شناسهٔ خبر: 3619 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش وضعیت اوراق تسهیلات مسکن در هفته جاری / ۸۳هزار و ۵۰۰ تومان بالاترین نرخ معامله هر برگه وام

اوراق تسهیلات مسکن کارشناسان بازار سهام با اشاره به ثبات نسبی قیمت خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در هفته جاری، نوسان قیمتی هر برگ اوراق را حدود ۴هزار تومان اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن از راه‌کارهای تسریع دریافت وام خرید واحد مسکونی است، در شرکت فرابورس ایران و هم‌زمان در شعب منتخب بانک مسکن عرضه می‌شود.

این برگه‌ها که در قطعات ۵۰۰هزار تومانی از سوی بانک مسکن منتشر می‌شوند، به گفته کارشناس اوراق تسهیلات کارگزاری بانک مسکن، این هفته در تالار فرابورس با قیمت نسبتا ثابتی برای هر برگه معامله شد. نوسان قیمتی این برگه‌ها در روز سه‌شنبه (۳۰ دی ماه) به بالاترین حد خود در این هفته و با نرخ ۸۳هزار و پانصد تومان به ازای هر برگه وام رسید.

این کارشناس بازار سهام همچنین قیمت روز نخست هفته جاری (شنبه ۲۷ دی) هر برگه تسهیلات مسکن را ۷۹ هزارو ۹۰۰ تومان به عنوان کمترین قیمت معامله اوراق در هفته جاری ذکر و اظهار کرد: چهارشنبه یکم بهمن قیمت هر برگه تسهیلات مسکن با تاریخ انقضای دو سال آینده، به ارزش ۸۳هزار تومان خرید و فروش شد.

به گفته کارشناس معاملات بازار فرابورس، امروز ۱۱هزار و ۵۰۰ برگه تسهیلات مسکن در این بازار معامله شد که در مجموع هزار و ۲۴ فقره تسهیلات مسکن به خریداران این نوع تسهیلات واگذار شد.

بهنام ملکی کارشناس مسائل اقتصادی درباره ثبات نسبی بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از آنجایی که با دستورالعمل‌های کارآمد از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، معامله اوراق تسهیلات مسکن به سوی عرضه به خریداران واقعی مسکن هددایت شده است، دلالان کمتر در این عرصه وارد می‌شوند. به همین دلیل اوراق تسهیلات مسکن تا حدی نرخ واقعی پیدا کرد که البته باز هم این مقدار، رقم بالایی است و باید به کمتر از مبلغ فعلی (از ۷۹ تا ۸۵هزار تومان) برسد.

وی تأکید کرد: بهترین نرخ اوراق تسهیلات مسکن ورود به کانال ۵۰ تا ۶۰هزار تومانی است اما همین ثبات فعلی از وارد آمدن ضرر و زیان به مصرف‌کنندگان واقعی می‌کاهد.

همچنین یکی از کارشناسان خرید و فروش آنلاین اوراق بهادار با اشاره به تأثیرات زمان‌دار بودن اوراق تسهیلات مسکن بر کاهش ارزش این اوراق، به خریداران هشدار داد از آنجایی که برگه‌ها به نام افراد و بر اساس کد ملی صادر می‌شوند، خریداران این اوراق تا ۲ ماه از تاریخ خرید نمی‌توانند آن را بفروشند بنابراین کسانی که از نهایی شدن رسیدگی به پرونده تسهیلات مسکن خود مطمئن هستند، می‌توانند اوراق با زمان انقضای کمتر از ۲ ماه خریداری کنند اما متقاضیانی که اطمینان از دریافت وام خود تا دو ماه پس از تشکیل پرونده تسهیلات کسکن در بانک مسکن ندارند، حتما اوراق زمان‌دار بخرند؛ چون ممکن است رسیدگی به پرونده وام آنها با تأخیر مواجه شود و از طرفی با منقضی شدن تاریخ اوراقی که خریداری کرده‌اند، امکان فروش برگه‌های وام مسکن را ندارند که در نتیجه با ضرری ۷ تا ۹ میلیون تومانی مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: خرید اوراق تسهیلات مسکن از زمان اقدام به خرید تا زمان دریافت برگه‌ها از طریق کارگزاری‌ها، حداکثر ۵ روز کاری به طول می‌کشد؛ ولی در صورت خرید برگه‌های تسهیلات مسکن از طریق شعب بانک مسکن، خریدار تا ۷ روز کاری منتظر می‌ماند./

برچسب‌ها:

نظر شما