شناسهٔ خبر: 35816 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نجار:

‌افزون بر‌۵۰ درصد واحدهای مسکونی در معرض آسیب است

اسماعیل نجار ‌رئیس‌سازمان مدیریت بحران گفت: بیش از ۵۰ درصد خانه‌های کل کشور به علت فرسودگی یا جانمایی غلط در ساخت و ساز در معرض آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی یا انسان ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، اسماعیل نجار روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری همایش هم افزایی سازمان های امدادی در مدیریت بحران های طبیعی استان ایلام؛ فرصت ها و چالش ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بیشتر این واحدها در شهرها قرار دارند که عمده آنها جزء بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیررسمی حاشیه شهرها هستند.

وی با بیان اینکه در هنگام بروز حوادث طبیعی چون سیل و زلزله بیشترین خسارت ها به مناطق روستایی وارد می شود، افزود: بازسازی و نوسازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با مقاومت بالا در برابر زلزله برنامه درازمدت دولت جمهوری اسلامی است.

نجار یادآور شد: تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح روستاهای کشور به ویژه مناطق آسیب پذیری که در محل گسل ها یا نزدیک رودخانه ها قرار دارند بازسازی و نوسازی شده است.

وی در مورد استحکام ساختمان های احداث شده روستایی در برابر حوادثی چون زلزله نیز گفت: این بناها با نظارت دقیق مهندسان و شناژ استاندارد و بر اساس بخشنامه های مقاوم سازی ساختمان ها احداث شده تا در هنگام بروز زلزله ساکنان آنها فرصت کافی برای خروج از ساختمان داشته باشند.

نجار با بیان اینکه باید از حوادث گذشته درس عبرت بگیریم، نقش مردم را در کاهش خسات های جانی و مالی مهم ارزیابی کرد و افزود: صاحبان خانه ها باید در روند احداث خانه خود از سازمان نظام مهندسی حضور مهندس ناظر کاربلد و متعهد را مطالبه کنند چرا که این سازمان متولی نظارت بر ساخت و ساز اصولی ساختمان ها است.

به گزارش ایرنا اسمائیل نجار برای شرکت در همایش یک روزه هم افزایی سازمان های امدادی در مدیریت بحران های طبیعی استان ایلام؛ فرصت ها و چالش ها به استان ایلام سفر کرد.

این همایش با حضور استاندار ایلام، مسئولان دستگاه های نظامی، اداری و امدادی، هیات های علمی دانشگاهی در محل هتل زاگرس برگزار شد.

برگزاری کارگاه های آموزشی رسانه ها و مدیریت بحران، مقابله با سیل و آتش سوزی، ارائه مقاله و تجلیل از صاحبان مقاله های برتر و درختکاری توسط رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در محوطه هتل زاگرس از برنامه های جنبی این همایش بود.

نظر شما