شناسهٔ خبر: 36506 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد؛

ایجاد دبیرخانه ترویج مقررات ملی و کنترل ساختمان در استان کردستان/ تشکیل کمیته ملی ایمنی حوادث‌ساختمانی/ آموزش و ترویج در دستور کار دفتر مقررات ملی ساختمان

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام به روز شدن روش‌های جدید آموزشی در تمامی مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان، از تشکیل دبیرخانه ترویج مقررات ملی و کنترل ساختمان در استان کردستان خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا دستورالعمل‌هایی را که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌روز کنیم و استفاده از فناوری و روش‌های جدید را در دستور کار هم آموزش و هم ترویج قرار دهیم.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح مهمترین اقداماتی که در سال جدید در دستور کار آن دفتر است، گفت: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که در سال جاری در دستور کار داریم استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور و تجربه‌هایی است که در استان‌ها در حوزه مقررات ملی ساختمان، قوانین و ضوابط در حال انجام است.

مانی‌فر ادامه داد: در بحث نظارت عالیه، جدا از آنکه نظارت عالیه در دستور کار نشست‌های منطقه‌ای قرار گرفته است و ماهیانه به آن پرداخته می‌شود، نرم‌افزار آزمایشی توسط استان یزد، تهیه شده تا به صورت آنلاین از پروژه‌ها بازدید کرده و آنها را ثبت کنیم و نتایج را به صورت پردازش‌شده داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه نرم‌افزار آزمایشی تهیه شده توسط استان یزد در سال جاری (۹۶) در یکی از مناطق کشور که شامل ۶ استان است مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: چنانچه بتوانیم پاسخ خوب دریافت کنیم آن نرم‌افزار را برای بحث نظارت عالیه در کل کشور، فراگیر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که از روش‌های جدید آموزشی در بحث مقررات ملی و کنترل ساختمان استفاده کرده و از روش‌های سنتی دست برداریم. همچنین، به دنبال آن هستیم تا دستورالعمل‌هایی را که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند به روز کنیم و استفاده از فناوری و روش‌های جدید را در دستور کار هم آموزش و هم ترویج قرار دهیم.

مانی‌فر گفت: با اعلام آمادگی کردستان، آن استان به عنوان دبیرخانه ترویج مقررات ملی ساختمان انتخاب و اعلام می‌شود. در سال جاری و بعد از تعطیلات نوروز، دبیرخانه ترویج مقررات ملی ساختمان را رسما فعال خواهیم کرد تا کار خود را در حوزه ترویج در بخش‌های مختلف جامعه به ویژه مدارس آغاز کند.

به گفته وی، پس از تعطیلات نوروزی ۹۶ حداقل، فعالیت‌های اجرایی و محتوایی چهار همایش در حوزه‌های اخلاق حرفه‌ای و مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان فعال خواهند شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: هم اکنون هر یک از مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان مشخصا دارای یک کارشناس مسئول است که به صورت تخصصی به موضوع رسیدگی می‌کند. همچنین، کمیته‌های نظارت و کمیته‌های آموزش را تشکیل دادیم و این جلسات به صورت مستمر از ابتدای سال ۹۶ برگزار می شود تا هم به مسائل نظارت عالیه و هم به موضوع آموزش بپردازد تا بتواند اتخاذ تصمیم‌های مناسب بکند.

وی تصریح کرد: در سه ماهه پایانی سال ۹۵، تلاش کردیم تا ظرفیت‌سازی و ساختارسازی کنیم.

مانی‌فر در تشریح مهمترین فعالیت‌های سال ۹۵، گفت: همایش HSE در استان مازندران و همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در خراسان‌رضوی از مهمترین همایش‌هایی بود که در سال گذشته برگزار شد.

به گفته وی، با تشکیل دبیرخانه HSE (ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست) در استان مازندران و تدوین دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، کمیته‌های ایمنی در استان‌ها شکل گرفت که با هماهنگی استان مازندران به عنوان دبیرخانه دائمی و همچنین دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، به موضوع ایمنی رسیدگی می‌شود.

مانی‌فر، برگزاری اولین آزمون مجازی را برای مبحث ۱۷ در سال ۹۵ از دیگر فعالیت‌های مهم برشمرد و گفت: برای آموزش‌های مجازی پیگیری‌هایی را با برخی از دانشگاه‌های کشور برای سال جاری (۹۶) انجام داده‌ایم که در دستور کار قرار دارد.

وی در بیان ویژگی‌های آزمون مجازی به توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: هدف از اجرایی شدن آزمون‌های مجازی، جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری و هدر رفتن زمان است که امیدواریم در سال ۹۶ به صورت فراگیر قابلیت اجرایی پیدا کند. ضمن آنکه در تلاش هستیم تا آخرین دستاوردهای استادان را در حوزه آموزش مجازی نیز به کار بگیریم.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان، تشکیل نشست‌های منطقه‌ای را از دیگر دستاوردهای سال ۹۵ برشمرد و گفت: کمیته ایمنی در سال ۹۵ در بیشتر استان‌ها تشکیل شد و بنا داریم تا در سال جدید، کمیته ملی ایمنی را تشکیل دهیم. /

نظر شما