شناسهٔ خبر: 36014 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اسفندیاری مطرح‌ کرد:

آمادگی تمامی فرودگاه‌های کشور برای خدمات‌دهی ویژه به مسافران نوروزی/ پیش‌بینی جابجایی هوایی ۳.۶ میلیون مسافر نوروزی

مسافران نوروزی در فرودگاه کیش قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی پیش‌بینی کرد؛ در نوروز امسال بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه‌های کشور جابجا شوند.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا؛ حسین اسفندیاری در جریان بازدید از بخش‌های مختلف فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: این تعداد مسافر دست کم از طریق ۲۵ هزار پرواز ورودی و خروجی بین فرودگاه‌ها جابجا می‌شوند.

وی عنوان کرد: هم اکنون تمامی فرودگاه‌های کشور برای خدمات‌دهی ویژه به مسافران نوروزی آماده‌اند و از حدود ۲ ماه قبل ستاد نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعال شده که در آن برنامه‌های مربوط به ارتقای خدمت به مردم و مسافران نوروزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: به این منظور علاوه بر برنامه‌هایی که سالانه به‌طور معمول برای بهبود شرایط در فرودگاه‌ها اجرا می‌شود همانند طرح ارتقای خدمات که از ۲ سال گذشته نخست از فرودگاه‌های مشهد و مهرآباد کلید خورد و به سایر فرودگاه‌ها توسعه یافت، طرح‌های ویژه نوروزی هم به اجرا درآمده است.

اسفندیاری اظهار کرد: در کنار این تلاش‌ها، ستاد نوروزی در حوزه هوانوردی از جمله ارزیابی تجهیزات و سامانه‌های ناوبری، ارتباطی، راداری، تجهیزات فنی، تاسیساتی، آتش‌نشانی و کمک‌ناوبری بصری(روشنایی باندها و غیره) اقدام به ارزیابی کرده که این بخش پنهان از دید مردم و از جمله مباحث محوری در تامین ایمنی پروازهاست.

وی ادامه داد: در بعد دیگر نیز با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، بخش‌های عمومی فرودگاه‌ها اعم از ترمینال‌ها و توقفگاه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نقایص آن برطرف و محیطی آراسته و دلپذیر برای مسافران نوروزی فراهم شده است.

اسفندیاری افزود: با سازماندهی که انجام گرفته، ستاد نوروزی مرکزی بر عملکرد فرودگاه‌ها نظارت مستمر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرودگاه مشهد از جمله فرودگاه های پرتردد کشور، بویژه در ایام نوروز است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که در ایام نوروز بیش از ۶۵۰ هزار مسافر از طریق چهار هزار پرواز در مسیر مشهد از طریق ناوگان هوایی جابجا شوند.

فرودگاه بین‌المللی مشهد در رتبه‌بندی جهانی فرودگاه‌ها

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، نخستین فرودگاه کشور است که قابلیت قرارگیری در رتبه بندی جهانی را دارد.

اسفندیاری افزود: امسال ظرفیت جابجایی مسافر از این فرودگاه به بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد و هم‌اکنون در سامانه ارزیابی اتحادیه جهانی فرودگاه‌ها قرار گرفته است که از طریق شاخص‌های کیفی استاندارد شده جهانی، فرودگاه‌های واجد شرایط را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه این امر نتیجه تحول در صنعت فرودگاهی است، عنوان کرد: اوایل سال جدید جایگاه و رتبه فرودگاه بین‌المللی مشهد از سوی اتحادیه جهانی فرودگاه‌ها در رتبه‌بندی جهانی اعلام می‌شود که این امر قابلیت رقابت‌پذیری در سطح فرودگاه‌های منطقه و جهان را برای ما فراهم می‌کند و به تدریج موضوع رقابت را برای افزایش و ارتقای خدمات در فرودگاه‌های کشور توسعه می‌دهد.

وی گفت: فرودگاه مشهد به‌عنوان فرودگاهی مهم و بین‌المللی است که حجم قابل توجهی از زائران و مشتاقان اهل‌بیت(ع) از سراسر دنیا را در خود پذیراست.

وی ادامه داد: این فرودگاه از نظر سطح خدمات، کیفیت و کمیت آن و نیز از نظر آمار مسافر روند رو به رشدی را طی می‌کند و از جمله فرودگاه‌های مطرح منطقه‌یی است که به‌عنوان نقطه‌یی امیدبخش در عرصه رقابت جهانی قرار دارد.

وی افزود: امروز کیفیت و کمیت خدمات این فرودگاه ارتقا و ترمینال‌های داخلی و خارجی آن توسعه یافته و این روند همچنان ادامه دارد و شمار کانترهای پروازی پذیرش مسافر به ۳۰ مورد و گیت‌های فرودگاهی به ۱۴ مورد افزایش یافته است.

به گفته وی، فرودگاه مشهد در عرصه عمومی، ترمینالی و نیز هوانوردی ظرفیت پذیرش همزمان چندین پرواز را یافته است که این افزایش ظرفیت، تاخیرها و معطلی مسافران را کاهش داده است.

اجرای باند سوم فرودگاه مشهد

اسفندیاری از دیگر برنامه‌هایی که با مشارکت مسئولان استان برای فرودگاه مشهد در دست طراحی است را اجرای باند سوم فرودگاه مشهد عنوان و ذکر کرد: آزاد سازی اراضی و اجرای این باند نتایج ارزشمندی برای مشهد دربر دارد که از جمله آنها افزایش ایمنی پروازها، حل مشکل آلودگی صوتی و تغییر مسیر پروازی هواپیماها از روی شهر و رهایی مردم از این مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد: از سویی سرعت پذیرش پروازها و نشست و برخاست در فرودگاه مشهد افزایش می‌یابد.

به گفته وی، مطالعات این طرح انجام شده و کار طراحی آن در دستور کار است و همزمان با تولیت آستان قدس رضوی هم برای آزادسازی زمین مذاکره شده تا بتوان کار طراحی و قسمت‌های فنی را به موازات هم پیش برد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۵۴ فرودگاه را در کشور زیر پوشش دارد که از این تعداد ۴۵ مورد فعال است.

علاوه بر این هشت فرودگاه نیز مربوط به حوزه نفت است که کارکرد ماموریت حوزه‌های نفتی را دارند و چند فرودگاه نیز در حوزه مناطق آزاد فعال هستند.

نظر شما