شناسهٔ خبر: 36064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست کارگروه تخصصی حمل‌ونقل و شریان‌های حیاتی استان قم

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در جلسه کارگروه تخصصی حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان استان گفت: کاهش تصادفات منجر به فوت در استان قم در ده ماه امسال نشان‌دهنده میل به سمت ایمنی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در جلسه کارگروه تخصصی حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان که با موضوع آمادگی دستگاه‌ها در تعطیلات نوروزی و بررسی حادثه ریزش مترو تشکیل شد، حسن صبوری گفت: بررسی حادثه ریزش دیواره مترو قم با حضور کارشناسان فنی و پیمانکار مربوطه در قالب کمیته فنی بررسی شده و نتایج آن به اطلاع عموم مردم برسد.

زارع مدیرکل هواشناسی استان نیز در این جلسه با بیان اعلام آمادگی برای تعطیلات نوروز افزود: بهترین زمان پیش‌بینی دقیق وضعیت جوی هوا ۲۴ ساعت قبل است که به همین دلیل پیش‌بینی دقیق آب و هوای تعطیلات نوروز هم‌اکنون چندان میسر و دقیق نیست.

مدیرعامل آزادراه حرم تا حرم نیز از نصب دکل مخابراتی در مجتمع تفریحی و گردشگری شاهجانی برای حل مشکلات آنتن دهی خبر داد و در ادامه در خصوص اقدامات تعطیلات نوروز گفت: سوخت‌رسانی در طول مسیر از طریق ایجاد پمپ بنزین‌ها انجام می‌گردد و جهت جلوگیری بروز تصادفات با احشام و حیواناتی مانند شتر در این جاده اقدامات مهمی مانند تعبیه درگاه‌ها انجام شده است.

مقدسی مدیر مسئول راهداری آزادراه قم- گرمسار با بیان این که ۷۰ درصد از این آزادراه در محدوده استان قم قرار دارد از تجهیز اکیپ‌های نوروزی جهت خدمت‌رسانی به مسافران و زائران استان خبر داد.

وی ضمن درخواست از کلیه مسافرین برای نریختن زباله در مسیر جاده‌ها، تأکید کرد: نقش رسانه‌هایی مانند صداوسیما در گسترش این فرهنگ عمومی بی‌بدیل است.

سرگرد سلطانی رئیس پلیس‌راه روستایی و نماینده پلیس‌راه استان نیز در این جلسه بیان کرد: خواب‌آلودگی دلیل اصلی تصادفات نوروزی است و از کلیه رانندگان درخواست کرد از تعجیل در رانندگی و رسیدن به مقصد جلوگیری کرده و در مواقع خستگی حتماً زمانی را استراحت و بازتوانی خود اختصاص دهند.

یعقوبی نماینده جمعیت هلال‌احمر استان ضمن بیان این که این جمعیت یک وظیفه حاکمیتی داشته و معین سایر دستگاه‌ها است، گفت: برای تعطیلات نوروزی امسال ۱۷ پایگاه امداد و نجات برنامه‌ریزی شده است.

وی در تشریح اقدامات این جمعیت اظهار کرد: راهنمایی و طرح ایمنی نوروزی در قالب برنامه‌های فرهنگی، استقرار امداد هوایی در برخی نقاط استان، استقرار اکیپ امدادی در مسجد مقدس جمکران و جاده گرمسار بخشی از اقدامات این جمعیت خواهد بود.

یعقوبی در پایان ضمن اظهار گلایه‌مندی از جریمه خودروهای امدادی در عوارضی قم- تهران بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌های امداد و نجات به دلیل ماهیت کارشان نیازمند تسریع در عملیات هستند؛ اما متأسفانه عبور خودروهای امدادی در حین عملیات از محل عوارضی‌ها با ثبت جریمه عدم پرداخت عوارض مواجه خواهد شد.

سلیمیان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ضمن ارائه توضیحات اقدامات این اداره کل در حوزه راه افزود: راهدارخانه‌ها برای تعطیلات نوروزی تجهیز و آماده هستند و تعداد ۲۹ نقطه از ۶۲ نقطه حادثه‌خیز استان آشکارسازی شده است.

وی ضمن بیان این که اکیپ‌های راهداری در طول مسیر محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند از اطلاع‌رسانی دقیق جانمایی آن‌ها ظرف چند روز آینده خبر داد.

جعفری مدیر آتش‌نشانی استان نیز ضمن ارائه گزارش در خصوص اقدامات صورت گرفته در حادثه ریزش مترو نحوه عملیات امداد و نجات را خوب توصیف کرد.

وی گفت: آتش‌نشانی قم به عنوان اولین کلان‌شهر کشور است که تعداد ایستگاه‌های استاندارد داشته و وجود ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی و حدود ۴۰۰ نفر نیروی امدادی شهر قم را در رتبه نسبتاً خوبی قرار داده است.

در پایان جلسه عباسی فرد رئیس اداره پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی ضمن تشریح حادثه ریزش دیواره مترو و عملیات امداد و نجات بر لزوم بررسی ریسک‌ها و اقدامات مترتب بر آن تأکید و توصیه کرد: کلیه دستگاه‌های استان نسبت به برگزاری مانورهایی با موضوع مدیریت بحران اقدام نمایند تا در مواقع بروز حوادث بحرانی عملیات با سرعت و دقت پیش رود و از بی‌نظمی‌ها کاسته شود.

نظر شما