شناسهٔ خبر: 35945 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

 سیدحسین میرشفیع در نشست خبری اعلام کرد

بهره‌برداری از فاز یک قطعه منجیل-رودبار از پنجشنبه ممکن می‌شود/ مشاركت ۴۰۰ میلیون یورویی برای آزادراه امام‌زاده هاشم-انزلی

میر شفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شركت ساخت در نشستی خبری از میزان پیشرفت آزادراه‌های مهم کشور خبر داد و اعلام کرد فاز یک از قطعه منجیل-رودبار از آزادراه قزوین-رشت که به دلیل نبود سرمایه‌گذار خصوصی رها شده بود با سرمایه‌گذاری دولتی احداث شده و پیش از شروع تعطیلات نوروزی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدحسین میرشفیع در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده در حوزه آزادراهی و پروژه‌های قابل افتتاح پیش از پایان سال جاری اظهار داشت: ساخت آزادراه قزوین-رشت سال ۸۳ شروع شد و تا سال ۸۸ ساخت آن به طول ۱۳۸ كیلومتر در حدفاصل قزوین تا امامزاده هاشم انجام شد.

وی افزود: اما قطعه منجیل-رودبار به طول ۱۱ كیلومتر به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه نشد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شركت ساخت با بیان اینكه از اواخر سال ۹۳ تصمیم بر ساخت این قطعه با جذب سرمایه‌گذار و مشاركت جدید گرفته شد گفت: سرانجام ساخت این قطعه با منابع دولتی شروع شد و اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است. 

میرشفیع با اشاره به فاز یك این پروژه بیان داشت: در احداث كنارگذر منجیل به صورت رفت و برگشت به طول ۷ كیلومتر، ۳ هزار و ۲۰۰ متر تونل و ۴ دستگاه پل احداث شد و با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان این طرح محقق شد و پنجشنبه اين هفته به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه به فاز دوم این پروژه اشاره كرد و گفت: این فاز نیز به طول ۱۶ كیلومتر به صورت رفت و برگشت حدفاصل بعد از منجیل تا بعد از رودبار در دست بررسی قرار دارد كه مطالعات آن نهایی شده است.

این مقام مسئول همچنین به قیمت عوارضی این قطعه از آزادراه قزوین-رشت اشاره كرد و گفت: برای ایام نوروز هیچ‌گونه عوارضی در این قطعه تا اطلاع ثانوی از مردم اخذ نمی‌شود اما در سایر قطعات دو مبلغ ۴۵۰۰ تومان و ۱۸۰۰ تومانی دریافت خواهد شد.

میرشفیع با اشاره به بازنگری طرح ساخت مسیر رودبار در این پروژه بیان داشت: بهره‌برداری حداكثری مردم رودبار از مناظر طبیعی و محصولات زیتون این منطقه مد نظر قرار گرفته است به طوری‌كه یكی از پیشنهادات مطرح شده عبور خط دوم آزادراه تهران-رشت از داخل شهر رودبار با هدف توجه به حضور ذینفعان بوده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شركت ساخت یادآور شد: در عین حال در حاشیه آزادراه محلی برای احداث یك مجتمع تجاری به منظور فروش محصول زیتون رودبار پیش‌بینی و زمین مناسب در اختیار گذاشته شده است.

وی از مذاكره با طرف مشاركت برای ساخت آزادراهی حدفاصل امامزاده هاشم تا انزلی خبر داد و گفت: مجموع سرمایه مورد نیاز اجرای این پروژه به صورت آزادراهی ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده كه ۵۰ درصد آن به صورت فاینانس و ۵۰ درصد دیگر از طرف سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

میرشفیع در ادامه به پیشرفت ساخت و توسعه آزادراه ۲۱۰ كیلومتری اصفهان-شیراز اشاره كرد و گفت: تاکنون این پروژه ۲۱۰ کیلومتری پیشرفتی ۵۱ درصدی را به ثبت رسانده است. در حال حاضر ۱۵۰ کیلومتر از این پروژه آماده روسازی شده که حدود ۱۰۰ کیلومتر آن روسازی بتنی شده است.

میرشفیع ادامه داد: این آزادراه تا منطقه تنگ خیاره در محدوده شیراز ادامه پیدا می‌کند که با ابلاغ قطعه هفت به پیمانکار به جاده شیراز – سپیدان متصل خواهد شد و البته در فاز نهایی به آزادراه شیراز – بوشهر متصل می‌شود. این پروژه با سرمایه‌گذاری و مشارکت قرارگاه خاتم‌الاوصیا زیر نظر وزارت دفاع انجام می‌گیرد و ما امیدواریم امکان آن وجود داشته باشد که در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری نهایی برسد.

 

نظر شما