شناسهٔ خبر: 35636 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست‌خبری اعلام کرد:

تاکید بر نیاز طرح جامع حمل‌ونقل به بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی/ تصویب اعتبار ۸۱۰۰ میلیارد تومانی در بودجه ۹۶ بخش حمل‌و‌نقل و مسکن/ اخذ عوارض سالانه ۱.۳ میلیون تومانی از خودروها

نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که رسیدن به اهداف طرح جامع حمل و نقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد گفت: در بودجه ۹۶ این وزارتخانه در بخش حمل‌و‌نقل و مسکن ۸۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی در نشست خبری امروز که در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به تحقق وعده‌های خویش در معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل پیش از تغییر ساختار وزارتخانه اظهار داشت: انتشار سند ۱۵ هزار برگی طرح جامع حمل‌ونقل با رعایت امانت‌داری از تهیه کنندگان در سال جاری و با همکاری بخش خصوصی صورت گرفت که تدوین آن به عنوان یک کتاب کار دشواری بود. البته امیدواریم این موضوع به چالش کشیده شود تا در سه فاز باقی‌مانده هزینه خروجی بهتری داشته باشد.

وی افزود: تکمیل و به روزرسانی سند طرح جامع حمل‌ونقل زین پس از طریق معاونت حمل‌ونقل و دفتر طرح جامع حمل‌ونقل پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به وعده دوم خود مبنی بر نقشه راه معماری کلان سازمانی  وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این نقشه راه با رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات دو هفته قبل به تصویب شورای راهبری رسید و روز گذشته نیز از سوی وزیر راه و شهرسازی به تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل ابلاغ شد و قرار است در یک برنامه‌ریزی ۵ ساله به روز رسانی شود. 

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وعده سوم معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل پیش از تغییر ساختار بیان داشت: وعده نقشه عملیاتی (action plan) ایمنی نیز به سر انجام رسید و امیدواریم کمیسیون ایمنی راه‌ها گزارشی در این رابطه ارائه کند.

امینی در ادامه به تشریح بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶ پرداخت و گفت: در خصوص تغییرات ردیف‌ها، کدها و جداول اطلاعی در دسترس نیست اما تغییراتی در تبصره‌ها ایجاد شده است.

وی بیان داشت: کل بودجه سیستم تملک دارایی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن ۸۱۰۰ میلیارد تومان است. البته در یک برنامه ۵ ساله ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۷۷ هزار میلیارد تومان سهم منابع عمومی آن به قیمت سال ۹۳ است. البته ردیف‌های متفرقه‌ای در بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که با سر جمع آنها بودجه مورد نیاز این وزارتخانه به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که از این مبلغ ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی ۷۰۰ میلیارد تومان سهم بودجه‌ بخش مسکن است و ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز به بخش حمل و نقل اختصاص دارد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع با اشاره به تفکیک اعتبارات شقوق حمل‌ونقل و مسکن  اظهار داشت: برای ۲۴۶ طرح جاده‌ای حدود ۳۶۷۰ میلیارد تومان، ۴۸ طرح ریلی ۳۵۸۰ میلیارد تومان، ۸ طرح هوایی ۱۸۲۰۰ میلیارد تومان و ۷ طرح شامل سایر برنامه‌ها ۵۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و برای ۱۳ برنامه و ۱۰۱  طرح برابر ۷۳۷ میلیارد تومان منابع در دولت پیش‌بینی شده است.

امینی یادآور شد: در مجموع بخش ریلی در بودجه ۹۶ طبق پیشنهاد دولت مجلس ۶۸ درصد رشد یافت اما شاهد کاهش ۲۳ درصدی بودجه بخش جاده‌ای هستیم اما با احتساب تمام افزایش‌ها و کاهش‌‌ها بودجه بخش حمل‌ونقل نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد یافته است.    

معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که در صورت دریافت سالانه  ۱.۳ میلیون تومان از هر خودرو در راستای دستیابی به منابع پایدار  می توان بخشی از منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای را تامین کرد، گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه ششم توسعه پیشنهاد داد که باید ۲۵ درصد شبکه جاده‌ای به سمت غیر انتفاعی شدن و بهره مندی از توان بخش خصوصی حرکت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰ هزار کیلومتر انواع ریل و راه در پیوست شماره یک و ۲۵ هزار کیلومتر در جداول ۱۹ و ۲۰ قانون بودجه وجود دارد که احتمال انتقال برخی از آنها به پیوست شماره یک دور از ذهن نیست گفت: در واقع از مجموع ۵۰ هزار کیلومتر پیوست یک ۱۶۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز برای اتمام این پروژه‌ها است و حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان پروژه با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در پیوست شماره یک قرار دارد و ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پروژه با پیشرفت زیر ۵۰ درصد وجود دارد.

امینی تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه تامین مالی پروژه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم نتیجه این تغییرات به زودی عاید بخش حمل‌ونقل مردم ایران شود.

نیاز ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در برنامه ششم توسعه

وی خاطرنشان کرد: از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای اتمام پروژه‌ها، ۸۴ هزار میلیارد تومان شامل طرح‌های ریلی و حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های جاده‌ای و حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری سالانه جاده‌های کشور است و اگر تصور کنیم که از ۷۹ هزار میلیارد تومان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان  توسط بخش خصوصی سرمایه گزاری شود، در واقع ۵۹ هزار میلیارد تومان باید دولت برای توسعه حمل‌ونقل جاده ای سرمایه گذاری کند. که با احتساب منابع مورد نیاز برای نگهداری جمعا ۶۷ هزار میلیارد تومان تا پایان برنامه ششم نیاز داریم. با احتساب سهم ۲.۵ درصدی پروژه‌های اضافه شده به مبلغ ۵۹ هزار میلیارد تومان در حالت خوشبینانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ۶۷ هزار میلیارد تومان اضافه خواهد شد و با افزودن این رقم ما به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در برنامه ششم توسعه نیاز داریم.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای تامین منابع پایدار تصریح کرد: با احتساب ۱۵ میلیون خودرو در عرض ۵ سال هر خودرو برای توسعه بخش حمل‌ونقل حدود ۹۵۰ هزار تومان برای توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای باید پرداخت کند. همچنین بخشی از سهم توسعه حمل‌ونقل ریلی هم باید از طریق پرداخت یارانه از بخش حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت شود و اگر این سهم را حدود ۳۰ درصد از منابع مورد نیاز برای جاده در نظر بگیریم می‌توان سالانه حدود ۳۵۰ هزار تومان از هر خودرو برای توسعه حمل‌ونقل ریلی دریافت کرد.

روش‌های مختلفی مانند عوارض سوخت، خودرو و جاده برای دستیابی به منابع پایدار وجود دارد که یکی از آنها دریافت عوارض سالانه ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی است که برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیاز است.

۵ محور اساسی در حوزه حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۵ محور اساسی در حوزه حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه گفت: توسعه زیرساخت ها و شبکه، سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی و تحریک تقاضا و عرضه طرح‌های توجیه‌پذیر از جمله طرح‌های دارای قابلیت ارزش افزوده شامل لجستیک پارک‌ها است.

وی با بیان اینکه لجستیک پارک‌ها حلقه مفقوده حمل‌ونقل هستند، گفت: لجستیک پارک‌ها علاوه بر ایجاد ارزش افزوده می‌توانند موجب توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور شوند. خوشبختانه ساز و کار و اساسنامه آن آماده و به سمع و نظر مقام عالی وزارت رسیده است و بحث کلان در دفتر برنامه ریزی وزارت‌خانه تهیه شده است.

 امینی با اشاره به وجود مباحث شهرسازی در زمینه توسعه لجستیک پارک‌ها تاکید کرد: توسعه یک لجستیک پارک احتمال بروز یک آشفتگی در ساختار شهرهای اطراف را به همراه دارد. لذا ما باید بهترین مکان را برای آن آماده کنیم تا سوءاستفاده در خصوص زمین نداشته باشیم. وی افزود: بقیه طرح در معاونت حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن به تصویب شورای عالی حمل‌ونقل رسیده است.

سه شهر نامزد ایجاد لجستیک پارک

معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه ای طی دو روز آینده به منظور تعیین محل لجستیک پارک در سه شهر خبر داد و گفت: شهرهای کرمانشاه، اصفهان و زنجان  در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در برنامه ششم توسعه از سوی وزیر راه و شهرسازی و اثر گذاری آن در قالب یک برنامه بلند مدت گفت: ما باید ۲۵ درصد شبکه قابل توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای  را به سمت غیر انتفاعی  و استفاده از توان بخش خصوصی سوق دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  افزود: در حال تلاش و برنامه ریزی برای دستیابی به  بتوانیم با استفاده از تبدیل بزرگرا‌ه‌ها به آزادراه‌ها، حدود ۵ هزار کیلومتر در برنامه ششم توسعه دست یابیم که موفق به انعقاد قرارداد‌هایی به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی شده‌ایم که در صورت تحقق آن‌ها حجم آزادراه‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی به ۷۵۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: توسعه شبکه آزادراهی کشور در مجموع بع ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و انتظار داریم  ۳۵ هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی و ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق دولت تامین شود.

امینی با اشاره به اقدامت وزارت راه برای ایجاد شرایط جهت مشارکت بخش خصوصی برای توسعه شبکه ریلی نیز گفت: پیش‌بینی شده که ۱۰ درصد شبکه حمل‌ونقل ریلی پر سرعت به مشارکت بخش خصوصی اختصاص یابد که شاید عددی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به صورت غیر انتفاعی ایجاد شود.

تشريح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازي در خصوص توسعه ناوگان عمومی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به برنامه های وزارت راه در خصوص توسعه ناوگان عمومی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از ظرفیت‌های قانونی بودجه از جمله بند ق تبصره بودجه سال ۹۳ استفاده شده و مصوبات شورای اقتصاد اخذ گردید و بخشی از آن در حوزه حمل‌ونقل ریلی و دریایی به کار گرفته شد و در حمل‌ونقل هوایی نیز ۱۰۰ فروند هواپیما از بوئینگ، ۸۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR به ناوگان هوایی اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی به توجه وزارتخانه به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای با استفاده از حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم پیش‌بینی شده که شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن تاسیس شود تا رویکرد جابجایی ۲۰ میلیون مسافر حومه‌ای، قابلیت جابجایی ۵۰ میلیون مسافر را پیدا خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع با اشاره به برنامه این وزارتخانه در راستای افزایش بهره وری بیان داشت: علاوه بر هماهنگی با برنامه‌های سازمان ملی بهره وری، رویکرد بسیار مناسبی در شقوق حمل‌ونقل انجام شد و در این راستا استفاده از دارایی‌های غیر مولد از دیگر برنامه‌های ما به شمار می رود. همچنین در برنامه ششم توسعه به دنبال ایجاد ایستگاه‌های چند منظوره برای دستیابی به بحث یکپارچگی حمل‌ونقل هستیم.

امینی در قالب محور چهارم به مساله ايمنی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه action plan است که امیدواریم در اختیار صنعت حمل‌ونقل قرار گیرد. نکته دیگر اینکه از سال ۹۲ تا ۹۵ اقدامات خوبی برای جابجایی بار و مسافر از جاده به ریل و هوا انجام شده و توانسته‌ایم طی سه سال حدود ۲ درصد به سهم ریل و ۵ درصد به حمل‌ونقل هوایی و مقداری در حمل‌ونقل مسافر دریایی اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در محور پنجم به منابع پایدار اشاره کرد و گفت: رویکرد ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل رویکرد مناسبی بود که امیدواریم این صندوق با پیش بینی منابع بتواند رویکرد جدیدی در توسعه  زیرساخت‌ها، ناوگان، بیمه حمل‌ونقل و سازوکارهای مرتبط با تامین منابع را ایجاد کند. ما در این سازو کار، مسائل  اقامات خوبی برای کمک به بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم.

وی ایجاد صندوق توسعه حمل‌ونقل را انقلابی در این عرصه خواند و خاطرنشان کرد: از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده آنچه در لایحه دولت و مجلس تصویب شده حدود ۴۶ درصد از طریق منابع عمومی دولت به علاوه فاینانس و ۴۳ درصد از طریق بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و حدود ۱۱ درصد از طریق منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌ها تامین خواهد شد.

نظر شما