شناسهٔ خبر: 35296 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس‌جمهوری در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ مطرح کرد؛

دفاع رئیس جمهوری از نوسازی ناوگان هوایی/ تاکید بر رعایت حقوق شهروندان در زمینه حوادثی همچون پلاسکو

روحاني رئیس جمهوری سرمایه اجتماعی را بزرگترین سرمایه کشور دانست و با دفاع از نوسازی ناوگان هوایی، گفت: پیشرفت خوبی در حمل و نقل از جمله ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای داشته‌ایم و وعده‌هایی که داده‌ایم تنها وعده دولت و یک فرد مطرح نبود، همه ما به عنوان دولت یازدهم وعده دادیم تا خدماتی را ارائه کنیم. پس باید مردم را به خاطر رای‌شان تشویق کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ که در تالار بزرگ کشور برگزار شدگفت: گناه بزرگی است کسانی که در کلام و سخن خود بذر کینه می‌افشانند. رقابت مشکلی ندارد اما نزاع، اختلاف و شکاف بین قومیت ها، ادیان و مذاهب بزرگترین گناه است.

روحانی تصریح کرد: نگذاریم در شرایط حساس جهانی و منطقه‌ای، درجامعه اختلاف و شکاف بوجود آید. در جهان شرایط عادی نداریم و همه باید متحد باشیم و زیر پرچم اسلام، ایران و ولایت در کنار هم و دست در دست هم از مشکلات عبور کنیم.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر روی این اصل و سیاست‌های کلی آن تاکید فراوان داشتند بر این مبنا که اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است و دیدیم که در ایام تحریم، دشمن فشار خود را روی اقتصاد گذاشت تا مردم را به زانو درآورد ولی بحمد الهی نتوانست.

روحانی گفت: خوشحالم که خدمت ملت بزرگ اعلام کنم که دولت به قول هایی که به مردم داده بود از آغاز سال جاری همه را عملی کرد، در ابتدای سال قول دادم که در سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد را برنامه ریزی کرده ایم ولی برخی انتقاد کردند که چرا قول دادید، کار سختی است و با توجه به مشکلات چرا اسم ۵ درصد را بردید؛ اما الان که به پایان سال نزدیک می شویم خدمت ملت عرض می کنم در مجموع امسال، رشد اقتصادی بالای ۶ درصد خواهد بود

وی افزود: قول داده بودم تورم را تک رقمی خواهیم کرد؛ البته برنامه این بود و فکر می کردیم در نیمه دوم تورم تک رقمی شود ولی شرمنده نشدیم. از خرداد ماه سال جاری تورم بعد از سالیان دراز در کشور تک رقمی شد و امروز باید تلاش کنیم تورم تک رقمی پایدار بماند.

دفاع از نوسازی ناوگان هوایی

روحانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه حمل و نقل خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان هوایی کار سخت و پیچیده ای بود که بعد از ۳۷ سال با شرکت های سازنده به قرارداد رسیدیم؛ روش های تامین منابع مالی آن را پیدا کردیم و اولین هواپیما وارد شد و چندین هواپیمای دیگر وارد کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر برخی ها چه چیزها نوشتند که دیدید، گفت: به نظر می رسد برخی ها از نو بدشان می آید حالا چرا؟ سالی چهار میلیارد دلار از پول مردم به جیب شرکت های خارجی و عمدتا شرکت های هوایی اطراف ما جذب می شود. اگر این پول را به شرکت های هوایی خودمان بدهند چه اقدامات قابل توجهی می توان انجام داد.

ایرنا از قول رئیس جمهوری نوشت: این قدرتی که می‌گوییم و فکر می‌کنیم در بخش خاص خلاصه شده یکی از آن ناوگان هوایی است، در کشورهای دنیا که هواپیماهای نو دارند، حضور هواپیمای ۴۰ ساله با آرم کشورمان آیا این قدرت ما است؟ نمی گویم زمین به آسمان می رود، هنر ما این است و هنر دیپلماسی این است که پیچ های سخت را به راحتی باز کند.
روحانی افزود: برخی فکر می کنند فقط باید مشت گره کرد و داد زد، البته گاهی باید شعار داد و مشت گره کرد ولی همه چیز با مشت نمی شود پس خدا برای چه عقل داده است؟

وی تصریح کرد: ما پیشرفت خوبی در حمل و نقل از جمله ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای داشته ایم و وعده هایی که داده ایم تنها وعده دولت و یک فرد مطرح نبود، همه ما به عنوان دولت یازدهم وعده دادیم تا خدماتی را ارائه کنیم. پس باید مردم را به خاطر رایشان تشویق کنیم.

رئیس دولت یازدهم افزود: اگر مردم احساس کنند رای آن اثر نداشته انتخابات بعد سخت تر خواهد بود. البته مردم به خاطر نظام پای صندوق خواهند آمد ولی باید تشویق کنیم و هر کسی کاندیدا می شود در هر امری باید بار مسئولیت سنگینی را احساس کند.

حقوق شهروندی افزایش انسجام است

روحانی با اشاره به منشور حقوق شهروندی نیز اظهار کرد: این مسئله از دیگر وعده هایی بود که داده بودم و از همه مسئولان می خواهم که حقوق شهروندی را پایه اصلی برای اعمال، رفتار و تعامل با مردم قرار دهیم تا مردم احساس کنند که حقوق آنها مورد احترام است و این حقوق انسجام ما را زیاد می کند. وحدت تنها با گفتن محقق نمی شود.

وی گفت: باید به افکار، ادیان، مذاهب، ‌ زبان ها، لهجه ها و بزرگان احترام بگذاریم و اگر احترام نکنیم وحدت درست نمی شود. انشقاق، ‌ تفرقه و دو دستگی می آید؛ بنابراین باید افکار مختلف را شناسایی و قبول کنیم.

رییس‌جمهوری گفت: چارچوب ما قانون اساسی و قانون موضوعه است. حقوق شهروندی هم منتشر و ابلاغ شده و مردم منتظر هستند در عمل ببینند که اجرا می شود. بدانید که این به نفع نظام، ‌ معنویت جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت داخلی است و همه مردم با اجرای آن احساس نشاط می کنند که باید از آن به خوبی دفاع کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: شما مدیران و مجریان انتخابات، انتخابات خوب را پایان سال گذشته در دو مرحله انجام دادید و با حضور مردم، احزاب، جناح ها که به خوبی تحمل و صبر کردند، انتخابات با شکوهی برگزار شد.

تاکید بر حفاظت از محیط زیست و مقابله با ریزگردها

وی در ادامه سخنان خود با تشکر از همه خادمان، مدیران و مسئولین که بار سنگین اداره کشور را به عهده دارند، گفت: هفته ها و ماه های اخیر شاهد رحمت الهی و نزول برکات برف و باران که بطور طبیعی سیل و خسارت بهمراه داشت، بودیم و در این مقطع کمک به مردم و دستگیری مردم توسط مسئولین، هلال احمر، امدادهای ضروری و مردمی که به صحنه می آیند، قابل تقدیر و تشکر است.

روحانی گفت: در برخی استان ها با مشکلاتی مواجه هستیم مانند محیط زیست و ریزگردها و مشکلاتی که به همراه دارد ولی بحمدالله هم مردم، فهیم و صبور هستند و هم مسئولین، خستگی ناپذیر و پرتلاش و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کرده و خواهند کرد.

وی با اشاره به سفرش به اهواز اظهار کرد: مشکلاتی که در طول ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته به تدریج بوجود آمده یکی دو ساله حل و فصل نخواهد شد. متاسفانه برخی از ما با طبیعت جنگیدیم و خوش رفتاری نکردیم ولی طبیعت صبور است.

رییس جمهوری گفت: وقتی ما به طبیعت ظلم می کنیم یا زمین را آلوده می کنیم و حقابه دریاچه و تالاب ها را نمی دهیم و وقتی اطرافمان در این مسیر همکاری نمی کنند، نتیجه این می شود که مشاهده می کنید.

روحانی با بیان اینکه قهر طبیعت نتیجه ظلم ماست، گفت: این ظلم یک روزه نیست، سالیان دراز ظلم شده و امروز باید تصمیم بگیریم و اساس آن توبه است. توبه یعنی بازگشت به تبع صحیح. یعنی بازگشت به طبیعت سالم و درست و به فطرت. یعنی بازگشت به قانون و نظم که اول باید تصمیم بگیریم، بعد به قانون برگردیم و سپس اجرا کنیم. بعد از توبه باید عمل صالح انجام دهیم؛ زمین را آباد کنیم، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را نجات دهیم و چشمه‌های ریزگرد را مهار کنیم. در این صورت محیط‌زیست خوب هم خواهیم داشت.

با مردم مهربانتر برخورد کنیم

وی با اشاره به قرارداشتن در ایام نوروز خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در ایام نوروز نشاط برای مردم فراهم کنیم، امسال غم و غصه و نگرانی قدری زیاد بود و امیدواریم که عید نوروز جبران شود.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: با مردم قدری مهربانتر برخورد کنیم تا غم و غصه چند ماهه گذشته در زمینه حوادث قطار، پلاسکو و از دست دادن عزیزان با قرار گرفتن در ایام نوروز و آغاز سال جدید التیام یافته و مردم هم لبخند بزنند./

نظر شما