شناسهٔ خبر: 35015 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

پرده‌برداری از تلاش دو گروه مافیایی در حادثه ریلی/ برخی به دنبال خرید سیستم CTC و ATC با پول‌های بلوکه شده از روسیه، امریکا و اسرائیل بودند

ابوالفضل حسن بیگی یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس تصریح کرد: گروهی با من مذاکره و در شاهرود هجمه ایجاد می‌کردند تا همه مسئولان قبول کنند سیستم‌های ATC و CTC به درد نمی‌خورند و به دنبال واسطه گری و خرید این تجهیزات از روسیه بودند و گروه دیگری به دنبال خرید این تجهیزات از امریکا با قیمت ۷ میلیارد دلار بود.

ابوالفضل حسن بیگی به عنوان موافق وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی استیضاح وزیر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: گروهی با من مذاکره و در شاهرود هجمه ایجاد می‌کردند تا همه مسئولان قبول کنند سیستم‌های ATC  و CTC به درد نمی‌خورند و به دنبال واسطه گری و خرید این تجهیزات از روسیه بودند و گروه دیگری به دنبال خرید از امریکا به قیمت ۷ میلیارد دلار بود.  

وی بیان داشت: از این رو  نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهوری در این رابطه نوشتم و رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری نیز ارسال کردم که پشت پرده این اتفاقات و هجمه‌های گروه‌های مافیایی روشن شود که همه چیز را به درد نخور معرفی می‌کنند و به دنبال خرید از روسیه، امریکا و اسرائیل هستند و توسط رئیس جمهوری دستور رسیدگی ابلاغ شد. 

وی گفت: ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کرده‌ایم که به وظایف خود با دقت عمل کنیم. نمایندگان مجلس در ۵ سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و حوزه انتخابیه وظیفه دارند.

وی افزود: بنده یک اصولگرا هستم و به آن افتخار می‌کنم زیر اصولگرایی را از امام، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مطهری و  شهدای جبهه‌های جنگ آموخته‌ام. به اینکه انسان باید حق‌طلب، آزاده و آنچه حق است عمل کند و مولا علی می‌گوید «حق گو هر آنچه تلخ باشد».

سانحه تصادم قطار و غیرعمد بودن حادثه و خطای انسانی 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفتخان بیان داشت: روزی که حادثه راه‌آهن به وجود آمد در مسیر سمنان-دامغان حضور داشتم وقتی به گردنه دامغان رسیدم، شاهد دود غلیظی در آسمان دیدم که فورا با استاندار تماس گرفتم تا موضوع را بررسی کنم که متوجه شدم دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و موجب آتش سوزی شده و با حضور در محل حادثه در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفتم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متوجه شدم با کاهش برودت هوا به کمتر از ۱۲ درجه زیر صفر، ترمز قطار دچار یخ‌زدگی شده و سپس قطار دوم سمنان-مشهد با آن برخورد کرده است.

وی با اشاره به کنترل قطار از مبدا حرکت تا مقصد از سوی ۵ یا ۶ مرکزیادآور شد: اولین کنترل کننده ctc یا مرکز الکترونیک است که می‌تواند قطار را در هر نقطه‌ای متوقف کند، مرکز دوم atc یا ترمز اتوماتیک است، نکته سوم مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد یکی در تهران و دیگری محور تهران مشهد را کنترل می‌کند و چهارم مرکز کنترل مرکزی شاهرود است.

این نماینده تاکید کرد: مرکز کنترل ctc و atc در یک اتاق و به فاصله ۲ متر با یکدیگر همواره در مکاتبه و مذاکره هستند اما مرکز کنترل شاهرود در اتاق دیگری قرار دارد لذا در مراحل اول حضور من سخنان گوناگونی از افراد گوناگونی شنیده می‌شد. اما ماموریت اول من رسیدگی به آسیب دیدگاه و انجام اقدامات اولیه و در مرحله دوم شناسایی مقصران حادثه بود.

نماینده مردم دامغان  تصریح کرد: به طور طبیعی هر یک از بخش‌ها دیگری را به عنوان مقصر اعلام می‌کرد. اما بعد از مذاکره با مسئولان و مدیران استانی شهرستان  و دریافت کمکی که از شهرهای  شاهرود و سمنان و گرمسار و فیروزکوه رسید توانستیم مجروحان را از فاصله ۱۸۰ کیلومتری به بیمارستان دامغان و سمنان و شاهرود منتقل کنیم. سپس برای روشن شدن چگونگی این حادثه رئیس کمیسیون امنیت ملی با من تماس کرفت تا به عنوان نماینده و عضو کمیسیسون ملی مامور شدم تا در محل حادثه مستقر شوم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: با حضور در ایستگاه شاهرود و بررسی‌ها متوجه شدم در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی وجود دارد . لذا در این رابطه حساسیت بالا گرفت و سپس متوجه مانیتورها شدیم که برخی گفته‌ها با اسناد ثبت شده در مانیتورها مغایرت دارد.  در این رابطه قرار بر این شد تا دولت برای بررسی وارد شود و روز بعد مهندس ترکان به محل حادثه اعزام شد و متوجه شدیم که قطار تبریز به مشهد نزدیک هفتخان به دلیل شیب زیاد و ترمزهای پی در پی سرانجام به دلیل یخ‌زدگی ترمزها متوقف ‌شده و این اتفاق به مرکز کنترل شاهرود و مرکز ATC و CTC نیز اعلام شد.  از این رو قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف شد.

وی افزود: این مساله تاجایی رسیدگی و پیگیری می‌شود که قطار تبریز اعلام می‌کند مشکل در حال برطرف شدن است و تا چند دقیقه دیگر حرکت خواهد کرد. در همین مقطع شیفت مسئول مرکز باید تغییر می‌کرد اما شیفت به لحاظ بارش برف در شاهرود به محل نرسیده بود.

نماینده مردم دامغان در ادامه گفت: سپس متوجه شدیم قطار سمنان-مشهد به طور مداوم با مرکز شاهرود در تماس بوده و هر لحظه برای رساندن مسافران به مشهد درخواست مجوز عبور داشت. در این موضوع مشکلی به وجود می‌آید که وی فکر می‌کند قطار تبریز-مشهد حرکت کرده و از این رو  به قطار سمنان-مشهد دستور حرکت می‌دهد در حالی که سیستم ctc  به آن اجازه نمی‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نفر دوم به لکوموتیوران اول دستور حرکت می‌دهد و لکوموتیوران اول(سمنان) اعلام می‌کند چراغ سیستم داخل قطار روشن است و سپس دستور خاموش کردن چراغ به صورت دستی صادر می شود. لکوموتیوران  اعلام می کند حرکت نخواهد کرد و از این رو اقدام به ارسال تلگرام می‌کنند و که دستور خاموش کردن دستی چراغ صادر می‌شود.

وی افزود: پس از حرکت به دلیل شیب زیاد سرعت  قطار به ۱۱۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد و به دلیل اینکه سر پیچ بود، لکوموتیو سمنان پس از برخورد با قطار تبریز از روی ریل خارج می‌شود. بعد از این است که نفر بعدی ظرف دو دقیقه بعد می‌آید و به قبلی اعلام می‌کند دو قطار با یکدیگر برخورد کردند و اینجا سوالی پیش آمد و از نظر من فقط یک نفر مسئول است و احتمالا باید عمدی باشد، اما پس از بررسی‌های مختلف قاضی پرونده غیرعمد بودن حادثه و خطای انسانی را اعلام کرد.

مشکلات ctc راه‌آهن در مترو تهران و سایر کشورها نیز وجود دارد

حسن بیگی خاطرنشان کرد: در این حادثه لکوموتیوران‌ها نگران بودند راننده قطار سمنان به دلیل زنده بودن مورد محاکمه قرار بگیرند و گناهان بر گردن وی بیفتد اما با صحبت‌های گوناگون اذعان کردند که همین مشکلات  در مترو تهران و سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد.

نماینده مردم دامغان گفت: در این بین اگرچه برخی به دنبال تخریب یکی از شرکت‌های داخلی(مهاران) بودند تا آن را زیرسوال ببرند که سال ۸۳ قرارداد با راه‌‌آهن امضا کرده  در سال‌های ۸۵ و ۸۴ و ۸۶ عملیاتی شد.

 وی تصریح کرد: حتی به خبرنگار خبرگزاری مهر صراحتا اعلام کردم که هیچ یک از سیستم‌ها دچار اشکال نیستند و گزارش‌های اعلام شده از سوی برخی رسانه ها صحیح نیست و یک خطای انسانی رخ داده است.

خبر تکمیل می‌شود....

نظر شما