شناسهٔ خبر: 36133 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

داود پرهیزكار در نشست خبری اعلام کرد:

تشریح آخرین وضعیت آب و هوای کشور تا پایان سفرهای نوروزی/ ورود دو سامانه بارشی به كشور تا ۱۵ فروردین سال ۹۶/ پایداری شرایط آب‌وهوایی مناسب در روز طبیعت

نشست خبری رئیس سازمان هواشناسی كشور در نشست خبری ضمن تشریح آخرین وضعیت آب و هوای کشور تا پایان سفرهای نوروزی، از ورود دو سامانه بارشی در ایام تعطیلات به كشور خبر داد و گفت: سامانه دوم اكثر نقاط كشور را تحت تاثیر قرار داده و عمده فعالیت آن تا یازدهم فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی داود پرهیزكار معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی كل كشور در نشست خبری امروز با تشریح شرایط جوی طی دو هفته آینده تا نیمه نخست فروردین‌ماه سال ۹۶ گفت: در ایام باقی‌مانده از اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۹۶ شاهد ورود دو سامانه بارشی به كشور خواهیم بود. سامانه بارشی اول امروز از غرب كشور وارد شده و به تدریج در سایر نقاط نمایان خواهد شد.

پرهیزكار بیشترین فعالیت این سامانه بارشی را طی روزهای یك‌شنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ اسفندماه) اعلام كرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بیشینه بارش این سامانه در استان‌های غربی زاگرس مشاهده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت سامانه بارشی مذكور را تا روز دوم فروردین‌ماه اعلام كرد و گفت: از روز سوم تا هشتم فروردین شاهد شرایط پایداری در اكثر نقاط كشور خواهیم بود. سامانه دوم از روز هشتم فروردین‌ماه وارد كشور شده كه براساس مطالعات انجام شده از نظر بارشی، رطوبت و انرژی خوبی را به همراه خواهد داشت.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی كل كشور سامانه دوم اكثر نقاط كشور را تحت تاثیر قرار داده و عمده فعالیت آن تا یازدهم فروردین‌ماه خواهد بود.

وی در ادامه از خروج این سامانه از نواحی شمال‌شرقی كشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در ایام دوزادهم و سیزدهم فروردین‌ماه شرایط نسبتا  پایدار و مناسبی در كل كشور حاكم خواهد بود.

این مقام مسئول در خصوص پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی كشور نیز بیان كرد: براساس گزارش‌های موجود از اول مهرماه سال جاری تاكنون میزان ۱۴۱ میلی‌متر بارش در كل كشور به ثبت رسیده كه نسبت به میزان بلندمدت آن ۱۲.۷ درصد كم‌بارشی را نشان می‌دهد.

پرهیزكار اضافه كرد: در همین دوره (اول مهرماه تا ۲۴اسفندماه) قم با ۲۷.۳ درصد افزایش بارش پرباران‌ترین استان و خوزستان با ۵۰ درصد كم‌بارشی، كم‌باران‌ترین استان در كشور گزارش شده است.

وی میزان بارش استان تهران در این دوره را ۱۷۵.۴ میلی‌متر اعلام كرد و گفت: این میزان نسبت به بارش‌های بلندمدت ۴.۵ درصد كم‌بارشی داشته ولی در كل نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی كل كشور در پیش‌بینی شرایط جوی فصل بهار نیز اعلام كرد: خوشبختانه بارش‌ها تا نیمه فروردین‌ماه ۹۶ در اكثر نقاط در حد نرمال و در نیمه‌ غربی بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی در این باره اضافه كرد: از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ با كم‌بارشی تا زیر نرمال مواجه خواهیم شد كه علی‌رغم آن گزارش‌ها نشان می‌دهد در باقی‌مانده فصل بهار بارش‌ها در حد نرمال همان دوره مشاهده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پیش‌بینی وضعیت دمای هوا در روزهای آتی گفت: پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول فروردین دما یك درجه زیر نرمال و در نیمه دوم فروردین‌ماه تا نیمه اردیبهشت‌ماه شاهد افزایش دما از یك تا ۱.۵ درجه بالای حد نرمال باشیم.

پرهیزكار همچنین پیش‌بینی وضعیت بارشی برای استان تهران را در حد نرمال در بهار اعلام كرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زراعی جاری تهران با كم‌بارشی ۴.۵ درصد تا ۱۰ درصد روبرو شویم.

رئیس سازمان هواشناسی كشور از نوسان كم‌بارشی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به كل میانگین كشوری تا پایان تابستان سال ۹۶ در كشور خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد بارش‌ها در سال جاری نیز بالای حد نرمال نرفته و مانند سال گذشته شاهد كم‌بارشی در كشور باشیم.

نظر شما