح امروز فراکسیون امید برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: پس از بحث و بررسی در این خصوص مقرر شد فراکسیون امید به استیضاح آقای آخوندی رأی مثبت ندهد.

یک ماه مانده به پایان سال استیضاح آخوندی به صلاح نیست

یک عضو کمیسیون عمران گفت: صحبت از استیضاح وزیرراه و شهرسازی، کل وزارتخانه را در یک ماه پایانی سال دچار مشکل و در شرایط کنونی، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

شهرام غراوی  در گفت و گو با ایلنا با اشاره به موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درست یا غلط بودن استیضاح وزیر راه در چند ماه پایانی عمر دولت و به خصوص یک ماه مانده تا پایان امسال منوط به نظرات مستقل نمایندگان است اما به نظر شخص بنده ، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به وسعت وزارت راه و شهرسازی بهتر بود که از استیضاح آخوندی صرف نظر کنیم چنانکه در این چند ماه باقی مانده، کار وزارتخانه نیمه تمام مانده و دچار مشکل خواهد شد. در ایام تعطیلات برای ارتقای ایمنی و امنیت کامل، بایستی امکانات رفاهی و نظارت بیشتری بر حنمل و نقل مردم صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: صحبت از استیضاح وزیر راه و شهرسازی ، کل وزارتخانه را دچار مشکل و در شرایط کنونی، ، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

استیضاح وزیر راه در این برهه زمانی آثار بسیار منفی در پی دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این برهه زمانی آثار بسیار منفی در پی دارد و در این شرایط به مصلحت نظام و مملکت نیست که استیضاحی صورت بگیرد.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که باوری به استیضاح وزیر ندارم افزود: به نظر می‌رسد با وجود جوی که در خصوص استیضاح وزیر در مجلس دهم به جریان افتاده، در صورت اجرای این طرح، ایشان همچنان در سمت خود باقی بماند.

وی افزود: اگر آخوندی از سمت خود استعفا دهد و یا استیضاح شود برای چند ماه باقی‌مانده باید سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شود؛ درحالی‌که ناوگان‌های هوایی، دریایی، ریلی و حتی بخش صنعت ساخت‌وساز کشش حذف وزیر را به خصوص در روزهای پایانی سال ندارد.

نماینده مجلس دهم در این خصوص تأکید کرد: معتقدم حذف آخوندی در شرایط کنونی و در حوزه حساسی مانند وزارت راه و شهرسازی به صلاح کشور نیست و نباید دست اندرکاران و نمایندگان مردم اصراری به این کناره‌گیری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی و معاونانش در این حوزه کارآمد هستند، گفت: نبود زیرساخت و سیستم‌های مدرن در ناوگان هوایی و زمینی باعث ایجاد حوادث تکراری شده است. بر این اساس نباید در مسائلی که مستقیماً با جان مردم نقش دارند اصرار به بهره‌برداری از مصالح و تولیدات داخلی بی‌کیفیت داشت.

نمایندگان در هر استیضاحی به منافع مردم توجه کنند

عضو کمیسیون عمران برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که هیچ شکی در تلخ بودن برخورد قطارهای مسافری در سمنان وجود ندارد، گفت:‌ نمایندگان مجلس در هر استیضاحی منافع مردم را مد نظر قرار داشته باشند.

به گزارش تسنیم، مهرداد لاهوتی با بیان این‌که وزارتخانه راه وشهرسازی در واقع ۲ وزارتخانه است که با هم ادغام شده گفت: فعالیت‌های وزارت راه وشهرسازی حساسیت خاصی دارد و در صورتی‌که مدیریت این وزارتخانه دچار مشکل شود و نمایندگان باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی با بیان این‌که اجرایی کردن طرح ها و پروژه ها علاوه بر مدیریت نیازمند منابع مالی است، تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به حجم منابع تخصیص یافته عملکرد وزارت راه و شهرسازی مناسب بوده است.

وی با اشاره به این‌که ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات باید متناسب با منابع در اختیار و شرایط موجود انجام شود، گفت:‌ در شرایطی که حدود ۳ ماه انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، به نظر می‌رسد عزل وزیر و جانشین کردن سرپرست برای وازتخانه با این حجم فعالیت؛ کارها و فعالیت های وزارت راه را دچار اختلال  کرده و در روزهای پایانی سال این مسئله به ضرر مردم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که نمایندگان در هر استیضاحی باید منافع مردم را در نظر داشته باشند، افزود:‌ هیچ شکی در تلخ بودن حادثه برخورد قطار در سمنان وجود ندارد، اتفاقی که پیرو آن مدیرعامل راه آهن از سمت خود استعفا داد.

لاهوتی اظهار کرد:‌ استیضاح وزیر راه در روزهای پایانی سال با توجه به اینکه فعالیت های این وزارتخانه با زندگی و جابجایی و رفت و آمد مردم درگیر است، بیشتر از هرچیز زیان مردم و کاهش کیفیت خدماتی که به آنهاارایه می شود را به دنبال دارد.

زمان برای استیضاح آخوندی مناسب نیست

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: اکنون از نظر ما وقت مناسبی برای استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی نیست.

به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی برای دفاع از خود در مجلس اعلام آمادگی کرده است.

وی در ادامه افزود: دولت از عملکرد آخوندی دفاع می کند، زیرا وی در حوزه مسکن و شهرسازی کارهای قابل توجهی انجام داده است و آخوندی جزو وزرای موفق دولت است.

معاون پارلمانی رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه آخوندی در جلسات کمیسیون عمران در رابطه با محورهای استیضاح به نمایندگان توضیح داده است، تصریح کرد: موضوع استیضاح در یک فضای کارشناسی بررسی شده است و من ازا ین جهت از نمایندگان و رییس مجلس تشکر می کنم.

امیری گفت: در جلسه کمیسیون عمران حدود ۱۳ محور استیضاح مطرح شد و وزیر هم سه محور را توضیح داد اما وقت برای ۱۰ محور باقیمانده کفایت نکرد. طبق آیین نامه داخلی مجلس محورهای استیضاح باید در جلسه کمیسیون به طور کامل بررسی می شد.

نظر شما