شناسهٔ خبر: 35557 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازآفرینی شهری پایدار؛ گامی مؤثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی

نریمان مصطفایی نریمان مصطفایی*: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان یکی از دستگاه‌های سیاستگذار و متولی، در زمینه ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری فعالیت می‌کند و بر ارکان اقتصاد مقاومتی همچون مردمی‌بودن، برون‌گرایی، درون‌زایی، عدالت‌بنیانی، دانش‌بنیانی متکی است.

با مروری بر ارکان اقتصاد مقاومتی همچون مردمی‌بودن، برون‌گرایی، درون‌زایی، عدالت‌بنیانی، دانش‌بنیانی و‌... که اهدافی نظیر ایجاد ایمنی در برابر بحران‌ها، توانایی واکنش هوشمند به تغییرات محیطی، توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، تقویت و توسعه کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌ها، فعال سازی بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کار آمد و ... را دنبال می‌کند. تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی با توجه به شرح وظایف و فعالیت‌های خود برای تحقق این اهداف گام بر می‌دارند، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های سیاستگذار و متولی، در زمینه ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری فعالیت می‌کند.

از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته برای تحقق اهداف مورد نظر این شرکت، تلاش در تشکیل و راه‌اندازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری به عنوان نخستین نهاد فرابخشی و فراگیر پیرامون موضوع بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور بوده که نویدبخش عزم ملی در بهسازی، ساماندهی، توانمندسازی و بازآفرینی این بخش از محدوده شهرها و گامی اساسی برای تحقق اهداف عدالت اجتماعی و توسعه پایدار شهری به عنوان یکی از بسترهای تبلور اقتصاد مقاومتی در شهرها همراه و هم گام با مشارکت‌های مردمی و بخش غیردولتی است که در جهت رفع چالش‌ها و کاهش مشکلات موجود و ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای کشور شروع به فعالیت کرده است.

به بیان دیگر، لزوم توجه و استفاده از مشارکت‌ها و توان‌های مردمی و ظرفیت‌های محلی مناطق ناکارآمد شهری به جای تکیه بر دولت و منابع دولتی، به عنوان رویکرد اصلی این ستاد در این دوره مورد توجه بوده که همراه با انجام اقدامات کوچک و خرد مقیاس، در نظر دارد نوعی نظام پایدار در بخش نوسازی و بهسازی در محدوده‌های ناکارآمد شهری به وجود آورد. این ستاد از جمله ظرفیت‌های قانونی برای ورود هماهنگ دستگاه‌های ذیربط درمورد برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در کشور است.

در پی تمهیدات اجرایی سند ملی، هم‌افزایی منابع و هم‌سویی اقدامات در بخش‌های دولتی و عمومی، ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی وزیر راه و شهرسازی و با عضویت وزرای کشور، نیرو، نفت، اطلاعات، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رؤسای سازمان‌های صدا و سیما، ثبت اسناد و املاک کشور، حفاظت محیط زیست ایران، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی، فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و سایر دستگاه‌ها از جمله معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ ارشاد و...، به دبیری معاون وزیر راه و شهرسازی تشکیل می‌شود که دبیر‌خانه آن در وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مستقر است. از جمله اهداف و وظايفی که ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در راستای تحقق اهداف پیش رو دنبال می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-ايجاد نهاد ملي هدايتگر بخش دولتي- عمومي متشكل از تمام دستگاه‌هاي تصميم گيرنده و درگير براي بازآفرینی پایدارمحدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری موجود و پيش‌نگري از گسترش آن در كشور 

- فرهنگ‌سازي براي ايجاد وحدت رويه و زبان مشترك بين همه دستگاه‌هاي اجرايي در مورد محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در چارچوب سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

- تدوين سازوكارهاي تعامل و اقدام مشترك نهادهاي دولتي- عمومي و مردمي در سطوح ملي، منطقه‌اي، محلي

- هماهنگي بين‌بخشي و همسوسازي برنامه‌هاي همه دستگاه‌هاي مرتبط با امر توانمندسازي به منظور انجام اقدام مشترك و جلوگيري از دوباره كاري و انجام اقدامات موازي

- تصويب آئين‌نامه‌هاي مربوط به نحوه فعاليت ستاد ملي و ستادهاي استاني و اجرايي به پيشنهاد دبيرخانه ستاد ملي

- شناسايي و تعيين محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری و تصويب برنامه‌ها و طرح‌هاي بازآفرینی تهيه شده توسط استان‌ها به ترتيب اولويت و ارجاع به مراجع ذيربط قانوني

- برنامه‌ريزي و تدارك منابع مالي حاصل از مشاركت مالي ساكنان و كمك‌ها و تسهيلات قابل اختصاص عمومي و دولتي و اقدام نسبت به اجراي تدريجي طرح‌هاي تهيه شده از طريق دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط با تنظيم برنامه مرحله‌اي

- انجام نقش مديريت ميان بخشي و حلقه پيوند ميان سطوح كلان برنامه‌ريزي با سطح محلي

- بررسي و پيشنهاد راهكارهاي مناسب در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور

- بازنگري در قوانين موجود و پيشنهاد قوانين مورد نياز مرتبط با امور ساكنان محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در چارچوب اهداف پيش‌بيني شده در سند ملي

- بررسي و تصويب راهكارهايي به منظور استفاده از تجارب فني و منابع مالي بين‌المللي با رعايت ضوابط مربوطه

- در این میان برای تحقق هرچه بهتر مفاد سند ملی راهبردي احیاء، بهسازي، نوسازي و توانمندسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري در سطح استانها و شهرستانها، تشکیل و راه‌اندازی ستادهای استانی/ شهرستانی نیز در دستور کار ستاد ملی قرار گرفته است.

ستادهای استانی بازآفرینی پایدارمحدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در سطح استان به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل اداره‌های راه وشهرسازی و همچنین در سطح شهرستان به ریاست فرمانداران، دبیری شهرداران و با عضویت دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده‌اند. ستادهای فوق از نهادهای اصلی و کلیدی پیش برنده برنامه بازآفرینی شهری بوده و اعضای اصلی آنها را نمایندگان مدیریت شهری، سازمان‌های دولتی خدمات‌رسان) به عنوان نمایندگان بخش عمومی و دولتی) و اعضای شورای محلات (به عنوان نمایندگان ساکنان محله ها) تشکیل می‌دهند که تاکنون در تصمیم سازی، تصمیم گیری و مدیریت بین بخشی و هماهنگ دستگاه‌های مدیریت شهری، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های توانمندسازی و ساماندهی (بازآفرینی) نقش به‌سزایی داشته‌اند.

به منظور تدوین، اولویت‌بندی و تائید طرح‌ و برنامه‌های احیاء، بهسازی، نوسازی، ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی، ستاد نظارت بر اجرای مصوبات و وظایف بخش‌های مرتبط، با عضويت استاندار و عالي‌ترين مقام استاني وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، دادگستري، آموزش و پرورش و سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، فرماندار شهرستان مربوط، شهردار و رئيس شوراي شهر مربوط، فرمانده ناحيه انتظامي استان، سازمان بهزیستی استان و مديران عامل شركت‌هاي آب و فاضلاب، توزيع نيروي برق و گاز استان تشكيل مي‌شود. رياست ستاد ياد شده بر عهده استاندار و دبير آن نيز مدیرکل راه و شهرسازي استان است. از اهداف و وظايف ستاد استانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شناسايي و اولويت ‌‌بندي مناطق شناسايي شده محله‌های هدف شهرهاي استان به منظور انجام مطالعات و اقدامات اجرايي

- هدايت و نظارت بر اجراي برنامه‌ها وطرح‌هاي بازآفرینی در استان

- نظارت كيفي، بررسي و تأييد برنامه‌ها وطرح‌هاي بازآفرینی كه توسط مشاوران تهيه مي‌شود و نظارت بر اجراي طرح‌ها

- بازنگري در قوانين و مقررات محدود كننده دسترسي اقشار كم‌درآمد به تسهيلات و امكانات شهري

- بررسي و تصويب راهكارهايي به منظور تعيين تكليف املاك واقع در محدوده شهر و بررسي و تصويب راهكارهايي به منظور گنجاندن محله‌های هدف در برنامه‌ريزي محلي

- فراهم کردن زمينه‌ ايجاد تشكل‌هاي مردمي (CBOها، NGOها) و حمايت از آنها

- بررسي و تصويب برنامه‌هاي آموزشي، فرهنگي، تبليغي و ترويجي در زمينه جلب مشاركت‌هاي مردمي، توسعه و ظرفيت‌‌سازي مديريت شهري، توسعه مهارت‌هاي افراد، اشتغال‌زایي و...

 - ستادهای ملی، استانی، شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار از سال ۹۴ به طور مستمر شروع به فعالیت‌ کرده‌اند که نتیجه آن تاکنون برگزاری ۲۲ جلسه ستاد ملی با ۲۲۷ مصوبه و ۳۵۳ جلسه ستاد استانی، شهرستانی با بیش از ۱۱۰۰ مصوبه بوده است./

*مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

 

نظر شما