شناسهٔ خبر: 35214 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون‌عمران مجلس در مراسم بزرگداشت مقام مهندس مطرح کرد؛

تدبیر، ساختن و متحول کردن بر اساس نظام برنامه‌ریزی برعهده مهندسان است/ کیفیت ساخت و ساز دغدغه مجلس، دولت و بخش خصوصی/ ورود مجلس به بحث اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان

مراسم رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ورود مجلس به بحث اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان یکی از دغدغه‌های مجلس، دولت و بخش خصوصی را کیفیت ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: تدبیر، ساختن و متحول کردن بر اساس نظام برنامه‌ریزی برعهده مهندسان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شب گذشته ۴ اسفندماه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و در مراسم بزرگداشت مقام مهندس- مصادف با سالروز تولد دانشمند ایرانی، خواجه‌نصیرالدین‌طوسی – در جمع مهندسان ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهدا، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم، شهدای آتش نشان و ۱۴۰۰ شهید مهندس کشور و با آرزوی توفیق و طول عمر برای مقام معظم رهبری، گفت: روز مهندس را به مقام شامخ مهندسان تبریک میگویم و در عین حال فرصت را مغتنم شمرده و مسائل و مشکلاتی را که در حوزه نظام مهندسی کشور وجود دارد با شما مهندسان مطرح کرده تا با تدبیر، همفکری و هم اندیشی با یکدیگر تدبیری برای مشکلات بیندیشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا تعریف مهندس و مهندسی کار دشواری است. امروزه از مهندسان با این عنوان یاد می‌شود که تدبیر می‌کنند، می‌سازند و دگرگون می‌کنند. تدبیر کردن، ساختن و متحول کردن بر اساس نظام برنامه‌ریزی کشور و در حوزه ساخت و ساز برعهده مهندسان قرار دارد.

وی ادامه داد: امروز مهندسی یک امر حرفه‌ای است و آثار و عملکرد مهندسان سال‌ها و بلکه قرن‌ها می‌ماند و سبب مسئولیت فردی و اجرایی می‌شود.

رضایی کوچی یکی از دغدغه‌های امروز کشور را در مجلس، دولت و بخش خصوصی، نظام ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: متاسفانه چند سالی است که مسکن در رکود قرار گرفته است. مستحضر هستید که تولید مسکن برابر با راه‌اندازی یک سوم از اقتصاد کشور است. اگر مسکن حرکت کند یعنی یک سوم از اقتصاد کشور حرکت کرده است و قطعا در حوزه کسب و کار و اشتغال، مسکن، نقش مهمی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروزه از مسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور نام برده می‌شود که برای این حوزه باید قاعدتا یک اراده ملی و عزم همگانی وجود داشته باشد. اگر فکر کنیم که تنها یک دستگاه و وزارتخانه متولی رونق مسکن است قطعا راه را اشتباه رفته‌ایم. باید یک اراده ملی و عزم همگانی در این حوزه شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم تا در جلساتی که خدمت وزیر محترم راه و شهرسازی و سایر حوزه‌های مرتبط بودیم به این حوزه کمک کنیم تا حرکت کند و قطعا در ادامه را از حضور شما مهندسان استفاده خواهیم کرد.

تجدید نظر در قوانین و شیوه های اجرای مسکن

رضایی با اشاره به اینکه در گزارش‌هایی که بانک جهانی در رابطه با کسب و کار ارایه کرده است متاسفانه مسکن از رتبه خوبی برخوردار نیست، گفت: به نظر می‌رسد، در شرایط کنونی باید در قوانین و شیوه‌هایی که در ارتباط با مسکن در کشور داریم تجدیدنظری انجام دهیم.  

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: اخذ مجوز ساخت و ساز فرآیند پیچیده ای دارد که نیازمند اصلاح است. همچنین به دلیل بالا بودن قیمت زمین، قیمت تمام شده مسکن نیز گران خواهد شد و در عین حال یکی دیگر از مشکلات بخش مسکن، عدم حمایت بانک‌ها از تولید کنندگان بخش مسکن است که باید در این موارد تجدیدنظری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در حوزه ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی را توامان انجام داده‌اند که امیدواریم شاهد شکوفایی و رونق در بخش مسکن باشیم.

رضایی توسعه کمی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و همچنین توسعه کیفی و آموزش را در سازمان‌های نظام مهندسی قابل قبول عنوان کرد و گفت: نظام‌مند کردن سیستم جذب، آموزش و پذیرش در حوزه‌های مختلف و در استان‌های کشور  قابل قبول است. همچنین قانون‌مند کردن مهندسان به عنوان طراح و ناظر موضوع مهمی است که مورد توجه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان قرار دارد.

این نماینده مجلس افزایش تدریجی کیفیت ساخت و ساز در کشور و ارتقای دانش فنی و کیفیت کار کارشناسا را از دیگر زحماتی عنوان کرد که سازمان‌های نظام مهندسی در صدد ساماندهی و افزایش آن هستند.

رضایی تاکید کرد: مسکن، صنایع و مشاغل وابسته به آن شبیه به یک سیستم هستند که همه اجزای آنن در کنار یکدیگر کار می‌کنند و وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی و همچنین بخش خصوصی در کنار یکدیگر می‌توانند این زنجیره را کامل کنند.

وی یکی از مشکلات کنونی را نظام قهری و بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه عنوان کرد و خواستار بهبود کیفیت ساخت و ساز شد و گفت: به رغم تمامی زحماتی که در حوزه عمران در کشور کشیده شده است اما باید توجه کنیم که قدرت قهری طبیعت در کشور ما بالا است و در ایران، ۳۴ حادثه و بلای طبیعی را تجربه کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و سیلی که اخیرا در کشور رخ داد و موجب ویرانی بخشی از پل‌ها، ابنیه و ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی شد، گفت: نباید در کشور این استرس وجود داشته باشد که اگر زلزله ای بیاید، اگر آتش سوزی شود، اگر سیلی در کشور رخ دهد، چه بسا شرایط کشور آمادگی برای مقابله را نداشته باشد. در مورد ساختمان پلاسکو، چقدر توانستیم به موقع خدمات بدهیم؟ چندین ساختمان بدتر از پلاسکو در شهر تهران و سایر بافت های ناکارآمد کشور وجود دارد؟ بسیاری از شهرهای ما متاسفانه در بافت فرسوده کشور، آسیب پذیر هستند که باید برای آن‌ها تدبیر و راهکاری مناسب اندیشیده شود.

وی با قرائت اشعاری از سعدی که بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار، گفت: با توجه به وضعیت و شرایط کشور، امروزه، نقش و جایگاه مهندسی است که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد. در سیل اخیر، بسیاری از منازل مسکونی در شهرها و روستاهای کشور ویران شد. قطعا همه شما به عنوان مهندس، سازنده و به عنوان کسی که نقش مهمی در ساخت و ساز کشور دارید احساس مسئولیت می‌کنید و بنده به عنوان رئیس کمیسیون عمران همین جا از مهندسان عزیز درخواست دارم تا کمک بدهید تا کشور در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه شود.

رضایی ادامه داد: چرا باید با یک سیل و بارندگی، پل‌ها، ابنیه تاریخی، منازل مسکونی و تجاری – اداری در بافت‌های فرسوده شهری از بین بروند؟ قطعا مهندسان ما در این حوزه نقش مهمی دارند و می‌دانم که همه احساس مسئولیت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون عمران در تلاش هستیم که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به اصلاح قانون نظام مهندسی کشور ورود کنیم و ان شاء الله قانونی داشته باشیم تا مهندسان ما جایگاه شان ارتقا پیدا کند و ما شاهد ساخت و سازهایی با امنیت بیشتر در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: کسانی که صلاحیت ساخت و ساز را ندارند باید از چرخه ساخت و ساز خارج شوند و نباید افراد فاقد صلاحیت وارد این چرخ شوند. قطعا وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه حاکمیتی، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نقش مهمی دارند و مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان ناظر باید دقیقا نظارت و کنترل کند تا ان شاء الله ساختمان‌هایی ساخته شوند که امنیت جانی و روانی مردم تامین شود. /

نظر شما