شناسهٔ خبر: 35950 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصر درگفت‌و گو با پایگاه خبری عنوان کرد

گذر مسافران نوروزی از راه‌های ایمن آذربایجان غربی در دل کوهستان/ برنامه‌ریزی برای اتمام ۳۲۹ کیلومتر پروژه راه در دست احداث در سال 96

داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی با تاکید بر ایمنی سفر و اجرای تمهیدات برای کاهش تصادفات جاده‌ای نوروز ۹۶ مسافران را دعوت کرد که از زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری راه‌های جنگلی و کوهستانی استان استفاده کنند.

داریوش نصر، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است. این استان یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد و بر اساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستم‌های ویژه‌ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در سطوح مختلف توپوگرافی به وجود آمده که اهم آنها به شکل جنگل‌ها و مراتع خودنمایی می‌کنند. استان آذربایجان غربی دارای ۱۷ شهرستان، ۳۶ بخش، ۳۶ شهر، ۱۰۹ دهستان و ۳۷۲۸ آبادی است و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه است.

نصر با تاکید بر فراهم شدن شرایط ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای محورهای استان گفت: از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به دریاچه ارومیه، قره کلیسای چالدران، آبشارشلماش سردشت، غارسهولان مهاباد، مزار شمس تبریزی خوی، پل هوایی قطورخور، تخت سلیمان تکاب، تخمه آفتابگردان خوی، دروازه سنگی خوی و بازارچه سرپوشیده و قدیمی خوی اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین از برنامه‌ریزی برای اتمام ۳۲۹ کیلومترپروژه راه شامل ۱۳۱ کیلومتر پروژه بزرگراهی، ۱۶۵ کیلومتر راه اصلی و ۲۳ کیلومتر راه فرعی در سال ۹۶ خبر داد و افزود: مجموعه طول پروژه‌های در دست احداث استان ۳۲۹ کیلومتر شامل ۴۱ پروژه است که ۱۳۱ کیلومتر آن پروژه بزرگراهی شامل ۱۴ پروژه درمحورهای ارومیه-میاندوآب، ارومیه-سرو، سلماس-صوفیان، سلماس-خوی-ایواوغلی و نقده-پیرانشهر است. ۱۶۵ کیلومتر نیز راه اصلی شامل ۲۲ پروژه درمحورهای میاندوآب-شاهین‌دژ، تکاب، میاندوآب-فسندوز، میاندوآب-تپه‌رش، پیرانشهر-سردشت، پیرانشهر-تمرچین و نقده-اشنویه است. همچنین پیگیر اتمام پروژه‌های راه فرعی به میزان ۳۳ کیلومتر شامل پنج پروژه در محورهای تکاب-ایران‌خواه، چالدران-کشمش‌تپه، زندان میاندوآب، خوی-قطور، بوکان-سد شهید کاظمی و فیرورق-چالدران هستیم.

وی همچنین گفت: سال ۹۵ درمجموع ۱۰۶.۵ کیلومتر راه فرعی و اصلی استان آسفالت شد و پروژه‌های راه‌های اصلی و فرعی به پیشرفت ۳۱ درصدی رسیدند.

نصر با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی واگذاری واحدهای مسکن مهر آذربایجان غربی عنوان کرد: ازجمله مهمترین توفیقات اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان می‌توان به آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی خانه محله ارومیه، خوی، میاندوآب و بوکان و مقدمات مرکز درمانی ارومیه و کف‌‌سازی گذر نظام السلطنه ارومیه و مقدمات خرید بنای تاریخی خانه حدیدی ارومیه، پیشرفت ۸۵ درصدی مدرسه ۱۲ کلاسه وکیل‌آباد ارومیه و اتمام طرح مطالعاتی ارتقای سرمایه اجتماعی در محله وکیل‌آباد ارومیه اشاره کرد.

نظر شما