شناسهٔ خبر: 35422 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندر لنگه صورت گرفت:

آغاز بهره‌برداری از پروژه لایروبی بندر لنگه/ تأکید سعیدنژاد بر ایجاد شبکه حمل‌ونقلی بین بنادر داخلی

افتتاح طی مراسمی پروژه لایروبی حوضچه بندر لنگه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مسئولان محلی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، با حضور آیت‌الله سید محمدجواد رکنی امام‌جمعه بندر لنگه، شیخ بهجت امام‌جمعه اهل سنت، بهاری میمندی فرماندار شهرستان بندر لنگه همچنین نورالدین علی‌آبادی معاون امور زیربنایی، منصور آرامی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع، هادی حق‌شناس مشاور مدیرعامل، جمعی از مدیران ستادی سازمان بنادر و اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان که محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را همراهی می‌کردند بهره‌برداری از پروژه لایروبی بندر لنگه با برگزاری آیین ویژه‌ای آغاز شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر لنگه هم به لحاظ دریانوردی و هم از نظر پیشینه دریانوردی پایه‌ای عمیق در سرزمین ایران دارد، گفت: توسعه بنادر بزرگ کشور همچون بندر شهید رجایی باید با هدف رقابت با بنادر کشورهای همسایه صورت گیرد و این امر نباید مانع توسعه بنادر کوچک داخلی همچون بندر لنگه شود.

وی با تأکید بر اینکه بنادر کشور باید به شکل شبکه حمل‌ونقل توسعه یابند، بیان کرد: بندر لنگه نیز در کنار بندر شهید رجایی با تدوین بسته‌های تشویقی و حمایتی باید توسعه یابد، زیرا رشد جمعیت ساحل‌نشین در این منطقه به توسعه بنادر گره خورده است.

سعیدنژاد با اشاره به اهمیت آموزش و بهبود توانایی فنی دست اندرکاران صنعت حمل‌ونقل دریایی اضافه کرد: در کنار توسعه بنادر، صنایع دریایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای پرورش نیروی انسانی حوزه دریانوردی هم باید شکل بگیرد که در بندر لنگه از راه‌اندازی دبیرستان حمایت می‌کنیم.

وی از برنامه‌های سازمان بنادر برای توسعه بندر تاریخی لنگه و شکوفایی اقتصاد دریامحور در منطقه غرب هرمزگان سخن گفت و اظهار کرد: به دلیل واقع شدن بندر تجاری لنگه در داخل شهر، باید با کمک مقامات محلی شهرستان مشکل تأمین اراضی پسکرانه این بندر مرتفع شود.

سعیدنژاد اجرای پروژه لایروبی ۴۰۰ هزار مترمکعب در حوضچه بندر لنگه را در همین راستا دانست و گفت: با این اقدام زمینه برای جذب شناورهای بزرگ‌تر فراهم شده و با کمک مسئولان محلی برای زمینه‌ای فراهم شود تا صاحبان کالا بندر لنگه را برای حمل دریایی محموله‌های خود انتخاب کنند.

وی تسهیل عملیات، افزایش سرعت جابجایی محموله‌ها و کاهش ماندگاری کالا در بندر را به عنوان عواملی دانست که می‌تواند به شکوفایی و رونق بندر لنگه کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه دریامحور را به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور دانست و در پایان گفت: سازمان بنادر آمادگی دارد که با استفاده از وجوه اداره شده تسهیلات با نرخ سود صفر درصد را در اختیار فعالان ناوگان دریایی منطقه غرب هرمزگان قرار دهد تا نسبت به نوسازی شناورهای خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است، در ابتدای این مراسم، محمود صابری مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه به تشریح پروژه لایروبی این بندر پرداخت و گفت: این پروژه در دو فاز و با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال طی هفده ماه و نیم به انجام رسید.

سعیدنژاد هدف از اجرای این حوضچه را افزایش عمق حوضچه بندر لنگه تا عمق ۵.۵ متر جهت پذیرش شناورهای با تناژ بالاتر عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه، ۴۰۰ هزار مترمکعب لایروبی صورت گرفت و ۱۰ هکتار اراضی در شرق و غرب بندر استحصال شد که برای الحاق به پسکرانه بندر آماده‌سازی می‌شود.

گفتنی است، معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه پس از پایان مراسم افتتاح پروژه لایروبی بندر لنگه، از موزه دریایی و مردم‌شناسی شهر تاریخی بندر کنگ و خانه هنرمندان این شهر نیز دیدن کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما