شناسهٔ خبر: 34895 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

مشابهت‌ها و تفاوت‌های تصادف ريلی در ايران و آلمان/ تشريح دستاوردهای دولت يازدهم در بخش حمل و نقل/ ممنوعیت تردد واگن‌های با عمر بیش از ۳۵ سال/ ۱۲ درصد حمل بار کشور از طریق ریل انجام می‌شود

گزارش جاده نیاز به اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل راه‌‌‌آهن چابهار-ایرانشهر، ورود ۶ واگن جدید به ناوگان ریلی تا نوروز ۹۶، مثبت بودن عملكرد دولت در حل مسائل ریلی و هوایی و جاده‌ای، اعلام آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان از سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در كشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک‌سوم این میزان ماده معدنی قابل‌حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابجا شود. از این رو با توجه فشار زیاد موجود بر روی دوش حمل‌ونقل جاده‌ای سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است. در همین راستا مسئولان حوزه راه و شهرسازی در حال تلاش برای افزایش سهم خود در خصوص حمل‌ونقل کالا هستند.

مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته را در زیر ملاحظه می کنید:

تشريح دستاوردهای دولت يازدهم در بخش حمل و نقل

دکتر حسن روحانی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه حمل و نقل گفت: حمل و نقل، ناوگان هوایی، ناوگان ریلی، ناوگان جاده ای شرایط ما امروز به مراتب از ۴ سال پیش بهتر شده است.

روحانی افزود: با تلاش های دیپلمات های ما به تحریم فروش هواپیما به ایران خاتمه دادیم تا مردم در امنیت بشتر در سفرهای هوایی باشند.

وی ادامه داد: ما در طول این سه سال، ۵۶۴ کیلومتر خط جدید ریلی و راه آهن را به افتتاح رساندیم و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر برای افتتاح آماده خواهد شد. ۲۱۶ کیلومتر آزاد راه افتتاح شده است و ۲۵۱۱ کیلومتر بزرگراه و ۲۷۶۹ کیلومتر راه سازی جدید انجام شده است.

ممنوعیت تردد واگن‌های با عمر بیش از ۳۵ سال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای صنعت ریلی ایران، تصریح کرد: صنعت ریلی ایران در حالی به کار خود ادامه می‌داد که ما واگن‌هایی با عمر بیشتر از ۶۴ سال داشتند. وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد با دستورالعمل‌های خود در ابتدای سال گذشته حرکت واگن‌های با عمر بیش از ۵۵ سال را ممنوع کند و سپس در سال جاری تردد واگن‌های با عمر ۴۵ سال ممنوع شد.

آخوندی ادامه داد: در تلاشیم در سال‌های آینده تردد واگن‌های با عمر بیش از ۳۵ سال نیز در ناوگان ایران ممنوع شود و با توافق‌هایی که به منظور نوسازی ناوگان صورت گرفته امکان بهبود کیفیت واگن‌ها فراهم شود.

نیاز به اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل راه‌‌‌آهن چابهار-ایرانشهر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از توسعه ریلی شرق کشور به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه نام برد و از پیشرفت قابل قبول ساخت راه‌آهن چابهار-ایرانشهرخبر داد.

وی با اشاره به نیاز مالی این طرح، تصریح کرد: برای ساخت خط‌آهن چابهار تا ایرانشهر به طول ۵۰۰ کیلومتر حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

۱۲ درصد حمل بار کشور از طریق ریل انجام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه حمل بار از طریق شبکه ریلی باید به ۳۰ درصد افزایش یابد این رقم را اکنون ۱۲ درصد اعلام کرد.

محمدزاده با اشاره به جایگاه مهم هرمزگان در تجارت کالا در کشور اظهارکرد: سیاست گذاری‌هایی صورت گرفته تا بخش عمده‌ای از بار و کالایی که وارد بندرعباس می‌شود از طریق راه آهن به دیگر مناطق کشور حمل شود.

سرمایه‌گذاران گردشگری مورد حمایت شرکت راه‌آهن قرار می‌گیرند

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه «قطارهای گردشگری برنامه‌ای تهران - شمال (شیرگاه) و اندیشمك - تنگه‌پنج از فروردین‌ماه سال ۹۶ راه‌‌اندازی می‌شود» گفت: سرمایه گذاران بخش گردشگری در صورت واردات واگن‌های ویژه گردشگری مورد حمایت شرکت راه‌آهن قرار می‌گیرند.

میرحسن موسوی با اشاره به راه‌اندازی ۲ قطار گردشگری تهران - شمال و اندیمشك - تنگ پنج از فروردین ۹۶ اظهار داشت: راه‌آهن به‌عنوان دولت رسالت دارد امكانات و زیرساخت‌هایی ایجاد كند تا با همكاری بخش خصوصی لذت سفر با قطار برای مردم ملموس‌تر شود، ضمن آنكه سرمایه‌گذارانی كه امكان ورود به حوزه گردشگری را دارند، نیز مورد حمایت ما خواهند بود ضمن آنكه واگن در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، حتی سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌توانند در آینده واگن مخصوص گردشگری نیز وارد كنند.

ورود ۶ واگن جدید به ناوگان ریلی تا نوروز ۹۶

مدیرعامل شرکت ریلی با بیان این‌که با بستن قراردادهای رسمی با واگن‌سازان داخلی ناوگان ریلی با سرعت بیشتری نوسازی خواهد شد از اضافه شدن ۶ واگن جدید به ناوگان کشور تا پیش از پایان سال جاری و تعطیلات نوروز ۱۳۹۶ خبر داد.

غلامرضا جهانبخش با بیان این مطلب، اظهار کرد:در طول ماه‌های گذشته اجرای قراردادی که برای ساخت ۳۷ واگن جدید با یکی از شرکت‌های واگن‌ساز داخلی صورت گرفته به مرحله اجرا رسیده است و از این واگن‌ها تنها ۹ عدد باقی‌مانده که امیدواریم در آینده نزدیک به خط سیر وارد شود.

واكنش انجمن حمل و نقل ریلی ايران به يك استيضاح

انجمن حمل و نقل ریلی ضمن مخالت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، بر افزایش بی‌سابقه طول خطوط دوم ریلی، بهسازی ریل‌های موجود و خدمات‌رسانی بهتر به مسافران، به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در زمان عباس آخوندی اشاره کرده است.

عملكرد دولت در حل مسائل ریلی و هوایی و جاده‌ای مثبت است

یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر اينکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی خلاف منافع ملی است گفت: اعضای فراکسیون اميد موضوع استیضاح وزیر را، امری سیاسی در جهت تخریب دولت عنوان کرده و آن را خلاف منافع ملی می‌دانند.

مشابهت‌ها و تفاوت‌های تصادف ريلی در ايران و آلمان

حادثه ریلی در آلمان، آن هم کشوری که به داشتن بهترین صنعت‌گران و مهندسان معروف است و گفته می‌شود سطح خدمات‌دهی ریلی در این کشور در بهترین استانداردها قرار دارد، جای تعجب زیادی داشت و یکبار دیگر بر ادعای ناتوانی تکنولوژی درکاهش خطاهای انسانی صحه گذاشت.

علی‌اکبر الله‌ویسی درباره مزایای سیستم ATC و میزان خطای آن در سیستم حمل و نقل آلمان تاکنون گفت: این سیستم که مورد استفاده در خطوط مختلف ریلی آلمان است، بدون هیچ‌گونه خطایی به عملکرد خود ادامه می‌دهد زیرا در غیر این صورت از سوی نهادهای نظارتی مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

اعلام آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان

مدیرکل ساخت‌وتوسعه راه‌آهن منطقه یک از اعلام آمادگی سازمان برنامه‌و بودجه برای تامین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان در جریان بازدید معاون این سازمان از روند عملیات اجرایی این پروژه خبر داد.

عباس خطیبی یادآور شد: راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر به ۸ قطعه اجرایی تقسیم شده‌است که عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌ها است.

نظر شما