شناسهٔ خبر: 35660 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فخریه کاشان در نشست اطلاع‌رسانی از دستاوردهای برجام اعلام کرد:

تحریم‌ها باعث خدشه‌دار شدن عزت ایرانی شد/ برجام تصویر ایران را در جهان تغییر داد/ بیشترین و بدترین تحریم‌‌ها علیه شرکت هواپیمایی ایران ایر بود

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خدشه‌دار شدن عزت ایرانی را یکی از مشکلات عمده کشور در دوران تحریم دانست و گفت: بدون شک مشکلات و فشارهای موجود علیه ایران در دوران تحریم مهر بطلانی بر استانداردهای غرب بود که سالیان سال آن‌ها را در گوش مردم دنیا فرو کرده و مدعی بود با این استانداردها می‌شود زندگی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در جلسه بررسی نتایج برجام با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب در رعایت حقوق بشر و عدالت جهانی بیان کرد: در زمان تحریم درحالی از حقوق بشر صحبت می‌شد که دانشجوی ایرانی اجازه تحصیل در هر دانشگاهی را نداشت، از تجارت آزاد صحبت می‌شد درحالی که شرکت‌های ایرانی که هیچ نقشی در مسائل هسته‌ای و یا نظامی نداشتند قادر به باز کردن حساب در سایر کشورها نبودند.

فخریه کاشان در ادامه با تأکید براینکه در این زمان حتی ایرانیانی که دارای پاسپورت خارجی بودند نیز اجازه باز کردن حساب در کشور ثالث را نداشتند گفت: بدون شک این مسائل همگی مهر بطلانی بر استانداردهای غرب بود که سالیان سال آن‌ها را در گوش مردم دنیا فرو کرده و مدعی بود با این استانداردها می‌شود زندگی کرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که بی‌عدالتی‌ها و رفتار ضدحقوق بشری در سایر موارد از جمله تحریم دارو و ظلم به بیماران و حتی ارائه سوخت به وسایل حمل و نقلی نیز به وضوح دیده می‌شد گفت: نتیجه این اجماع‌های صورت گرفته علیه ایران تماما هزینه‌هایی بود که هر روز بر کشور تحمیل می‌شد چرا که ما کالاهای تحریم شده را باید گران‌تر و با هزینه بیشتر از دلال‌ها و یا واسطه‌گران خریداری می‌کردیم.

فخریه کاشان در ادامه افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت نفت قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری برای یک بشکه نفت در دوران قبل از تحریم برابر با ۸ دلار بود که با اعمال تحریم‌ها این عدد به ۳۴ دلار افزایش یافت که تنها با شرکت‌های محدودی از جمله شرکت های چینی انجام می‌شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت شرکت‌های صادرکننده ایرانی در دوران تحریم بیان کرد: در این زمان شرکت‌های مذکور حتی قادر به تأمین گواهی مبدأ ایران نبوده و مجبور بودند برای صادرات کالای خود مبدأ دیگری را به عنوان صادرکننده معرفی کنند که همین اقدام هزینه‌های بسیار زیادی را در بخش های بازرسی، بیمه و تبدیل پول برایشان ایجاد می‌کرد.

فخریه کاشان عدم امکان برنامه‌ریزی برای شرکت‌های تجاری را یکی دیگر از مشکلات مهم دوران تحریم در کشور خواند و افزود: در این زمان هیچ شرکتی نمی‌توانست تصویر روشنی از فردای خود و نوع کالای تجاری‌اش داشته باشد، به همین دلیل دچار روزمرگی شده بودیم و باید هزینه‌های گزافی را هم برای آن متحمل می‌شدیم.

وی همچنین خدشه‌دار شدن عزت ایرانی را یکی دیگر از مشکلات عمده کشور در این دوره دانست و ادامه داد: مهم‌تر از تمامی مشکلات و سختی‌ها خدشه‌دار شدن عزت کشورمان بود که در معاملات و مراودات به روشنی دیده می‌شد، ناامیدی و ترسی که برای همه مردم کشور به وجود آمده و تورم فراوانی را با خود روانه بازار کرده بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه قطعا تحریم‌ها علاوه بر سختی‌ها و بدی‌ها، فوایدی نیز برای کشور داشتند گفت: این دوران بدون شک به شرکت‌های ایرانی، دانشگاه‌ها و سازندگان، صادرکنندگان و ... فرصت داد تا کالاها و دانشی را که تا آن زمان در دست نداشتند بسازند و خودکفا شوند، به همین دلیل در ادامه شاهد توسعه صنعت نفت و ظرفیت‌سازی فراوانی در سطح کشور شدیم.

فخریه کاشان بیشترین و بدترین تحریم‌‌ها علیه شرکت‌های ایرانی در این زمان را برای شرکت هواپیمایی ایران ایر دانست و گفت: به عقیده من بدترین تحریم‌ها در این دوره متعلق به ایران ایر بود که خوشبختانه با کمک مدیریت صحیح و مناسب سرپا نگه داشته و در برابر آن پیروز شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل یا اشاره به این نکته که پس از تحریم اجماع علیه ایران شکسته و اروپا در این حوزه از سیاست‌های امریکا در برابر کشور جدا شد گفت: در زمان پسابرجام شاهد اتفاقات بسیار خوبی از جمله کاهش هزینه‌ها، خرید مستقیم، حمل و نقل راحت، برقرار شدن بیمه‌های حمل و نقلی، ارتباط با بیش از ۳۰ بانک خارجی، امضای طیف گسترده‌ای از قراردادهای ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و ایجاد شرایط مناسب جهت برنامه‌ریزی آینده کشور بوده‌ایم.

وی با تأکید براینکه با ازبین رفتن تحریم‌ها تصویر ایرانی در خارج از کشور تغییر پیدا کرد گفت:  امروز دولت آمریکا هر آن اندازه که سختگیری کند ولی دیگر قادر به ایجاد اجماعی مانند زمان تحریم علیه ایران نیست چرا که ما دیگر مانند قبل نبوده و تجارب بسیار زیادی به دست آورده‌ایم./

نظر شما