شناسهٔ خبر: 36440 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد؛

تکلیف تمامی استان‌ها در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساخت/ ساخت ۶۵ درصد پروژه‌های ساختمانی شهرهای بزرگ با فناوری نوین

خلیل نیکزاد ثمرین مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تقسیم بندی استان‌ها به برخوردار، نیمه‌برخودار و کم‌برخوردار از تکلیف تمامی استان‌ها در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساخت خبر داد و گفت: ۶۵ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های برخوردار، ۵۰ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های نیمه‌برخوردار و ۳۵ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های کم‌برخوردار بر اساس فناوری‌های نوین ساخت مسکن و بحث ذخیره انرژی ساخته می‌شود.

خلیل نیکزاد مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: دفتر فناوری نوین ساخت مسکن مباحث ترویج و توسعه استفاده از فناوری‌های نوین ساخت مسکن را در پروژه‌های جدید را که در استان‌ها در حال اجرا است، پیگیری می‌کند که تاکنون نیز، پیگیری‌های خوبی انجام شده است.

نیکزاد گفت: استان‌ها با توجه به امکانات و بودجه‌ای که به آنها تخصیص داده می‌شود به سه گروه استان‌های برخوردار، نیمه‌برخوردار و کم‌برخوردار تقسیم شده‌اند که با این تقسیم‌بندی مقرر شده و تکلیف کرده‌ایم که باید پروژه‌های جدید با درصدهایی از فناوری‌های نوین ساخت ساخته شوند.

مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن افزود: ۱۰ استان بزرگ کشور همچون تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی که جزو استان‌های برخوردار به شمار می‌روند باید ۶۵ درصد پروژه‌های ساختمانی، استان‌های نیمه‌برخوردار که به لحاظ امکانات در سطح متوسطی قرار دارند باید ۵۰ درصد پروژه‌های ساختمانی و استان‌های کم‌برخوردار همچون کهگیلویه و بویراحمد باید ۳۵ درصد ساختمان‌های خود را بر اساس فناوری‌های نوین ساخت بسازند و مصالح نوین را به کار گیرند.

وی هدف از انتخاب درصدها و تقسیم‌بندی شهرها را، ترویج و تشویق استان‌ها عنوان و تصریح کرد: باید استان‌ها تشویق شده و  به این سمت و سو بروند که از فناوری‌های نوین ساخت استفاده کنند. همچنین از دیگر اقداماتی که دفتر فناوری نوین ساخت مسکن انجام می‌دهد نظارت و ارزیابی‌های ساخت است که در استان‌ها تقسیم‌بندی شده بر اساس تکلیفی که تعیین شده، عملیات ساخت و ساز دنبال شود.

نیکزاد گفت: سازمان ملی زمین و مسکن این کار را خود شروع کرده است و هدف این بوده که بخش خصوصی با اینکار تشویق شود و ببیند که دولت از خود شروع کرده است و  بخش خصوصی نیز باید در آینده‌ای نزدیک به اینکار مبادرت ورزد. خوشبختانه استقبال استان‌ها از اجرای این طرح نیز مناسب بوده است.

وی مهمترین کارهایی که در سال ۹۵ انجام شده و اولویت‌های فعالیت آن در دفتر را در سال جاری (۹۶) تشریح کرد و گفت: دوره‌های آموزشی خوبی برای استان‌ها تحت عناوین ساختمان‌های پایدار، ساختمان‌های سبز و بحث ذخیره انرژی در استان‌ها و برای کارشناسان مسکن برگزار شده است تا طراحی و اجرای ساختمان را به سمت و سویی ببریم که ذخیره انرژی حتما در آنها لحاظ شود. با توجه به منابعی که در کشور داریم باید در امر ساخت و ساز حتما از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: پیشنهاد خوبی هم برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم که در هر استان یک ساختمان سبز به عنوان الگو و نمونه با توجه به شرایط و اقلیم هر استان و با استفاده از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان ساخته شود که با این طرح موافقت شد اما اعتباری در این رابطه تخصیص داده نشد.

نیکزاد گفت: معتقدیم ساخت حداقل یک ساختمان سبز در استان‌ها برای الگوسازی می‌تواند طرحی مناسب باشد. /

نظر شما