شناسهٔ خبر: 35839 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تشکیل شورای راهبری طرح احیای مجموعه ریسباف/ عملیات اجرایی بازسازی کارخانه ریسباف اوایل ۹۶ کلید می‌خورد/ بهره‌برداری مجدد از ریسباف، شروع جریانی متفاوت از مفهوم توسعه شهری

ریسباف معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل شورای راهبری طرح احیای مجموعه ریسباف خبر داد و گفت: عملیات اجرایی پروژه احیا و بازسازی کارخانه ریسباف پس از تأیید طرح منتخب از اوایل سال ۹۶ آغاز خواهد شد.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت فرایند تملک کارخانه ریسباف بیان کرد: پس از موفقیت در خریداری این کارخانه به این جمع‌بندی رسیدیم که قطعا برای برنامه‌ریزی و مدیریت این مجموعه ارزشمند به ایجاد یک فضای هم‌اندیشی تحت عنوان شورای راهبری طرح احیای مجموعه ریسباف نیاز داریم.

ایزدی در ادامه تأکید کرد: پس از برگزاری جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان‌های متولی در تهران داشتیم، جلسه اصلی و جمع‌بندی مطالب را هفته گذشته در شهر اصفهان و با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری، نماینده سازمان میراث فرهنگی و تیمی از اعضای وزارت راه و شهرسازی به عنوان مالک بنا برگزار کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: در این جلسه ترکیب اعضای نهایی شورای راهبری طرح احیای مجموعه ریسباف مشخص و قرار شد تا این شورا در دو سطح راهبردی و اجرایی برگزار شود.

ایزدی سیاست‌گذاری، تدوین برنامه‌های کلان، نظارت و کنترل را وظایف اصلی سطح راهبردی این شورا اعلام کرد و افزود: این اقدامات باید در این سطح از شورا انجام و برای اجرا به ستاد اجرایی ارائه شود.

این مقام مسئول درباره سطح دوم این شورا نیز بیان کرد: سطح دوم این شورا شامل اعضا و نمایندگان ستاد اجرایی بوده که با همکاری مجری منتخب طرح، اقدامات عملیاتی را پیش می‌برند.

معاون وزیر راه  و شهرسازی نحوه بهره‌برداری از مجموعه ارزشمند کارخانه ریسباف را یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این جلسه اعلام کرد و افزود: خوشبختانه همه اعضای حاضر در جلسه درخصوص تبدیل این مجموعه به فضایی در خدمت شهروندان اتفاق نظر داشته و درصدد بهره‌برداری و کسب درآمد از آن نبودند، اما نکته اصلی تفاوت دیدگاه‌ها در چگونگی بهره‌برداری از مجموعه است.

وی همچنین اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی به دلیل وجود تعداد زیادی از آثار ارزشمند و تاریخی در استان اصفهان و عدم حضور یک موزه بزرگ و قابل توجه در استان خواستار تبدیل این کارخانه به موزه بوده و از سویی دیگر برخی از نمایندگان با توجه به پیشینه این کارخانه در حرفه ریسندگی خواستار  تبدیل شدن آن به محلی برای عرضه و آموزش انواع فعالیت‌های ریسندگی هستند.

ایزدی در ادامه افزود: براین اساس قرار شد تا پایان سال جاری تصمیم نهایی در مورد طیف فعالیت‌هایی که امکان اجرای آن در این مجموعه تاریخی وجود دارد تهیه و به ستاد اجرایی ارسال شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین از آغازعملیات اجرایی این مجموعه در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: قصد داریم طرح جامعی برای بهره‌برداری از کارخانه ریسباف ارایه و مسابقات بین‌المللی را برای انتخاب طرح برگزیده برگزار کنیم.

وی همچنین از پیشنهاد ارائه شده جهت بازگشایی این مجموعه در ایام نوروز خبر داد و گفت: پیشنهاد شد تا با باز شدن درب این کارخانه بعد از سال‌ها محرومیت استفاده از این فضا امکانی برای بازدید عمومی نیز در تعطیلات نوروز فراهم شود.

به گفته این مقام مسئول  متأسفانه کارخانه بافت ناز که در پلاک مجاور کارخانه ریسباف قرار دارد، هم اکنون تخریب شده و جهت ساخت مجموعه تجاری در حال گودبرداری است، امری که ممکن بود با غفلتی دیگر آینده این مجموعه ارزشمند را نیز رقم بزند.

ایزدی در پایان احیا و بهره‌برداری مجدد از این مجموعه ارزشمند را شروع جریان متفاوتی از مفهوم توسعه در شهر دانست و گفت: قطعا این امر باعث ارتقای سطح کیفی و زندگی شهروندان در منطقه شده و امید است نمونه‌های دیگری از آن نیز در سایر شهرها تداوم پیدا کند./

نظر شما