شناسهٔ خبر: 36546 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تشریح کرد؛

تملک ریسباف نماد توسعه مسئولانه شهر به جای توسعه سوداگرانه است/ تهیه طرح جامع ۹۵ شهر و ابلاغ ۹۰ طرح برای اجرا/ کاهش تخلفات شهری اصفهان در ۳ سال گذشته

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، بخشی از مهمترین فعالیت‌های استان اصفهان را در سال ۹۵ و اولویت‌ اقدامات سال جاری (۹۶) را تشریح کرد.

حجت‌اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اقداماتی که در سال ۹۵ در حوزه مسکن و شهرسازی در سطح استان انجام شد و ادامه آنها نیز در دستور کار سال جاری (۹۶) استان جای دارد را تشریح کرد.

وی تکمیل واحدهای مسکن‌مهر و بهره‌برداری از بخش عمده‌ای از آنها، انتشار عمومی مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵، ابلاغ طرح بازنگری تفصیلی اصفهان و تهیه طرح جامع ۹۵ شهر استان و ابلاغ ۹۰ طرح جامع برای اجرا را بخشی از مهمترین فعالیت‌های آن اداره کل عنوان کرد.

غلامی گفت: کل واحدهای مسکن‌مهر استان ۲۱۰ هزار واحد مسکونی است که ۱۶۰ هزار واحد آن شهری و ۵۰ هزار واحد آن روستایی است که در مجموع ۷۲هزار و ۳۳۲واحد مسکن‌مهر یعنی ۵۴هزار و ۳۳۳ واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی در سال ۳ ساله دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیدند.

وی واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر استان را حدود ۵هزار و ۵۵۰ واحد به اضافه ۱۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی عنوان کرد و افزود: جمع‌بندی واحدهای باقی مانده و واحدهای بدون متقاضی جزو برنامه‌های سال ۹۶ ما در حوزه مسکن مهر است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: خوشبختانه توانستیم در سال ۹۵، ۴۵ سایت مسکن مهر را با پرداخت هزینه‌های خدمات روبنایی تحویل شهرداری‌های مربوطه بدهیم. این یکی از کارهایی بود که در سال ۹۵ اتقاق افتاد و هزینه عملیات باقی‌مانده یکایک سایت‌ها برآورد شده و بخشی از نیازمندی‌های این مجموعه‌ها که باید توسط شهرداری‌ها تکمیل شود به صورت یارانه نقدی و بخشی نیز به صورت معوض ملکی به شهرداری‌ها تحویل شده و یا در حال تحویل است.

به گفته این مقام مسئول، وضعیت مسکن مهر در شهرهای جدید، شهرهای مجلسی و بهارستان بسیار خوب و مطلوب است. خدمات روبنایی عمدتا انجام شده و ساخت مدارس و فضاهای بهداشتی، درمانی، مساجد و کلانتری‌ها ادامه دارد که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در دست ساخت است.

غلامی افزود: در شهر جدید فولاد شهر که بیشترین حجم واحد مسکن مهر را با ۳۳ هزار واحد داشتیم در ۳ ماهه نخست سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به سرانجام برسد.

ابلاغ طرح بازنگری تفصیلی شاهین‌شهر، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و کاشان در نیمه اول۹۶

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: در بخش شهرسازی، ما ۱۰۷ شهر در استان اصفهان داریم که از این تعداد، طرح جامع ۹۵ شهر تهیه و طرح جامع ۹۰ شهر ابلاغ نیز شد و بقیه شهرهایی که ابلاغ نشده یا در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری است و یا در شورای برنامه‌ریزی استان در حال تصویب است. همچنین در بخشی از شهرهای مهم استان نیز مباحث طرح‌های تفصیلی آنها را پیگیر هستیم.

غلامی ادامه داد: از جمله موارد مهمی که در زمینه شهرسازی در استان انجام شده است، ابلاغ طرح‌های بازنگری تفصیلی کلانشهر اصفهان است که ۱۵ منطقه شهری را ما همه مراحل قانونی را طی کردیم و در حال حاضر، طرح تفصیلی بازنگری شهر اصفهان ابلاغ شده و کلیه مناطق شهری کلانشهر اصفهان دارای طرح بازنگری تفصیلی هستند. همین کار را برای شهرهای بزرگ استان همچون شاهین شهر و کاشان و خمینی‌شهر و نجف‌آباد در دستور کار داریم که این شهرها نیز در نیمه اول امسال ابلاغ می‌شود. همچنین ادامه بحث ما برای سال ۹۶ این است که بتوانیم همه شهرهای استان را دارای طرح تفصیلی کنیم.

وی در مورد انتشار مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان نیز گفت: بعد از آنکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب کرد تا کلیه مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵ انتشار داده شود اکنون خوشبختانه هماهنگی شده است و تمامی مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵ هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان، بلافاصله بعد از اتمام جلسه با فاصله زمانی یک روز، روی سایت قرار می‌گیرد و عموما شهروندان می‌توانند جزئیات کمیسیون‌های ماده ۵ استان را ببینند.

غلامی در پاسخ به این پرسش که موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در استان اصفهان را چطور می‌بیند و با این چالش در استان چگونه برخورد می‌شود؟ گفت: منکر پدیده تخلفات ساختمانی در سطح استان نیستیم. تخلفات ساخت و ساز پدیده‌ای است که بخشی از آن به دلیل ضعف قانون و عدم ابلاغ طرح‌های جامع و تفصیلی اتفاق می‌افتد و بخشی از تخلفات نیز به دلیل عدم نظارت‌های مستمر و همچنین عدم داشتن ابزار کافی در دست دستگاه‌های نظارتی است و بخشی نیز به اصلاح قانون مرتبط است که حتما باید قوانین اصلاح شود تا ما تخلفات را به سمت و سویی ببریم که در راستای طرح‌های ما باشد.

غلامی درآمد حاصل از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ (کمیسیون مربوط به تخلفات شهرها) و کمیسیون ماده ۹۹ (کمیسیون مربوط به حریم شهرها) را که به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، از دلایل عمده تمایل هدایت یافته و هدایت شده به تخلفات عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل آنکه ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ کد درآمدی برای شهرداری‌ها و دهیار‌ها شده است عملا به نوعی برخی از افراد به سمت تخلفات سوق داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: جرایم ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹، عملا بابی برای تشویق به تخلف است. بدین معنا که آنهایی که نمی‌توانند از مجاری قانونی برای ساخت و سازهای شهری مجوزهای لازم را دریافت کنند متوسل به تخلف می‌شوند و وقتی می‌بینند تخلف در کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ تبدیل به جریمه می‌شود و می‌توانند مشکلاتشان را از این طریق حل کنند به آن روش نادرست متوسل می‌شوند. شاهد هستیم که این کمیسیون‌ها که عامل بازدارنده در برابر ساخت و ساز خلاف هستند در حال حاضر، عاملی برای کسب درآمدهای ناصحیح شده‌اند.

غلمی گفت: اگر این درآمدها در ساختاری به جز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متمرکز شود، فکر می‌کنم، بخشی از تخلفاتی که سازمان یافته حرکت می‌کند و به جلو می‌رود متوقف خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از طرفی ابلاغ طرح های جامع و تفصیلی بسیار در جلوگیری از تخلفات موثر است. بعضا تاریخ طرح‌ها گذشته و در بسیاری از نقاطی که تبدیل به شهر شده‌اند طرح هادی همچنان وجود دارد و اینها عمدتا مسایلی هستند که می‌توانند تخلفات را زیاد کند. از طرفی هم ما کنترل بر تخلفات داریم یعنی ماده ۳۳ و ۳۵ اما عملا هیچ ابزار بازدارنده‌ای در اختیار دستگاه‌های نظارتی برای توقف بر تخلفات نیست که اصلاح قانون می‌تواند ابزار موثری باشد.

غلامی تاکید کرد: معتقدم ظرف ۳ سال گذشته، تخلفات شهری در استان اصفهان نسبت به سال های قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

به گفته این مقام مسئول، در استان اصفهان گام‌های موثری در راستای بازآفرینی‌شهری و اندیشه ایران‌شهری انجام گرفته است که سبب ارتقای کیفی زندگی شهری در بافت‌های ناکارآمد، بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌های مرکزی و بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.

غلامی ادامه داد: تلاش کردیم تعامل تنگاتنگی را با شهرداری ها برقرار کنیم. اعتباراتی را از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای اینگونه پروژه‌ها گرفتیم و پروژه‌هایی را در سطح استان تعریف کردیم و پروژه مشترکی را با شهرداری‌ها در راستای بارافرینی شهری انجام می‌دهیم.

وی افزود: در شهر اصفهان پروژه بزرگ همت‌آباد و پروژه بزرگ اطراف حرم زینبیه از پروژه‌های مشارکتی است که اخیرا با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد. همچنین، یکی از سازه‌های کلان‌ِ ِشهری که در حال ایجاد آن هستیم موضوع کارخانه ریسباف با بیش از ۷۰ هزار مترمربع است. این کارخانه تمامی مراحل تملک اش توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است. در حال حاضر خریداری شده و دارد به این سمت می‌رود که یک شورای راهبری برای طرح، تعریف کنیم و مسابقه بین‌المللی برای کاربری مناسب این فضای شهری که در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته برگزار کنیم.

غلامی تصریح کرد: اگر وارد این پروژه نمی‌شدیم  چه بسا مانند سایر پروژه‌ها که در سطح شهر اصفهان تبدیل به فضای مسکونی با تراکم بالا شد این فضا نیز دچار چنین سرنوشتی می‌شد.

وی گفت: خوشبختانه این کارخانه با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی و مجموعه آن به سمت و سویی رفت که کل ۷۰ هزار مترمربع فضای کارخانه تاریخی ریسباف در محور چهارباغ بالای اصفهان تملک شد و الان نیز مقدمات برگزار مسابقه در مقیاس بین‌المللی را داریم که به عنوان یک حرکت بسیار بزرگ در راستای بازآفرینی شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: در حقیقت ورود ما به کارخانه ریسباف و حضور وزارتخانه در کارخانه بدین معناست که کارخانه ریسباف را به عنوان یک پروژه شهری نمی‌بینم بلکه یک تغییر رویکرد را داریم معرفی می‌کنیم. با این مضمون که ما باید به سمت و سوی ایجاد فضاها و توسعه مسئولانه شهر برویم به جای آنکه به توسعه سوداگرانه شهرها روی آوریم موضوعی که وزیر محترم راه و شهرسازی بارها بر آن تاکید داشته است.

غلامی افزود: این حرکت مقدمه‌ای برای همه کلانشهرها و همه شهرهاست تا در تمامی فضاهای بزرگ شهری به ارتقای کیفی زندگی بپردازند. /

نظر شما