شناسهٔ خبر: 36089 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد:

ضرورت تغییر رویکرد بانوان در عرصه اشتغال/ زنان باید توانایی‌های خود را نشان دهند/ سلامت اداری و مالی بانوان در محیط اشتغال تحسین برانگیز است

معصومه ابراهیمی به عقیده معصومه ابراهیمی با وجود اشتغال یکهزار زن در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حضور آن‌ها در پست‌های مدیریتی به لحاظ کمی، راضی کننده نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معصومه ابراهیمی عضو هیات مدیره و مشاورامور بانوان وخانواده، مدیر کل دفترحقوقی و راهبر امور حقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که پیش‌تر به عنوان مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشور، اولین و تنها زن عضو هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی موضوع اوصول ۸۵ و ۱۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مدت ۹ سال را برعهده داشت در گفتگویی تشریحی به تحلیل و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بانوان در حوزه هوانوردی پرداخت. گفتگوی مشروح ما را با این بانوی پرتلاش می‌خوانید.

آیا طی چند سال اخیر اقدام تأثیرگذاری در حوزه امور بانوان شاغل در شرکت فرودگاهی انجام گرفته است؟

خوشبختانه اقدامات خوبی در ارتقای شرایط شغلی بانوان به لحاظ کیفی در این دوره انجام گرفته است، انتصاب یک خانم در بین اعضای هیئت مدیره، اقدامی است که برای نخستین‌بار در این دوره و در شرکت فرودگاه‌ها انجام شده و امید است مشابه آن در آینده‌ای نزدیک و با سرعتی بیشتر در سایر نقاط کشور نیز دیده شود.

همچنین در این دوره با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی زمینه افزایش کمی حضور بانوان در رده‌های شغلی گوناگون در این حوزه فراهم شده است، البته در حال حاضر انتصاب افراد بدون در نظر گرفتن تجارب و مدارک تحصیلی در دو جامعه مردان و زنان دیده شده و تنها مشکلی نیست که در حوزه کارکنان زن و تنها در این شرکت دیده شود، نکته مهم آن است که به این مسئله در کل کشور توجه شده و نسبت به رفع آن اقدام شود.

به نظر شما توانمندی‌ها و حقوق زنان همچنان در کشور نادیده گرفته شده و در عرصه اشتغال به آن بی‌توجهی می‌شود؟

متأسفانه در بسیاری از بخش‌های کشور براساس فرهنگ و نگاهی که وجود دارد، زنان نه تنها در شرایط مساوی از اولویت برخوردار نیستند بلکه  به صورت یکسان هم دیده نمی‌شوند، به عقیده من با توجه به این فرهنگ حاکم در جامعه و نظام اداری کشور، زنان خود باید در ابراز و معرفی توانایی‌هایشان در عرصه‌های مختلف تلاش کرده و ویژگی‌ها خود در پیشبرد امور و تحقق اهداف شغلی‌شان را به دیگران نشان دهند.

زنان نباید مسائلی که با پررنگ شدن نقش‌شان در عرصه‌های شغلی و زندگی مغایر است را مطرح و مهم جلوه دهند چرا که همین مسئله برخلاف پیشرفت و ارتقای جایگاه آن‌ها عمل خواهد کرد.

پیشنهاد شما برای توقف روند این بی‌توجهی چیست؟

اگر توقع داریم تاثیرگذاری زنان در جایگاه‌های شغلی بیشتر دیده شود باید به عرصه شغلی خود نیز توجه بیشتری کنیم و هنر مدیریتی خود در خانه و محیط کار را به گونه‌ای استفاده کنیم که هیچکدام خللی به دیگری وارد نکند، که اگر این رویکرد از سوی جامعه زنان تحقق پیدا کند قطعا نگاه‌ها به سوی آنان با سرعت بیشتری تغییر خواهد کرد.

شما به عنوان یک خانم طی سال‌های خدمت عملکرد بانوان در زمینه‌های شغلی گوناگون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به تصور من باور نادرستی مبنی براینکه وظیفه اصلی بانوان رسیدگی به محیط خانه بوده و محیط کار متعلق به جنس ذکور است در جامعه و کشور ما دیده می‌شود، اما واقعیت آن است که وقتی وارد جامعه می‌شویم، می‌بینیم که در بخش‌های دولتی و خصوصی که خانم‌ها متولی آن بوده‌اند نه تنها راندمان کاری کمتر از آقایان نبوده بلکه در بسیاری از موارد بیشتر از آن‌ها نیز بوده است.

دلیل این موفقیت ویژگی‌هایی است که باعث بهتر شدن عملکرد خانم‌ها نسبت به آقایان می‌شود، با کمی دقت متوجه می‌شوید که نظم و سلامت اقتصادی و اداری در رفتار بانوان از مردان بیشتر بوده و در ادامه زمینه موفقیت آن‌ها در بسیاری از عرصه‌ها را فراهم کرده است.

براساس آمار به دست آمده از دستگاه‌های قضایی (درچندین سال گذشته) تنها ۴ درصد از پرونده‌های رسیدگی به تخلفات اداری مربوط به بانوان و مابقی متعلق به آقایان بوده است که نشان ‌دهنده سلامت رفتاری، تعصب شغلی و عدم سوء‌استفاده زنان از موقعیت شغلی‌شان خواهد بود.

اگر نظام اداری کشور قصد دارد به بهتر شدن فرایند امور اداری کمک کند باید به مشکلات بانوان در خانه نیز توجه کرده و از سوی دیگر تمامی کشور باید به اجرایی شدن این وظیفه دوم بانوان گام بردارد چراکه قطعا به نفع خود جامعه و کشور خواهد بود.

به نظر شما زنان شاغل موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

زنان شاغل موفق زنانی هستند که در درجه اول توانمندی‌های درونی خود را به خوبی شناخته و بعد سعی در استفاده بهینه از آن‌ها کنند. زنان موفق زنانی هستند که پس از برخورداری از توانایی‌های مثبت خود توانسته‌اند آن‌ها را به شیوه‌ای معقول به دیگران نیز معرفی کنند و مسئولیت‌های خود را در چارچوب مقررات و با بهترین شیوه‌های مدیریتی و کارشناسی انجام داده و عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

نکته مهم آن است که این بانوان موفق علاوه بر تمامی موارد ذکر شده از مسئولیت خود در خانه نیز دریغ نکرده و شرایط مناسب و آرامی را برای افراد خانواده فراهم کنند.

نحوه برخورد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را در زمینه مشکلات بانوان در اخذ مرخصی زایمان و تأثیر آن بر جایگاه شغلی‌شان را بفرمایید:

با وجود به آنکه اعمال ۹ ماه مرخصی زایمان از سوی قوانین به شرکت‌ها مکلف نشده است ولی خوشبختانه با حمایت مدیرعامل این مجموعه موفق شدیم ۹ ماه را برای کارکنان شرکت فرودگاه‌ها عملیاتی کرده و رضایت آنان در این حوزه را فراهم کنیم.

به نظر شما بحث کاهش سنوات خدمت زنان به ۲۰ سال به نفع آنان خواهد بود؟

قطعا این بحث، امری مثبت و مناسب نیست، چراکه به عقیده من این مصوبه باید به گونه‌ای جامع‌تر وکامل‌تر دیده شده و اصلاحاتی داشته باشد تا به دلخواه از سوی کارمندان مورد استفاده قرار گرفته و شرایط شغلی همگان را به مخاطره نیاندازد.

مهمترین اقدام شرکت‌ فرودگاه‌ها طی سه سال اخیر در خدمت‌رسانی به مسافران خانم در فضای عمومی فرودگاه‌ها چه بوده است؟

راه‌اندازی فضای بهداشتی مناسب و اتاق کودک و مادر نمونه‌ای از خدمات‌رسانی این حوزه به مشکلات مسافران زن در فرودگاه‌ است که قصد داریم این اقدام را که در تمامی کشورهای جهان به صورت داوطلبانه از سوی مسئولین انجام می‌شود را در سایر فرودگاه‌ها تعمیم داده و شرایط آسایش و رفاه بانوان در این محیط‌ها را فراهم کنیم.​/

نظر شما