شناسهٔ خبر: 36184 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راهنمای گردشگری ایران/ پارک‌های جنگلی باراجین، ایستاده بر سقف قزوین

پارک باراجین اگر در تعطیلات نوروزی گذرتان سمت قزوین افتاد و یک یا چند روزی در این شهر تاریخی اقامت کردید و دوست داشتید که به طبیعت بزنید، یک پارک جنگلی در انتظار شماست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پارک جنگلی باراجین یا فدک با مساحت ۱۵۰۰ هکتار یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی کشور به شمار می‌رود. این پارک مشرف به شهر و از نمونه پارک‌های جنگلی دست‌ساز است و هرچند هنوز آنقدرها که منتظرش هستید سبز و جنگلی نشده اما از نمونه پارک‌های جنگلی کوهستانی است که اگر لطافت هوای بهار در کوهستان را می‌پسندید، باراجین همان جایی است که باید بروید. برای تکمیل این پروژه بزرگ تله‌کابین، سینمای تابستانی، پیست‌های دوچرخه‌سواری، موتورسواری، سوارکاری، بازیگاه کودک، موزه تاریخ طبیعی، آب‌نماهای مختلف و کمپینگ ارزان‌قیمت برای مسافران پیش‌بینی شده است.

بهار در هوای پارک میرزای کوچک‌خان

آمل است و جنگل‌های سبزش و پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان. اگر آمل یکی از مقصدهای گردشگری نوروزی شماست و اهل چادر زدن و اقامت کمپی هستید، پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان هراز در ۱۶ کیلومتری آمل اقامتگاه شلوغی است اما جذاب و دیدنی است. این پارک زیبا با جنگل‌های انبوه و همراه با جاده‌ای زیبا از بزرگترین پارک‌های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران است که رودخانه هراز هم از ضلع شرقی آن می‌گذرد و هم‌نشینی رود و جنگل چشم‌انداز متفاوتی است برای گذران تعطیلات در بهار.

 شورآب، توقفی زیر سایه درختان بلوط

تا همین چند ‌سال قبل کم بودند مسافرانی که تعطیلات عید به جای شمال، غرب کشور را انتخاب کنند، حالا اما سبزی و خرمی شهرهای غربی کشور ازجمله خرم‌آباد سر زبان‌ها افتاده و آوازه‌اش به گوش مسافران نوروزی هم رسیده. اگر راهی غرب ایران هستید، فراموش نکنید که یکی از دیدنی‌ترین پارک‌های جنگلی ایران با نام شورآب اطراف خرم‌آباد واقع شده، در کیلومتر ۲۵ جاده خرم‌آباد به پلدختر.

این پارک به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب‌وهوای معتدل هر‌سال در فصل بهار بسیاری از گردشگران راجذب می‌کند.

   چالدره، توقفگاهی در دل کوه و جنگل

پارک جنگلی چالدره در استان مازندران در فاصله ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا این پارک ۴۰۰متر است. این پارک با ۹۴ هکتار وسعت در بین دو رود ٣‌هزار و ٢‌هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. پارک جنگلی چالدره جزو جنگل‌های جلگه‌ای ایران محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارک درختان بلند و انبوهی است که شما را به نمای متفاوتی از جنگل‌های شمال دعوت می‌کند.

 سی‌سنگان؛ هم جنگل، هم دریا

کمتر کسی ممکن است مسافر جاده‌های شمال بوده باشد و نام پارک جنگلی سی‌سنگان را نشنیده باشد. این پارک جنگلی در ۲۷کیلومتری جاده نوشهر به نور با مساحت حدود ۶۰۲ هکتار که زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است. اگر تا به امروز به پارک جنگلی سی‌سنگان نرفته‌اید، یادتان باشد این پارک  علاوه بر جنگل بخش ساحلی هم دارد و تجربه منحصربه‌فرد دریا و جنگل را برای هر مسافری فراهم می‌کند. بخش‌های ساحلی در حاشیه جاده قرار گرفته‌اند. از دیگر تفریحات پارک و ساحل سی‌سنگان جت‌اسکی، قایق‌سواری، اسب‌سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و بازی‌های رایانه‌ای است که می‌تواند روزهای کشدار تعطیلات را رنگ بزند و ملال را با خود ببرد.

 یک پارك جنگلی در میانه جاده شمال

در میانه راه جاده شمال هستید و خستگی آمده و گریبانتان را گرفته؟ اگر جاده رشت را برای رسیدن به شهرهای ساحلی شمالی انتخاب کرده باشید، در کیلومتر ٢٥ جاده رشت به تهران پارک جنگلی امامزاده ‌هاشم واقع شده که یک پارک نه‌چندان بزرگ ٨هکتاری است. اما این پارك به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیارتی امامزاده ‌هاشم از استقبال زیادی توسط زائران و گردشگران بین‌راهی كه در هنگام مسافرت به تهران یا از تهران به رشت قصد استراحت دارند، برخوردار است.

پارک جنگلی ناژوان، همسایه زاینده‌رود

قرار نیست که فقط در شمال کشور دنبال پارک‌های جنگلی بگردید، البته که تراکم آنها در نوار شمالی بیشتر است اما در نصف‌جهان و اصفهان هم پارک جنگلی به نام ناژوان هست که به خرمی و زیبایی معروف و پرآوازه است. این پارک جنگلی با وسعت ۱۲۰۰ هکتار در حاشیه شمالی و جنوبی رودخانه زاینده‌رود واقع و توسط اراضی کشاورزی، باغ‌های دوسویه و رودخانه زاینده‌رود با توسعه شهری محصور شده است.

 منطقه ناژوان به دلیل دارا بودن پوشش سبز و عبور رودخانه از آن در مجموع اقلیم معتدل‌تری نسبت به اصفهان دارد و دسترسی به آن از طریق بزرگراه شهید حبیب‌اللهی و خیابان الفت و عبور از پل زاینده‌رود در مجاورت باغ پرندگان امکان‌پذیر است،

رویای سبز ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان مرکز استان گلستان بدون‌شک زیباترین نقاط گردشگری ایران و استان گلستان است و به نوعی نمادی برای این استان. درختان سر به فلک کشیده این جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم‌اندازی دیدنی را در این منطقه ایجاد کرده که نه‌تنها مردم استان بلکه گردشگران بی‌شماری در تمام روزهای‌سال و به‌خصوص تعطیلات نوروز و تابستان به آن روی می‌آورند. به همین سبب کمتر گردشگر و مسافری است که به شهر گرگان سفر کرده و یکبار به ناهارخوران نرفته باشد. بیشتر نواحی مورد استفاده گردشگران در کنار بلوار قرار دارد، مانند ناحیه معروف به تپه باباطاهر، محوطه و میدان ناهارخوران، جنگل دست‌کاشت و کاج و ناحیه معروف به پارادایز که با هتل‌ها، رستوران‌ها، شهربازی بچه‌ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات، ناهارخوران را به یکی از مکان‌های دیدنی گلستان تبدیل کرده است.

کویر است اما سبز...

نام و نشان پارک‌های جنگلی در شهرهای کویری آن‌قدر دور از ذهن است که بسیاری از مسافران نمی‌دانند در شهری مانند کرمان هم دو پارک جنگلی هست که پیام‌آور خرمی بهار در جغرافیای خشک و شهرهای خشتی است. پارک‌های جنگلی قائم و شهید باهنر درواقع از نوع پارک‌های جنگلی دست‌ساز انسان هستند. پارک شهید باهنر از مسیر بلوار شهید آیت‌الله صدوقی فعلی شهر کرمان در دسترس است و ۲۵۸‌هزارو۹۰۰ مترمربع است که ۳۲۶۰ مترمربع از این پارک به فضای سبز اختصاص داده شده است. در این پارک گیاهان و درختان مختلفی نظیر کاج، سرو، نارون و زیتون تلخ کاشته شده که تعداد درخت‌ها و درختچه‌های آن به بیش از ١٠‌هزار اصله می‌رسد. علاوه بر این پارک جنگلی قائم هم در همین شهر واقع شده و بزرگترین پارک جنگلی دست‌ساز ایران است.

پارک جنگلی اردبیل

اردبیل مقصد گردشگری بسیاری از مسافران نوروزی است، هم به دلیل چشمه‌های آب‌گرم و هم به خاطر آب‌وهوای متفاوتش در بهار. پارک جنگلی مشگین‌شهر در حاشیه غربی رودخانه خیاوچایی، حدود ٣ کیلومتر طول دارد. جاده ماشین‌رو این پارک از ورودی جاده اردبیل به مشگین آغاز و انتهای آن به میدان سبلان در شهر منتهی می‌شود. این پارک تقریبا بیضوی به طول ۵کیلومتر است و با جاده‌کشی در مسیر رودخانه بر طول مسیر بالارونده آن افزوده شده است.

  میراثی از حاج‌حسین آقای ملک

استان خراسان به‌ویژه خراسان شمالی از مقاصد اصلی گردشگری در بیشتر روزهای ‌سال و به‌ویژه نوروز است. در این شهر با وجود آب‌وهوای خشک هم می‌توانید نشانی از پارک‌های جنگلی و سبز پیدا کنید. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این پارک رودخانه‌ای است که از میانه آن می‌گذرد و صدای آب و زندگی را در فضا به جریان می‌اندازد. پارک وکیل‌آباد مشهد از زمان وقف آن توسط حسین ملک مالک این باغ در ‌سال ٤٨ از تفریحگاه‌های مهم مشهد و مورد توجه مردم و مسافران است. پارکی خوش آب‌وهوا و خوش‌ منظره با رودخانه‌های  فصلی بوده که درختانش توسط قنات وکیل‌آباد تأمین می‌شود. سرچشمه این قنات بند گلستان است. این پارک ٧٠هکتاری جزو ییلاقات عمومی مشهد است و در فاصله ۸کیلومتری شمال‌غرب مشهد واقع شده است. از دیگر جذابیت‌های این منطقه گردشگری می‌توان به باغ‌وحش وکیل‌آباد نیز اشاره کرد که همجوار پارک وکیل‌آباد احداث شده است. علاوه‌بر اینها کوهستان پارک شادی با وسعتی حدود ۱۸هکتار هم انتخابی است که می‌تواند لحظات شاد و مفرحی به‌ویژه برای کودکان به همراه بیاورد.

جهان‌نما، این بار در کرج

پارک جنگلی جهان‌نما بزرگترین پارک شهر کرج با گونه‌های گیاهی و دریاچه زیباست که قدمتش به نیم قرن می‌رسد. این پارک در زمینی به مساحت‌ هزارو۴۰۰ هکتار و در حد فاصل اتوبان تهران – کرج و بزرگراه شهید همت واقع شده است. گونه‌های نادر گیاهی، دریاچه و جزیره مصنوعی این پارک که در زمان گذشته با طراحی زیبا و منحصربه‌فردی ایجاد شده بود از دیگر جاذبه‌های این مجموعه زیبا و منحصربه‌فرد است.

صدای آب و سایه درخت در پارک بابا امان

در کنار جاده بجنورد- شیروان گردشگاه معروفی وجود دارد به نام «بابا امان». گردشگاه بابا امان در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-مشهد، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری در ایران است. این پارک با استخرهای متعدد و پارک جنگلی، ٤٠٠‌هزار اصله درخت دارد. یکی از جاذبه‌های آن درختان چنار کهنسال ٤٠٠ساله و چشمه‌هایی است که در مرکز و اطراف بابا امان می‌جوشند. چشمه این مجموعه تفریحی که از نوع آب‌های معدنی محسوب می‌شود ۳۰۰ الی ۴۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد. این چشمه از چهار نقطه درون تپه‌ای می‌جوشد و به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده‌است، همچنین شاخه‌ای از رودخانه اترک از کنار این پارک می‌گذرد که این رودخانه امکان ماهیگیری را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

روزنامه شهروند

نظر شما