شناسهٔ خبر: 35521 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تعیین‌تکلیف وزارت کشور برای دریافت جرایم تخلفات ساختمانی/ انتشار نخستین گزارش حقوقی از حادثه ساختمان پلاسکو/ ساخت و سازهای اطراف حرم امام‌رضا(ع)، تهاجم به فرهنگ‌ رضوی است

گزارش آخر هفته تعیین تکلیف وزارت کشور برای دریافت جرایم تخلف‌های ساختمانی، برگزاری همایش‌های ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان و همایش ملی معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل، انتشار نخستین گزارش حقوقی از حادثه ساختمان پلاسکو و لزوم توجه به ساخت و سازهای اطراف حرم و همچنین تاکید وزیر راه و شهرسازی بر چاره اندیشی برای بدهی های دولت و پول سمی نظام مالی کشور از مهترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته با اخبار گوناگونی در حوزه تصویب لوایح تا برگزاری چندین همایش و انعقاد تفاهم نامه همکاری در زمینه مقررات ملی ساختمان همراه بود.

در هفته گذشته، رئیس‌جمهوری بر رعایت حقوق شهروندان در زمینه حوادثی همچون پلاسکو تاکید کرد. همچنین، برگزاری نخستین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در سالن اجلاس سران با تاکید بر لزوم صدور خدمات مهندسی و فراگیری زبان مهندسی بین‌المللی و تقویت  ارتباط‌های تاریخی- فرهنگی ایران با کشورهای همجوار، اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی درباره چاره اندیشی برای بدهی‌های دولت و پول سمی نظام پولی کشور، انتشار جزئیات نخستین گزارش حقوقی از حادثه ۳۰ دی تهران، تعیین تکلیف وزارت کشور برای دریافت جرایم تخلف‌های ساختمانی با تصویب در مجلس شورای اسلامی، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط‌زیست، و همچنین برگزاری همایش ملی معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل از دیگر اخبار رخ داده در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تاکید بر رعایت حقوق شهروندی در حادثه ساختمان پلاسکو

رئیس‌جمهوری در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ بر رعایت حقوق شهروندی در زمینه حوادثی همچون پلاسکو تاکید کرد و گفت: چارچوب ما قانون اساسی و قانون موضوعه است. حقوق شهروندی هم منتشر و ابلاغ شده و مردم منتظر هستند در عمل ببینند که اجرا می‌شود. بدانید که این به نفع نظام، ‌ معنویت جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت داخلی است و همه مردم با اجرای آن احساس نشاط می‌کنند که باید از آن به خوبی دفاع کنند.

روحانی افزود: با مردم قدری مهربانتر برخورد کنیم تا غم و غصه چند ماهه گذشته در زمینه حوادث قطار، پلاسکو و از دست دادن عزیزان با قرار گرفتن در ایام نوروز و آغاز سال جدید التیام یافته و مردم هم لبخند بزنند. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چاره‌اندیشی برای بدهی‌های دولت و پول سمی نظام پولی کشور

وزیر راه و شهرسازی در هفتمین جایزه ملی مدیریت مالی یاران بر تغییر انگاره بنیادین در مدیریت اقتصاد ملی و همچنین چاره اندیشی برای بدهی‌های دولت و پول سمی نظام پولی کشور تاکید کرد و گفت: از آنجا‌ که ما در ایران شاهد یك بی‌انضباطی گسترده در حوزه مدیریت مالی کلان کشور و گسترش فرهنگ سوداگرانه به همراه عدم پاسخ‌گویی آن‌ها به اركان كشور بوده‌ایم، سخن گفتن از انضباط، شفافیت، افشای اطلاعات اساسی برای مجامع عمومی و پاسخگوییبه ذینفعان در این شرایط محیطی، كار بسیار سختی است.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که آیا بازار پول و سرمایه فعلی ما می‌تواند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد، عنوان کرد: این یک سوال بنیادین است. دو سال پیش در همین سمینار بحثی را مطرح کردم. برخی مطبوعات به آن پرداختند. لیکن، امروز که آن را مرور می‌کنم می‌بینم بخش عمده‌ای از آن مسائل به قوت خود باقی است. در آن جلسه گفتم که نظام پولی ما دچار بیماری پول‌های سمی است. بخش عمده‌ای از دارایی‌های مؤسسات مالی ما دارایی سمی است و تا وقتی دارایی‌های سمی از ترازنامه مؤسسات مالی تصفیه نشود، امکان داشتن یک بازار مالی کارآمد غیرممکن است. وجود دارایی‌های سمی برای نظام ملی بیماری مهلکی است و به گمان من بدون درمان آن نمی‌توان از نهادهای مالی کشور انتظار گره‌گشایی و تامین مالی طرح‌های مهم را داشت. ولی نکته مهم این است که قبول کنیم که درمان پول‌های سمی نه با بخشنامه و نه با دستورالعمل قابل انجام نیست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح مسئولیت‌های جداگانه دولت، شهرداری، شورای‌شهر و مالک ساختمان در پیشگیری از حادثه ساختمان پلاسکو

اولین گزارش حقوقی درباره حادثه ساختمان پلاسکو منتشر شد که نتایج بررسی‌های محمود کاشانی حقوقدان درباره قطعه گمشده پازل پلاسکو نشان می‌دهد وزارت کار، شهرداری، شورای شهر و همچنین مالک ساختمان، هرکدام موظف بوده‌اند در دوران استفاده از پلاسکو اقداماتی را برای ایمن‌سازی و رفع خطر حریق انجام دهند. این مطالعه با تاکید بر بی‌اثر بودن اخطارهای مکرر، تکالیف انجام نشده توسط ۴ ضلع مسئول ایمنی پلاسکو را عامل ریزش می‌داند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح دلایل عدم موفقیت ایران در صدور خدمات مهندسی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همزمان با برگزاری اولین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در سالن اجلاس سران، دلایل عدم موفقیت ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی ساختمان را تشریح کرد و بر تقویت ارتباط های تاریخی- فرهنگی با کشورهای همجوار و همچنین فراگیری زبان مهندسی بین المللی برای دستیابی به بازارهای جهانی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان تاکید کرد.

مظاهریان گفت: ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه خود از مزیت نسبی نیروی انسانی و برخورداری از متخصصان بهره‌مند است. با توجه به اینکه کشورهای مجاور ایران در محدوده تمدن ایران‌شهری می‌گنجند و ایران ارتباط تنگاتنگ تاریخی- فرهنگی با آنها دارد باید تلاش کند تا ضمن تقویت ارتباط‌های تاریخی- فرهنگی شرایط ارتباطات اقتصادی و عمرانی بیشتری را با کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا برقرار کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست بین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران

همچنین در هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران در زمینه فعالیت های اجرایی، علمی، فنی، فرهنگی و اطلاع رسانی در حوزه نشان تعالی HSE و پیاده سازی هرچه بهتر مدل ارزیابی مطابق با طرح این نشان به امضا رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار درباره تخریب اماکن تاریخی پیرامون حرم رضوی

عرفانیان جم مشاور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته ابعاد ساخت و سازهای بی ضابطه در اطراف حرم مطهر رضوی را از جنبه های معماری، شهرسازی و اجتماعی و فرهنگی تشریح کرد و نسبت به تخریب اماکن تاریخی پیرامون حرم رضوی هشدار داد. البته این هشدارها در ادامه توصیه های مقام معظم رهبری درباره حفظ بافت تاریخی پیرامون حرم رضوی و تاکید کارشناسان و صاحبنظران درباره این مکان مطهر بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما