شناسهٔ خبر: 35779 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نخستین نشست حرکت ملی بی‌‌آی‌ام عنوان شد

برنامه‌ریزی برای تهیه سند ملی استراتژی بی‌آی‌ام/ ضرورت فرهنگ‌سازی برای بی‌‌آی‌ام در سطوح دانشگاهی و صنعتی/ساختمان‌سازی ما قبرستان مصالح شده است/ کمیته تخصصی بی‌‌آی‌ام تشکیل شود

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست تخصصی حرکت ملی بی‌آی‌ام تعریف پروژه‌های پایلوت کشوری و تهیه سند ملی استراتژی بی‌آی‌ام را ضرورت کشور ما عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست تخصصی حرکت ملی بی‌آی‌ام (سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) در جمع گروهی از کارشناسان و نمایندگان دانشگاه‌ها و بخش‌های خصوصی در سخنانی عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری این جلسه رسیدن به یک پروتکل و برنامه و نقشه راه برای ساماندهی قطعات جدای بی‌آی‌ام در کشور است تا ایده‌های مربوط به این حوزه طراحی شوند و پیش روند.

مظاهریان با اذعان بر عدم شفافیت بی‌آی‌ام در کشور ما تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ازجمله دانشگاه‌ها و مهندسین مشاور و بخش‌های صنعتی درقالب یک برنامه و پروتکل درحوزه بی‌آی‌ام فعالیت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با طرح پرسش چه باید کرد؟ توضیح داد: در راستای تحقق حرکت ملی بی‌آی‌ام ایران باید در گام نخست به تهیه گزارش شناخت وضعیت عمومی کشور نسبت با امکان کاربست بی‌آی‌ام برسیم و در نهایت بتوانیم سند ملی استراتژی بی‌آی‌ام ایران را تهیه کنیم و در این راستا باید پروژه‌های پایلوت کشوری تعریف و بانک بی‌آی‌ام کشور راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به ضرورت تهیه سند ملی بی‌آی‌ام ساختمان گفت: می‌توانیم از طریق معافیت‌ها و جوایز بخش خصوصی و دستگاه‌ها را به کاربست بی‌آی‌ام تشویق کنیم. در نهایت باید سامانه جامع بی‌آی‌ام کشور تهیه شود و به مرحله قانون‌گذاری برسیم.

مظاهریان بر ضرورت فرهنگسازی بی‌آی‌ام در سطوح عمومی، صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: در این راستا نقش دولت بسیار مهم است و باید در عین اینکه فرایند پیاده‌سازی بی‌آی‌ام در کشور بومی باشد از مدل‌ها و الگوهای موفق جهانی نیز استفاده کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هدف ما رسیدن به یک برنامه برای ارائه به مجلس برای قانونگذاری و ساماندهی فرآیند بی‌آی‌ام است تا دراین میان وظایف هر دستگاه مشخص و واضح باشد.

در این نشست پیش از سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی گزارشی اجمالی از روند اجرای فرایند بی‌آی‌ام در کشورهای دیگر ارائه شد.

بی‌آی‌ام  که سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است با شعار تصور کن. طراحی کن، بساز! به یکپارچه‌سازی اطلاعات طراحی سازه‌ای کمک می‌کند و به رفع چالش‌های این حوزه می‌انجامد. در این گزارش تاکید شد: با استفاده از بی‌آی‌ام به ساخت دیجیتال و شبیهسازی اجرای پروژه می‌پردازیم تا درموقع ساخت با کمترین خطا مواجه باشیم. مدل‌سازی بی‌آی‌ام غنی از اطلاعاتی است که این اطلاعات  از منابع مختلف کسب می‌شود و کشورهای مختلف اغلب برای پایین آوردن هزینه‌کرد پروژه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌کنند.

انگلستان به سطح دوم کاربست کامل بی‌آی‌ام رسیده و اجازه اجباری کردن آن در دستورالعمل ۲۰۱۴ اتحادیه اروپا نیز آمده است و سطح یک آن تا سال ۲۰۱۷ در آلمان و فرانسه و تا ۲۰۱۸ در اسپانیا اجباری شده است و کشورهای دانمارک، فنلاند و نروژ نیز حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

نظام آموزشی و تمرکز پروژه‌ها بر مبنای بی‌آی‌ام

دراین نشست، همچنین احمد اخلاصی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در سخنانی تاکید کرد: اگر نظام عملیاتی بی‌آی‌ام در کشور شکل بگیرد شاهد مزایا و تاثیرات خوب آن در نظام مهندسی خواهیم بود.

اخلاصی افزود: از پنج سال پیش دانشجویان تکنولوژی مهندسی دانشگاه علم و صنعت را تشویق کرده‌ایم که به طراحی بی‌آی‌ام در پروژه‌های خود بپردازند و نظام آموزشی به تدریج به دنبال تغییر در نظام درسی دانشگاه‌ها و قرارگیری پروژه‌ها بر مبنای بی‌آی‌ام است. در این راستا تفاهمنامه‌ای را نیز سال گذشته منعقد کرده‌ایم و سمینارهایی نیز تشکیل شده و دانشگاه‌های دیگر نیز وارد این حوزه شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بر ضرورت همگرایی بین دانشگاه‌ها و وزارت راه و شهرسازی برای پیاده‌سازی سامانه بی‌آی‌ام تاکید کرد و گفت: دراین زمینه باید از شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی نیز حمایت شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر آنچه به عنوان بی‌آی‌ام اجرایی شده اغلب مدل‌سازی صرف بوده و به اعتبار پیمانکاران ضربه زده است، افزود: دانشگاه علم و صنعت آماده همکاری کامل با وزارت راه و شهرسازی برای پیاده‌سازی بی‌آی‌ام در تمام سطوح است.

اخلاصی با تاکید بر صرفه اقتصادی بالای بی‌آی‌ام برای صنعت ساختمان ایران گفت: باید بی‌آی‌ام را یک نیاز بدانیم چراکه از طریق آن می‌توانیم تمام نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های ساخت و ساز کشور را ساماندهی کنیم. در این راه باید درگام نخست آغاز حرکت را شناخت و تحقق این مهم جز با همگرایی و حمایت دولت ممکن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین پیشنهاد داد که کمیته و مجمع اولیه بی‌آی‌ام راه‌اندازی شود.

ضرورت بسترسازی آموزشی برای بی‌آی‌ام 

همچنین جهانگیر شریفی، معمار و شهرساز در سخنانی عنوان کرد: اگر بی‌آی‌ام که سابقه ۲۰ ساله درکشور دارد به طور صحیح مدیریت می‌شد امروز شاهد رکود در ساخت و ساز نبودیم.

شریفی افزود: باید استراتژی رفتار با مهندسی ساختمان تغییر کند و هنوز مهندسان مشاور این بخش را جدی نمی‌گیرند. در این زمینه باید به بسترسازی آموزشی برسیم تا بی‌آی‌ام به یک جریان سیال تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: بی‌آی‌ام یک جبر است و برای برون رفت از مشکلات باید به برنامه‌ریزی دقیق برسیم. همچنین لازم است دبیرخانه اجرایی تغییر مناسبات خدمات مهندسی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه‌ها راه‌اندازی شود و خروجی جلسات دبیرخانه به شکل مقررات در اختیار مراجع قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز ساختمان‌سازی ما قبرستان مصالح شده و می توانیم با استفاده از بی‌آی‌ام به صرفه‌جویی در انرژی و مصرف بهینه مصالح برسیم.

ضرورت یکپارچه‌سازی فعالیت‌های حوزه بی‌آی‌ام

همچنین کتایون تقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درسخنانی بر ضرورت یکپارچه‌سازی فعالیت‌های حوزه بی‌آیام تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم دراین حوزه چشم انداز تعریف و ارتباط بین دانشگاه و صنعت را هدفمند کنیم.

وی با بیان اینکه بی‌آی‌ام به پیش‌بینی هزینه‌ها کمک می‌کند و زمان ساخت را کاهش می‌دهد، افزود: در این راستا باید درگام نخست به استانداردسازی مصالح ساختمانی بپردازیم.

در این نشست همچنین مقرر شد که نیمه دوم سال ۹۶ سمینار بی‌آی‌ام در سطح بین‌المللی برگزار شود.

این نشست ۱۷ اسفند در سالن جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما