شناسهٔ خبر: 3515 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاد معماری دانشگاه تهران مطرح كرد:

شهرسازی ایران در بدیهی‌ترین موضوعات دچار مشکل است

بهشتی در کنفرانس بلندمرتبه سازی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به هویت معماری در ساخت‌و‌سازهای کشور را یک مسئله ثانویه خواند و گفت: شهرسازی ایران در بدیهی‌ترین موضوعات دچار مشکل است.

سید محمد بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره دور شدن صنعت ساختمان ایران از هویت معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی گفت: اتفاقی که دهه‌های اخیر در حوزه توسعه شهری و ساخت و ساز کشورمان رخ داده، به لحاظ مادی و کمی‌ دچار مشکل است تا زمانی که این مشکلات حل نشود، بیان مشکلات معنایی جای طرح ندارد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در توسعه شهری یکی از مسائل ابتدایی که باید رعایت می‌کردیم،‌ موضوع ایمنی در برابر زلزله است؛ به عبارت دیگر از آشکارترین مسائل این مبحث، این است که شهر تهران را روی گسل توسعه ندهیم. اگر فقط این اصل رعایت می شد، اینقدر روند خانه‌سازی‌ها به سمت شمال شهر و خصوصا شمال غربی و شمال شرقی تهران گسترش نمی‌یافت.

استاد معماری دانشگاه تهران با بیان اینکه در تهران ۲ گسل اصلی داریم که یکی گسل نیاوران و دیگری گسل کهریزک است، به بارگذاری و خانه‌سازی‌های زیاد بر روی گسل نیاوران اشاره و اظهار کرد: در مبحث معماری و شهرسازی نیز الآن با چنین مشکلاتی روبه‌روییم و تا زمانی که این گونه مشکلات شهرسازی‌هایمان حل نشود، نمی‌توان درباره مشکلات هویتی معماری و ساخت و سازها صحبت کرد. این معضل تنها مختص تهران نیست و در خصوص شهرسازی همه شهرهای ایران صدق می‌کند./

نظر شما