شناسهٔ خبر: 35648 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده در نشست اطلاع‌رسانی از دستاوردهای برجام اعلام کرد:

برجام صنعت هوانوردی را از حیاط خلوت هواپیماهای کهنه بیرون آورد/ تحریم‌ها؛ ایران را از ساختارهای بین‌المللی حذف کرد/ بعد از برجام بوئینگ مستقیما پاسخ ایران را می‌دهد/ پس از ۱۷سال رادار تحویل گرفتیم و با فرانسوی‌ها تعمیر می‌کنیم

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه تا قبل از برجام حیاط خلوت هواپیماهای کهنه و فرسوده بودیم و تعمیرات هواپیما در محیطی تاریک و بسته و با واسطه انجام می‌شد، گفت: امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مراکز تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم و موتور را با ضریب اطمینان بالا پس بگیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده در جمع شرکت کنندگان نشست اطلاع رسانی از دستاوردهای برجام، گفت: بخش‌‌ هوایی از نخستین صنایعی بود که در سی سال گذشته مورد تحریم قرار گرفت و روز به روز فضای کاری سختتر و تحریم پیچیده‌تر شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه تاریخ نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از تحریم صنعت هوایی ایران حداکثر بهره‌برداری را داشته‌اند، گفت: اگر به تاریخ ارتباط آمریکا و عراق برگردیم، اولین باری که آمریکایی‌ها وارد عراق شدند اولین پیشنهاد آنها دادن هواپیماهای مسافربری به هیئت حاکمه عراق بود یعنی درست قبل از حمله به ایران؛ اولین باری که وارد مذاکره با ویتنام شدند نیز از همین روش استفاده کردند؛ این وضعیت را در لیبی هم شاهد هستیم و این رویه نشان دهنده اهمیت ویژه این صنعت است.

تا قبل از برجام در حاشیه صنعت هوایی بودیم

عابدزاده با بیان اینکه تمام این سی سال تلاش کردند ما را به حاشیه ببرند و تاحدود زیادی هم موفق شدند، گفت: تا قبل از برجام در حاشیه صنعت هوایی بودیم و در صنعتی که کاملا ساختاری بین‌المللی دارد در پایین‌ترین سطح قرار داشتیم و حتی دریافت راه‌های هوایی که چاپ می‌شود و در اختیار خلبان قرار می‌گیرد از ما دریغ می‌شد و تمام ارتباطات ما در همه زمینه‌ها از طریق واسطه‌ها صورت می‌گرفت و ما قبل از برجام از ساختار بین‌المللی حذف شده بودیم.

وی با بیان اینکه ایران در یک حوزه رقابتی قراردارد که شامل حوزه کشورهای خلیج فارس می‌شود، گفت: کل مسافر حمل شده ما در سال ۲۰۱۶ بر اساس آمار یاتا نزدیک ۶و نیم میلیون مسافر بوده که توسط ماهان و ایران‌ایر جابه جا شده است، این درحالی است که شرکت رقیب ما در ترکیه به تنهایی ۶۰ میلیون نفر مسافر و  امارات ۵۱ میلیون مسافر جابجا کرده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد چقدر در این سال‌ها به حاشیه رفته بودیم.

عابدزاده ادامه داد: تمام تلاش ما بعد از برجام این است که از حاشیه‌ای که برای ما ایجاد کرده‌اند بیرون بیاییم. شاید دستاوردهای این یک‌ساله خیلی ملموس نباشد اما ما به عنوان کارشناس از دستاوردها راضی هستیم. قبل‌تر در محیطی تاریک و بسته هواپیما تعمیر می‌کردیم اما امروز یک تعمیرکار و یک خلبان هواپیما کتابی در اختیار دارند که می‌دانند اوریجینال بوده و دیگر کپی نیست. برای تعمیرکار هواپیما و خلبان خیلی مهم است که بداند از ابزار اصل و نه کپی استفاده می‌کند. البته این وضع به معنی باز شدن همه درها و حل همه مشکلات نیست اما درها باز شده است و در مسیر درست قرارگرفته‌ایم.

می‌توانیم مستقیما از بوئینگ پاسخ‌ دریافت کنیم/حیات خلوت هواپیماهایی که استفاده نمی‌شد، بودیم

وی ادامه داد: امروز وقتی با کمپانی بوئینگ مذاکره می‌کنیم و نامه‌ای از سوی سازمان هواپیمایی به بوئینگ می‌فرستیم به ما جواب می‌دهند و این خیلی مهم است که می‌توانیم مستقیما از بوئینگ پاسخ‌های خود را دریافت کنیم.

عابدزاده گفت: با وجود اینکه در حوزه فرودگاهی حداقل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتیم اما متاسفانه حداقل بهره‌وری را داشته‌ایم و اقتصاد مقاومتی به ما می‌آموزد که باید از این فرودگاهها استفاده کنیم اما چگونه؟ با ناوگان مناسب، با نوسازی ناوگان هوایی. ما طی این سال‌ها هواپیماهایی که از خطوط معتبر جهانی بیرون می‌رفت و کنار گذاشته می‌شد را وارد می‌کردیم و حیاط خلوت هواپیماهایی که استفاده نمی‌شد، بودیم.

وی با اشاره به متوسط عمر ناوگان هوایی رقبای ایران در منطقه، گفت: متوسط عمر ناوگان ما نزدیک به ۲۴ سال است و این درحالی است که مسن‌ترین ناوگانی که درحال رقابت با آن هستیم پاکستان است که عمر ناوگانش ۱۱ سال و بعد از آن عربستان با ۸سال، امارات با ۵  و ترکیه ۶ سال است.

عابدزاده با اشاره به تغییر وضعیت شرکت های هواپیمایی در این یک سال، ادامه داد: امروز ایکائو نمره قبولی در ایمنی پرواز به ایران داده است با این مبنا که ایران در تلاش برای تغییر جایگاه خود در صنعت هوایی است و اراده این را دارد که به سمت ایمن کردن ناوگان و فرودگاهها برود. ما در تمام سالهای گذشته کارهای تعمیراتی هواپیما را در مراکز تعمیراتی واسطه‌ها انجام دادیم که نظارتی روی آن نبود اما امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مراکز تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم و موتور را با ضریب اطمینان بالا پس بگیریم.

بهترین ارتباطات با خط هایی هوایی اروپایی درحال برقراری است

رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه بهترین ارتباطات با خط هایی هوایی اروپایی درحال برقراری است، گفت: قبلا اجازه نداشتیم هواپیماهای با ثبت اروپا را در ایران به پرواز در بیاوریم و حتی این اواخر افغانستان هم این اجازه را به ما نمی‌داد اما اخیرا توانستیم تفاهم‌نامه‌ای با ایرلند به امضا رسانیم که اجازه می‌دهد با هواپیمایی که ثبت ایرلند است توسط اپراتورهای ایرانی پرواز انجام دهیم.

وی به کارهای ارزشمندی که در حوزه در فرودگاهها انجام شده است اشاره کرد و گفت: سه دستگاه رادار خریداری کردیم که یکی حمل و دیگری درحال حمل است. این درحالی است که در این ۱۷ سال نتوانسته بودیم رادار تحویل بگیریم. رادارهای فعلی نیز درحال تعمیر از سوی بزرگترین شرکت فرانسوی است. از اتفاقات افتاده خشنودیم. از فضای ایجاد شده برای خلبانان و کارشناسان خوشحالیم. روز به روز درحال حرکت رو به جلو هستیم و باید اعلام نمایم که از سال قبل تاکنون سن ناوگان ما یک سال جوان شده است.

نظر شما