شناسهٔ خبر: 35195 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

آغاز تدوین ضوابط اجرای پروژه‌های با مواد پایه سلولزی و چوبی

جلسه طرح تدوین ‌ضوابط اجرای پروژه‌های با مواد پایه سلولزی و چوبی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی تهیه و تدوین آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با توجه به رسالت مرکز در تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز جامعه مهندسی به منظور ارتقای سطح دانش فنی و حرفه‌ای مهندسان و حرفه‌مندان و همچنین نظر به عدم وجود ضوابط اجرای پروژه‌های با مواد پایه سلولزی و چوبی، طرح تدوین «‌ضوابط اجرای پروژه‌های با مواد پایه سلولزی و چوبی» با همکاری استادان دانشگاه، مهندسان صاحب نظر در حرفه و پژوهشگران همکار در مرکز در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی تهیه و تدوین می‌شود.

سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردها مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در توضیح مراحل تدوین ضوابط اجرای پروژه های با مواد پایه سلولزی و چوبی گفت: با توجه به اینکه در عصر امروز فعالیت‌های حوزه صنایع چوب، به صنایع کاغذسازی، صنایع مقواسازی، سازه‌های چوبی، فرآورده‌های صفحه‌ای و فرآورده‌های مرکب، گسترش و تعمیم یافته است، محصولات جدیدی تولید می‌گردند که درصدی از ترکیبات اولیه این فرآورده‌ها به نوعی، از مواد سلولزی چوبی می‌باشد، که فرآورده‌های مرکب پایه سلولزی نام گرفته‌اند. این فرآورده‌ها و سازه‌های مربوط به آن‌ها، به میزان قابل توجهی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و از عمده پروژه‌های با اهمیت، که به وفور در اماکن و ساختمان‌های مختلف تجاری، اداری، مسکونی، سالن‌های ورزشی، سالن‌های همایش و...، اجرا می‌گردد می‌توان به ساخت و نصب انواع درهای ساختمانی، سقف‌های کاذب، کابینت، دیوارپوش، کف‌پوش، انواع کمد، قفسه و پارتیشن با ساختارها و پیچیدگی‌های متفاوت خاص آن سازه، اشاره نمود. لذا عدم وجود ضوابط اجرای پروژه‌های با مواد پایه سلولزی و چوبی کلیه مهندسان و استفاده‌کنندگان از این مواد را با مشکل مواجه ساخته است.

خوش کردار افزود: علاوه بر جنبه‌های مثبت زیست محیطی و صرفه اقتصای، و به دلیل سبک بودن وزن حجمی این ماده‌، آوار بسیار سبک و حداقلی را در مقایسه با سایر مواد ساختمانی دارند. ضمن اینکه جنبه‌های مختلف فنی و زیست محیطی آن بررسی شده و دارای توجیه بوده و این امر درکشورهای اروپایی و امریکایی مورد آزمون واقعی قرار گرفته و پاسخی مثبت به صنعت ساختمان‌سازی داده است. یکی از نکاتی تخصصی دیگر که در این خصوص بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که وقتی فلزات در شرایط حریق و حرارت بالا قرار می‌گیرند مقاومت محاسباتی شان کاهش یافته و قدرت تحمل بار را از دست می‌دهند که این امر منجر به فروریختن ساختمان می‌شود که در حوادث اخیر چنین موردی کاملا مشهود است.

وی گفت: نکته قابل تامل در خصوص چوب و مواد چوبی این است که این ماده در صورتی که با مواد کندسوز کننده مسلح شود‌، در هنگام حریق از لایه‌های بیرونی می‌سوزد و با نفوذ آتش به لایه‌های میانی تولید ذغال می‌نمایند که ذغال حاصل از سوختن به‌عنوان عایقی مقاوم در برابر نفوذ بیشتر آتش، مانع از فروریختن ستون‌های سازه و اعضای باربر شده و مجال فرار یا نجات افراد گرفتار شده در حریق را افزایش می‌دهد. بنابراین در مقایسه بین مواد ساختمانی، نرخ حریق چوب بهتر از نرخ فلز بوده و در مقایسه ایمن‌تر از فلز است.

سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح روند تهیه و تدوین طرح مذکور از لحاظ فنی و تخصصی عنوان کرد: دی ماه امسال در جلسه‌ای با حضور قریب به ۴۰ نفر از استادان، حرفه‌مندان و صنعتگران در حوزه چوب تمام موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا ضمن تشریح دیدگاه‌های خود از اقدام مرکز تقدیر و تشکر کردند.

سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردها با مهم دانستن لزوم شناخت جامعه مهندسی از خواص و قابلیت‌های عدیده چوب‌، اقدام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را به عنوان مرجع تهیه آئین‌نامه‌ها‌، ضوابط و دستورالعمل‌ها در سه حوزه یاد شده گامی موثر در شناخت بیشتر و کاربردهای‌ این ماده به ‌جامعه مهندسی خواند و با توجه به کمبود اعتبارات برای پژوهش در این زمینه، حمایت بخش خصوصی را امری ضروری دانست.

نظر شما