شناسهٔ خبر: 36068 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جلسه کمیسیون ماده ۵:

ساخت سیتی سنتر در محله‌های پرترافیک باعث افزایش ترافیک و نابودی کسب‌وکارهای کوچک خواهد شد/ حجم بارگذاری ساختمان‌ها باید بر اساس کشش شبکه معابر یک محله طراحی شود

جلسه در جلسه کمیسیون ماده ۵ این هفته استان اصفهان ۱۲۰ مورد از موارد مربوط به تغییر کاربری، حذف و یا احداث گذر ۱۲ شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در جلسه کمیسیون ماده ۵ این هفته استان که به ریاست محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا انجام شد، ۱۲۰ مورد از موارد مربوط به تغییر کاربری، حذف و یا احداث گذر مربوط به شهرهای اصفهان، سده لنجان، نجف‌آباد، بویین و میاندشت، گلپایگان، شاهین‌شهر، گرگاب، اردستان، قمصر، نطنز، آران و بیدگل و بررسی محدوده بافت فرسوده ابوزیدآباد مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 از جمله موارد مطرح شده در این جلسه تغییر کاربری ۲۷۰۰۰ مترمربع از اراضی شهر اصفهان از آموزشی –بهداشتی، درمانی- پارکینگ –ورزشی –فضای سبز –مسکونی- تجاری –خدماتی به مسکونی –تجاری و ساخت سیتی سنتر بود که حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی در این باره گفت: خدماتی که در یک محله است برای پاسخ‌گویی به همان محله و در سطح محله در طرح تفصیلی طراحی و پیش‌بینی شده‌اند و تغییر کاربری فراتر از ظرفیت و پتانسیل محله منطقی نیست.

وی در ادامه گفت: اولویت‌بندی متوجه املاک شخصی واقع در مسیر طرح‌ها است نه املاک ناشی از تفکیک که هیچ ربطی به بحث طرح‌ها ندارند و اولویت‌بندی این املاک توسط هر شخصی که انجام شود خلاف مقررات است و امکان انجام چنین کاری برای  پلاک‌هایی که از یک تفکیکی جهت خدمات جدا می‌شوند وجود ندارد و نباید با مبنا قرار دادن اولویت‌بندی‌های خلاف قانون، تغییر کاربری اراضی صورت گیرد.

غلامی در ادامه افزود: حجم بارگذاری ساختمان‌ها باید بر اساس کشش شبکه معابر یک محله طراحی شود و در تغییر کاربری حتماً باید به این موضوع توجه خاصی داشت.

تغییر کاربری اراضی بدون توجه به کشش معابر و سپس تغییر خط بدنه برای رفع بحران ایجاد شده یک کار غیرمنطقی است و ضرورت ندارد که برای کسب درآمد با تغییر کاربری یک بحران ترافیکی ایجاد و سپس برای حل آن مشکل همان درآمد و شاید بیشتر از آن را صرف ساخت تقاطع‌های غیر همسطح کرد.

وی متذکر شد: ساخت سیتی سنتر در محله‌های پرترافیک علاوه بر ایجاد مشکل ترافیکی باعث نابودی کسب و کارهای کوچک خواهد شد و باید تبعات اجتماعی آن نیز در نظر گرفته شود.

نظر شما