شناسهٔ خبر: 35734 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور معاون‌اول‌رئیس جمهور؛

مقابله با زمین خواری دغدغه مردم و نظام است/ تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی طرح‌های جامع و تفصیلی، صدور مجوزها و پروانه‌های ساختمانی

جلسه معاون اول رئیس جمهوری در جسله ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درباره طرح های جامع و تفصیلی و صدور مجوزها و پروانه‌ها، مثبت و سازنده است که باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاكید بر اهمیت موضوع مقابله با زمین خواری، به عنوان یكی از مظاهر مفاسد اقتصادی، گفت: جلوگیری از دست اندازی متخلفین و سوء استفاده گران به اراضی ملی و طبیعی، از دغدغه های مردم و نظام است و باید راه را بر كسانی كه به ناحق و از راه های نامشروع نظیر تغییر كاربری غیرقانونی اراضی و زد و بند ها به ثروت می رسند، مسدود كنیم.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: البته در این خصوص تا كنون مباحث مختلفی در جلسات ستاد مطرح شده كه منجر به شكل‌گیری كارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری شده است.

جهانگیری با اشاره به مسئولیت این كارگروه فرا قوه‌ای برای آسیب‌شناسی در خصوص پدیده زمین خواری و پیشنهاد این كارگروه مبنی بر ایجاد پنجره واحد و سامانه یكپارچه برای نظارت الكترونیك بر امور مرتبط با زمین، گفت: اصل ایجاد چنین سامانه ای مورد تایید است و با ایجاد آن، بستری برای هماهنگی های لازم میان دستگاههای مربوطه صورت خواهد گرفت. البته لازم است كه این سامانه هماهنگ و در راستای دولت الكترونیك باشد.

وی با اشاره به برخی نظرات كه در این جلسه در خصوص سامانه مذكور مطرح شد، از كارگروه فراقوه ای كه مسئولیت آسیب شناسی پدیده زمین خواری را بر عهده دارد خواست ضمن هماهنگی هرچه بیشتر با دستگاه های مرتبط، نظرات ارائه شده را مورد بررسی قرار دهد.

جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان پزشكیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینكه در صورت اجرای قوانین و طرح های شفاف سازی، از بسیاری از تخلفات پیشگیری می شود، گفت: لازم است این موضوع در یكی از جلسات ستاد در دستور كار قرار گیرد و زمینه اجرای كامل این طرح ها فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اطلاع رسانی و شفاف سازی درباره طرح های جامع و تفصیلی و صدور مجوزها و پروانه ها، این پیشنهاد را مثبت و سازنده ارزیابی كرد و خواستار مد نظر قرار دادن آن شد.

وی همچنین پس از ارائه گزارشی در خصوص اعلام ورشكستگی از سوی بدهكاران كلان بانكی  و تلاش برای توسل به ورشكستگی برای فرار از دین و بازپرداخت بدهی ها به شبكه بانكی، گفت: این موضوع در گذشته در ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و بانك مركزی به موقع این آسیب شناسی را ارائه كرده بود و قرار شد كه بانك مركزی و قوه قضائیه اقداماتی را در این خصوص انجام دهند كه اقدامات مناسبی در این خصوص صورت گرفت اما موضوع جدیدی كه مطرح شده نیز مهم است و باید پیگیری شود.

جهانگیری از رییس كل بانك مركزی خواست به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دادستان تهران، دبیرخانه ستاد و با حضور مدیران عامل بانك ها، موضوع جدید در خصوص ورشكستگی را طی جلساتی بررسی و نتیجه را به ستاد ارائه كنند.

معاون اول قوه قضائیه هم در این جلسه با ارائه توضیحاتی در خصوص بحث ورشكستگی، به اقدامات دستگاه قضایی در این خصوص اشاره و خاطرنشان كرد: قوه قضائیه طی بخشنامه هایی به دادگستری ها و دادستانی های كل كشور مقرر داشته در جهت كشف حقیقت و حفظ حقوق، قبل از صدور حكم ورشكستگی در خصوص وضعیت فرد ورشكسته از بانك مركزی تحقیق شود تا احكام با استواری مناسبی صادر شود و حقوق بانكها در صدور این احكام لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: گزارشاتی كه داریم بیانگر آن است كه از حجم انبوه صدور احكام ورشكستگی كاسته شده و قوه قضائیه آمادگی دارد همچنان در این زمینه همكاری لازم را انجام دهد.

پزشكیان نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه ضمن اشاره به برخی ظرفیت های قانونی در شفافیت اطلاعات، خواستار توجه هرچه بیشتر به این ظرفیت ها شد.

وی با تاكید بر ضرورت تقویت دولت الكترونیك به منظور هماهنگی دستگاه ها با یكدیگر و آگاهی مردم، افزود: با هماهنگی و تبادل اطلاعات میان دستگاه های مختلف، امكان جعل و زمین خواری به حداقل ممكن خواهد رسید.

در این جلسه كه وزرای جهاد كشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری، رییس سازمان برنامه و بودجه كشور، رییس كل بانك مركزی، رییس سازمان بازرسی كل كشور و رییس بنیاد انقلاب اسلامی نیز حضور داشتند، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از برگزاری جلسات متعدد كارگروه فرا قوه ای برای آسیب شناسی پدیده زمین خواری ارائه كرد و ضمن اشاره به سامانه جامع مجوزها و استعلامات حوزه زمین، گفت: در پنجره واحد هماهنگی موثری میان همه دستگاههای متولی امر زمین در بستر این سامانه ایجاد خواهد شد و با شفاف سازی استعلامات و مجوزها بخشی از تخلفات و مفاسد در این زمینه از بین خواهد رفت.

در این جلسه گزارشی نیز از جزئیات این سامانه ارائه شد و پس از توضیحاتی در خصوص وضعیت موجود در صدور استعلامات و مجوزها در حوزه زمین، به ارائه گزارشی در خصوص آسیب شناسی صورت گرفته و مشكلات فرآیند فعلی صدور استعلامات و مجوزها پرداخته شد.

در این گزارش راهكار حل مشكلات و فرآیند فعلی صدور استعلامات و مجوزها، تبادل هوشمند استعلامات و مجوزها میان دستگاه ها و نیز هوشمند سازی اطلاعات عنوان شد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی درباره سامانه جامع مجوزها و استعلامات حوزه زمین، با اصل ایجاد این سامانه موافقت و مقرر شد كارگروه فرا قوه ای نظرات مطرح شده در جلسه را مد نظر قرار دهد.

در این نشست همچنین مقرر شد رییس كل بانك مركزی طی جلسه ای با مدیران بانك ها و نمایندگان قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دبیرخانه ستاد در خصوص موضوع اعلام ورشكستگی برخی از بدهكاران بانكی، راهكارهای اجرایی موثر را برای پیشگیری از سوء استفاده افراد و ترفند توسل به اعلام ورشكستگی برای عدم بازپرداخت بدهی ها را بررسی و نتایج را اعلام نماید./

 

نظر شما